دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
تصاویر/اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه(اشراق)

حوزه / دکتر علیرضا قزوه در توصیه‌ای به طلاب شاعر حوزوی گفت: حوزویان پیش گام شوند و در منظومه سرایی، برای بزرگان منظومه بگویند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر علیرضا قزوه، رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر حوزه (اشراق) که در سالن همایش‌های بین المللی غدیر قم برگزار شد با اشاره به آینده روشن شعر انقلاب گفت: شعر انقلاب جریان خوبی می‌تواند پیدا کند اگر به سمت منظومه سرایی برود.

وی با اشاره به اینکه با منظومه سرایی می‌تواند سبک ادبی انقلاب اسلامی را شکل داد تصریح کرد: در سه دهه اول شعر دو بیتی، ربایی، قالب‌های مختلف غزل، مثنوی، نیمایی، سپید و کم کم قالب‌های بلندتر، مثل مثنوی سرایی و ترکیب بند سرایی رواج یافتند، این دوره ده ساله می‌تواند با منظومه سرایی به یک کمالی برسد و ان شاء الله سبک ادبی انقلاب اسلامی شکل بگیرد و نامگذاری شود.

قزوه در توصیه‌ای به طلاب شاعر حوزوی گفت: حوزویان پیش گام شوند و در منظومه سرایی، برای بزرگان منظومه بگویند.

وی با اشاره به صدمین سالگرد میرزا کوچک خان جنگلی، تصریح کرد: کسانی که در حال تطهیر پهلوی هستند، تاریخ را می‌نویسند اگر ساکت باشیم؛ در صدمین سال میرزا هیچ سر و صدایی نبود و نوشتند: «اگر میرزا امروز پیروز می‌شد برای رفتن به رشت ویزا می گرفتیم»، اینها پاسخ می‌خواهد.

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما در ادامه به بیان غزلی پرداخت که بخشی از آن تقدیم می‌گردد:

دور شو از خود که بانگ دورها را بشنوی

در نمازت گریه‌ی انگورها را بشنوی

تار شد شب‌های تنهاییت، چنگی زن به دل

تا صدای هق هق تنبورها را بشنوی

...

تو سلیمان می‌توانی شد، ولی با چند شرط

شرط اوّل آن که حرف مورها را بشنوی

شرط آخر آن که برگردی به ظهر کربلا

محو عاشورا شَوی و شورها را بشنوی

وی در ادامه به تفسیر منظومه شعر آرش انقلاب خمینی (ره) پرداخت و خاطرنشان کرد: آرش تیری می‌اندازد و این تیر می‌رود در مرز جیحون می‌نشیند، ولی آرش انقلاب ما تیری می‌اندازد که تا هنوز بر زمین ننشسته است و این تیر دارد می‌رود و این تیر انقلاب اسلامی ایران است و خرج این تیر چیزی است از جنس تکبیر و الله اکبر.

وی در پایان به سرودن غزلی از میرزا کوچک خان جنگلی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha