یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
دکتر باغبانزاده

حوزه / در کتاب مقدس هیچ تصریحی به تثلیث نشده است، نخستین بار, ترتولیان در قرن دوم میلادی آن را به کار گرفته است، و در قرن چهارم کنستانتین امپراطور روم مسیحی شد و مسیحیت دین رسمی روم شناخته شد و در این هنگام منازعات الاهیاتی سر باز کرد.آریوس بر آن بود که تنها "پدر" موجودی ازلی است و "پسر" و "روح القدس" هر دو مخلوق هستند ولی با سایر آفریدگان تمایز دارند و به عبارتی مخلوقی کامل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، دکتر محمدرضا باغبان‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، امروز در کارگاه آموزشی مسیحیت شناسی در مدرسه امیرالمومنین علی (ع) رشت گفت: عقایدی که مسیحیان برای الوهیت حضرت مسیح دارند که به راحتی پاسخ داده می‌شود، مثل این اعتقادشان که می‌گویند: مسیح بدون پدر به دنیا آمد بنابراین پدر او جز خدا نیست، خدایی مولود از خدایی دیگر. برای این استدلالشان جواب‌های متعددی می‌توان داد، از جمله اینکه اگر مسیح خدا باشد، حضرت آدم باید به طریق اولی خدا می‌بود، حضرت حوّا هم پدر نداشت.

وی افزود: ادبیات خداوند این گونه است که خود را پدر همه مؤمنین و صالحان می‌خواند، و در موارد متعددی از مؤمنین تعبیر به فرزندان خدا شده است، این ادعا در کتاب مقدس موجود است، و افراد بسیاری مانند بنی اسرائیل هم پسران خدا خوانده شدند و اگر بنا باشد ما او را فرزند واقعی خدا بنامیم باید بنی‌اسرائیل را هم فرزند واقعی خدا بنامیم.

باغبان‌زاده ادامه داد: خدای تبارک و تعالی در بالا سر همه هست و حضرت مسیح می‌گوید: نزد پدر خود و پدر شما و خدای خود و خدای شما می‌روم. (دوم قرنتیان ۳:۱)، چرا مرا نیکو گفتی و حال آنکه نیکو نیست به جز خدا (مرقس ۱۸:۱۰) این‌ها سخنان حضرت عیسی (ع) است که به وضوح بیان می‌کند که ایشان به خداوند یکتا اعتقاد داشتند و هیچ وقت ادعای خدایی نکردند، و اگر در جایی حضرت عیسی (ع) از خداوند تعبیر به «پدر» یا «پدرم» کرده است، دلیل نمی‌شود که اعتقاد به خدا بودن حضرت عیسی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان ادامه داد: در مواردی در تعالیم حضرت عیسی علیه‌السلام وجود دارد که حضرت می‌فرماید به هنگام دعا کردن، خداوند را به عنوان «پدر» خطاب کنید: مسیح به مردم می‌آموزد که خدا را پدر خطاب کنند. (متّا ۶: ۹ و ۱۴) «پس شما این‌طور دعا کنید: ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس بادَ.(متی ۶: ۸).

دکتر باغبان‌زاده در رد تثلیث گفت: در کتاب مقدس هیچ تصریحی به تثلیث نشده است، نخستین بار, ترتولیان در قرن دوم میلادی آن را به کار گرفته است، و در قرن چهارم کنستانتین امپراطور روم مسیحی شد و مسیحیت دین رسمی روم شناخته شد و در این هنگام منازعات الاهیاتی سر باز کرد. دو طرف نزاع را آریوس اسقف لیبی و آتاناسیوس شاگرد الکساندر اسقف مصر تشکیل می‌دادند.آریوس بر آن بود که تنها "پدر" موجودی ازلی است و "پسر" و "روح القدس" هر دو مخلوق هستند ولی با سایر آفریدگان تمایز دارند و به عبارتی مخلوقی کامل هستند.

وی ادامه داد: آتاناسیوس از سر مخالفت با آریوس در آمد و آموزه عیسی خدایی به شکل رسمی آن را پایه گذاری کرد. او معتقد بود چون نجات تنها کار خداست و از جانبی عیسی نجات دهنده ماست بنا بر این عیسی باید خدا باشد. (الستر مک کراث، در آمدی بر الاهیات مسیحی، ترجمه عیسی دیباج، ص ۳۶۵) کنستانتین برای حفظ حکومتش ابتدا هر دو طرف درگیری را توبیخ کرد و گفت: این نزاع‌ها کارهایی است احمقانه در خور کودکان بی تجربه نه شایسته کشیش‌ها. (ویل دورانت: تاریخ تمدن ج ۳ صفحه ۷۶۹). ولی چون نزاع بالا گرفت کنستانتین ۳۰۰ اسقف، را به شهر نیقیه (در ترکیه امروزی در حوالی ازمیر) فراخواند. پس از روزها بحث و گفتگو و نزاع سرانجام با دخالت مستقیم کنستانتین امپراطور روم دیدگاه آتاناسیوس به مثابه رأی رسمی کلیسا پذیرفته شده و بنا گذاشته شد که مسیح به عنوان خدا و هم ذات با خدا به عنوان اقنوم دوم در کنار خدای پدر به عنوان خدا پرستش شود.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha