یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ هیئت هفتگی علمای ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام میرزاجانی گفت: در زندگی زینب کبری سلام الله علیها عقلانیت، فهم عمیق، ولایت الهی و مبارزه با طاغوت به زیبایی تجلی پیدا کرده است و امام سجاد علیه السلام حضرت را عالمه غیر معلمه معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام رضا میرزا جانی، شامگاه چهارشنبه در جلسه هیئت علما که در مسجد حاجی خان ارومیه برگزار شد، با بیان این که بعد از عاشورا آبروی اهل بیت وابسته به حضرت زینب کبری (س) بود، اظهار داشت: باید به شخصیت حضرت زینب کبری (س) از زوایای مختلفی از جمله از بُعد عفت، زینت، حرم و حریم، تجلی تربیت الهی، اجتماع عقل و احساس نگاه کرد و حضرت به زیبایی توانسته بود با مدیریت عاطفه و احساس و عقلانیت با عالی‌ترین خطبه‌ها بنیان ظلم را در هم شکند.

وی ادامه داد: دستگاه خلافت بنی‌امیه اذهان را نسبت به اهل بیت تغییر داده بود اما زینب کبری (س) با روشنگری‌های خود در کوفه و شام توانست اهل بیت را آن گونه که هست معرفی کند و لذا باید سبک زندگی زینبی را در زندگی خودمان جاری کنیم و البته این مسئله منحصر در بانوان نیست همه باید به این مسئله اهمیت بدهند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی تصریح کرد: قرآن کریم بیان می‌کند که انسان را کرامت بخشیده است و علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می‌فرماید؛ مقصود تکریم انسان قوه تعقلی است که خداوند متعال به او داده است و در بین همه موجودات کرامت منحصر در انسان است.

وی افزود: در قرآن حدود ۵۰ بار واژه عقل، بیش از ۸۵۰ مورد مشتقات علم و ۳۶۰ بار واژه عمل به کار برده شده است این نشان می‌دهد آن چه که مقصود خداوند از ارسال انبیا بوده است، تفکر و فهم و علم می‌باشد و به همین دلیل در روایات ما ارزش یک ساعت تفکر که نتیجه آن فهم است از ۷۰ سل عبادت و عمل بالاتر می‌باشد.

حجت الاسلام میرزاجانی با تصریح بر اینکه بالاترین دغدغه انبیای الهی تعالی دادن به جهان بینی انسانی بود، تاکید کرد: ولایت الهی و مبارزه با طاغوت مهم‌ترین مسائلی است که انبیای الهی بشر را بدان دعوت کرده‌اند. و در زندگی زینب کبری سلام الله علیها عقلانیت، فهم عمیق، ولایت الهی و مبارزه با طاغوت به زیبایی تجلی پیدا کرده است و امام سجاد علیه السلام حضرت را عالمه غیر معلمه معرفی می‌کند.

وی با بیان این که با عقل است که انسان راه را از چاه تشخیص می‌دهد و لذا رشد و تربیت انسان در انتخاب اوست و انبیا آمده‌اند به بشر فکر بدهند و عقل او را ترقی دهند نه اینکه آن‌ها را به خود وابسته کنند، گفت: در انتخاب و استخدامِ کلماتِ اهل علم و تفکر، پیام‌هایی نهفته است و بزرگان برای قرآن که کتاب الهی است از زوایای مختلف نگریسته و کتب متعددی نوشته‌اند و اگر به زینب کبری عقلیة العرب می‌گوییم به این دلیل است که می‌داند در کجا کدام کلمات را استخدام کند. امام حسین (ع) با علم به ظرفیت ایشان، حضرت را به کربلا آورده بود تا از نهضت امام دفاع کند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی اضافه کرد: کاری که حضرت زهرا سلام الله علیها پشت در انجام داد مخصوص حضرت بود و فرد دیگری نمی‌توانست آن را به زیبایی انجام دهد و در ماجرای کربلا هم رسالت زینب (س) مخصوص خودش بود شخص دیگری نمی‌توانست آن رسالت را به دوش بکشد و حمل کند.

وی در پایان با بیان این که رفتار انسان میزان عقل او را نشان می‌دهد و مدرک شخص نشانگر فهم او نیست افزود: امام علی علیه السلام کلمات قرآن را در عمل، رفتار و گفتار خود به ما نشان می‌دهد و به همین دلیل میزان اعمال و قسیم النار و الجنة است و لذا حضرت نیت الهی را در عمل خود به نمایش گذاشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha