جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه علمیه تحولی و انقلابی باید در همه عرصه ها پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در آخرین روز امتحانات شفاهی خارج حوزه علمیه خراسان در جمع اساتید و ممتحنین، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، ابراز کرد: گام اول در حوزه علمیه خراسان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سه سال قبل برداشته شد و گام دوم و سر خط آن از سال 95 و پس از حکم مقام معظم رهبری و مطلبی که در این حکم بیان فرمودند، محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان خاطر نشان کرد: برنامه ها باید به صورتی تنظیم و اجرا می شد که ناظر به فرمایشات ایشان در باره  تحول در حوزه باشد و لذا برنامه ريزي ها بر همين اساس سمت وسو گرفت .

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تحول در حوزه علمیه را مبتنی بر چهار عرصه خواند و درباره مولفه های حوزه تحولی بر اساس فرمایشات امام و مطالبات رهبری معظم اظهار کرد: فعالیت های تحولی می بایست مبتنی بر چهار مولفه دانشی، بینشی، ارزشی و روشی برای پاسخگویی به نیازهای حوزه، جامعه، نظام مقدس اسلامی و بین الملل باشد.

وی با تاکید بر این  مولفه ها و عرصه های یادشده، اظهار کرد: بر این اساس کارهای مربوطه به صورتی منظم انجام و فعالیت های خوبی آغار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به تاکید فراوان مقام معظم رهبری درباره راه اندازی و فعال کردن مدارس پیش حوزوی، گفت: اگر این امر محقق شود، کاری ارزنده و با برکت است که شخصیت طلبه در تراز انقلاب اسلامی از ابتدا رقم می خورد.

وی توضیح داد: این مدارس با تشکیل بنیاد روح الله توسط حوزه علمیه خراسان دنبال شد و 11 مدرسه پیش حوزوی با کادر فاضل و جهادی و متخصص حوزه علمیه، فعاليت خود را آغاز كرد كه با استقبال زيادي از سوي والدين دانش آمزان روبرو شد .

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه به بحث پذیرش پرداخت و با بیان اینکه تحول  در این امر نیز مدنظر بوده است، یادآور شد: یکی از حرکت های تحولی که مهم و اساس کار می باشد، توجه به این عرصه است  كه با توجه به همين نكته  نسبت به پذیرش نخبگانی اهتمام  داشتيم و متقاضيان مستعد شناسائي شده اند.

وی با اشاره به اینکه آمار، عدد و ارقام اهمیت ندارد ولی  استقبال زيادي كه براي نام نويسي  در مقایسه با ارقام ثبت نام در کل کشور انجام شده، نشان دهنده عملکرد درست حوزه علمیه خراسان می باشد که البته با این وجود، پذیرش نخبگانی مدنظر است و ملاک، نخبگانی می باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه گام دوم در حوزه علمیه خراسان در راستاي تحقق آرمان های علمای بزرگ و امام و رهبری است، اظهار کرد: آموزش از دیگر کارهای تحولی است که در سه مقطع عمومی، تخصصی و عالی برنامه ريزي  شده و همه حوزویان می بایست با توان کامل در این عرصه حرکت کنند. در واقع تحول و پاسخ به مطالبات تاریخی بزرگان، حرکت همه جانبه حوزویان را مي طلبد که حلقه دیگری از زنجیره تحولی محسوب می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، درباره رشته های تخصصی، ابراز کرد: اين امكان فراهم شده كه طلبه  پس از پایان سطح یک برای ورود به رشته های تخصصی اقدام كند.  امروز برای پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری و انتظارات جامعه و نظام، به این حرکت نیاز است تا حوزه علمیه در هر جايی كه لازم است، ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه باید به صورت نظری و عملی به عرصه هاي مختلف  ورود داشته باشد، ابراز کرد: جریان کمک به سیل زدگان یک فعالیت عملی بود که در حوزه علمیه خراسان نیز با ایجاد قرارگاه هایی این امر محقق و حتی نقشه دشمنان علیه حوزه و حوزویان، نقش بر آب شد. امروز در بحث سازندگی نیز این حضور ادامه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به مسئله توجه به نخبگان و برنامه های ویژه ای که برای آنان رقم خورده اشاره و خاطر نشان کرد: اینان سرمایه های حوزه علمیه هستند و تا کنون 300 نفر استعداد برتر آموزشی شناسایی شده اند که ادامه آن از اول مرداد استعدادهای برتر در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تبلیغی و... شناسایی خواهند شد زیرا حوزه انقلابی و تحولی باید در همه عرصه ها پاسخگو باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به تحول در مقطع خارج اشاره و ابراز کرد: یکی از کارهایی که در این مقطع مدنظر بود، احیای سنت مباحثه است که در حال حاضر بیش از 50 حلقه مباحثه آغاز شده و در سال جدید تحصیلی این رقم افزایش خواهد یافت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تقدیر از زحمات اساتید، یادآور شد: انتظار می رود که اساتید به مدیریت حوزه برای تقویت سه مسئله مباحثه، پژوهش و رویکرد، همراهی و یاری رسانند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تاکید کرد: دروس خارج در اوج مسئله پاسخگویی قرار دارد که در همین رابطه کار گروه پژوهشی برای تحقق این امر با نظارت استاد هر درس، برنامه ریزی شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان ابراز امیدواری کرد که دروس خارج در تربیت طلبه روزآمد، کارآمد و در درجه فقاهت و اجتهاد تقویت شود. 

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha