دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
محمد رسول بهرامیان

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی بر لزوم تقویت جایگاه نقش آفرینی مساجد در عرصه جهاد تبیین در کشور تأکید کرد.

حجت الاسلام محمدرسول بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد اظهار داشت: همان طور که حضرت امام (ره) فرمودند مساجد سنگر است و باید این سنگرها را احیا کنیم و لذا اگر چنین دید و نگرشی به مساجد داشته باشیم، این مساله می تواند در عرصه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بسیار راهگشا و مؤثر باشد.

وی با اشاره به این که ایجاد کانون های مساجد یکی از رویش های مبارک انقلاب اسلامی به شمار می رود، افزود: از جمله رسالت ها و مأموریت های این کانون ها می توان به مواردی چون توسعه زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی و ... همچنین زمینه سازی برای حضور فعال نسل جوان و نیروهای متعهد و کاردان در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری و نیز شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و استفاده مطلوب از اوقات فراغت جوانان اشاره کرد.

حجت‌الاسلام بهرامیان، گفت: از سوی دیگر با توجه به تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری در ماه های اخیر مبنی بر لزوم توجه به جهاد تبیین، یکی از مهم ترین مراکزی که در این زمینه میتواند بسیار نقش آفرین باشد، مساجد و از جمله کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است و این همه تأکید به ویژه رسالتی مهم برای اهالی مسجد و نوجوانان و جوانان فعال در کانون ها و پایگاه های بسیج ترسیم می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در حال حاضر مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیت های گسترده هستند و هر قدر این فعالیت ها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیش تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به ویژه قشر جوان قرار می گیرد که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه است.

وی افزود: مسجد سنگر اصلی و کانون محوری در تمام شئون زندگی است کما این که در ادبیات دینی و در فرهنگ اسلامی، مسجد صرفا محل عبادت نیست بلکه بسیاری از امور مهم و اجتماعات مسلمین در آن انجام می شود و که از آن جمله اهتمام نسبت به جهاد تبیین و بصیرت افزایی است.

حجت الاسلام بهرامیان ادامه داد: همان طور که در تاریخ اسلام به وضوح می بینیم، مسجد هسته‌ جامعه است؛ مرکزی برای تعلیم و تعلم، محلی برای اجتماع، تبادل نظر و مرکزی برای برنامه‌ریزی اجتماعی است.

وی افزود: از سوی دیگر، مسجد پناه مردم و محور اقامه‌ حق و عدل است و مهم این است که همه‌ این کارکردها بر محور عبادت خداوند شکل می‌گیرد، ضمن آن که مسجد پایگاهی برای خودسازی، جامعه سازی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی می باشد.

این محقق، با بیان این که از منظر مقام معظم رهبری، مساجد به عنوان هسته های مقاومت فرهنگی به شمار می روند، گفت: در زمانه ای که دشمنان با هجمه ها و شبهات و جنگ نرم فرهنگی به دنبال تخریب اعتقادات و باورهای مردم و نسل جوان ما هستند باید جایگاه مساجد به عنوان سنگر و از منظر جهاد تبیین تقویت شود.

وی در خاتمه افزود: در واقع فعالان و اهالی مساجد در زمینه جهاد تبیین از فرصت ویژه‌ای برخوردار هستند، کما این که می‌توانند مبانی اسلام و انقلاب اسلامی را در ارتباطی رودرو و در بستری سرشار از معنویت تبیین نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر کرباسی US ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    در چه زمانی مساجدرونق می‌گیرد وقتی زمان حضور در مسجد زیاد باشد قبل از انقلاب مسجد باز بود و مردم مقید بودن از اداره هم بر میگشتند نماز را در مسجد بخوانند ودر حین رفتن بچه میگفت بابا کجا می‌روی میگفت مسجد دنبالش می رفت مسجدالان چی ؟