یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ مراسم گرامیداشت شهید باکری در ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام سلامتی گفت: در مسائل احکام الهی شهید باکری یک فرد متشرع و عامل به شریعت بود و باید خصوصیات اخلاقی این شهید را از همرزمانش یاد گرفت که خود یک مدرسه اخلاقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام کاظم سلامتی، شامگاه شنبه در مراسم یادواره شهیدان مهدی و حمید باکری که در مسجد جنرال ارومیه برگزار شد، با بیان این‌که درباره شهدا باید خود شهیدان نظر دهند، اظهار داشت: برای معرفی شهدا باید به آیات قرآن و روایات ائمه معصومین متمسک بشویم که جایگاه رفیع آن ها را به تصویر کشیده اند.

وی افزود: شهادت یک منصب ابدی از سوی خداوند است و جایگاهی نیست که بشر به کسی بدهد، بلکه منصبی است که خداوند به برخی انسان‌ها به اعتبار رشد و سلوک معنوی که در وجود آن‌ها وجود دارد، اعطا می‌کند و مقطعی نیست و قرآن کریم برای شهید حیات ابدی و عند ربهم ترسیم کرده‌ است و چیزی بالاتر از آن نیست.

کارشناس دینی تاکید کرد: رزقی که خداوند به شهید می‌دهد مادی نیست بلکه مقیم عند ربهم است و درک چنین جایگاهی برای ما ممکن نیست و فقط شهدا بعد از رسیدن به آن جایگاه آن را درک می‌کنند.

وی با بیان این‌که امام خمینی (ره) بیان می‌کنند که شهدا راه صد ساله را در یک شب درک کردند، ادامه داد: از مقام اول تا مقام صدم صد سال طول می‌کشد تا انسان برسد اما شهدا گاهی به مقام عند ربهم در طول یک شب یا نصف روز دست یافته اند.

حجت الاسلام سلامتی گفت: شهید وقتی به مقام شهادت دست می یابد به وجه الله نظر می‌کند و شهید آینه جمال الهی را در زمان انتقال از این عالم مشاهده می‌کند و لذا کسانی که به مقام شهادت دست یافته‌اند حتی یک لحظه نیز حاضر نیستند در این دنیا باقی بمانند.

وی در ادامه به امتیازات و فضیلت‌های شهید باکری اشاره کرد و افزود: سردار سلیمانی بزرگترین سردار این عصرمی باشد و با صراحت بیان می‌کند که ما تحت تربیت شهید باکری قرار گرفته ایم و نخستین خصوصیت شهید باکری ولایت مداری به تمام معنا بود و تمام همرزمان و همسنگران شهید اذعان دارند که این مهدی باکری تمام زندگی خود را با سخنان و بیانات امام تطبیق می داد.

کارشناس دینی افزود: در مسائل احکام الهیه شهید باکری یک فرد متشرع و عامل به شریعت بود و باید خصوصیات اخلاقی این شهید را از همرزمانش یاد گرفت که خود یک مدرسه اخلاقی است؛ هر کجا اذان گفته می شد شهید باکری مقید بودند در اول وقت نماز را اقامه کند حتی اگر وسط جنگ باشد.

وی تصریح کرد: شهید باکری نفس خود را زیر پا گذاشته بود و در هیچ کجا ثبت نشده که این سردار کاری انجام داده که بر اساس نفسانیت بود. هیچ وقت خود را بالاتر از دیگران نمی دانست و به قدری متواضع بود که وقتی با یک بسیجی می نشست کسی تشخیص نمی داد کدام شهید باکری است و کدام بسیجی؛ در هر عملیاتی لشکر عاشورا وارد می شد، محکوم به پیروزی بود و هیچ وقت مهدی باکری به کسی نگفت بروید، همیشه خودش در صدر قرار گرفت و به بقیه گفت بیایید.

حجت الاسلام سلامتی با بیان این‌که در خطرناک‌ترین جاها شهید باکری و خودش مستقر می‌شد، گفت: شهید باکری از دنیا دوری می‌کرد و از عنوان متنفر بود و گاهی لباس پاکبان‌ها را بر تن کرده و خیابان‌ها را تمیز می کرد و علقه و علاقه مادی در وجود او نبود.

وی تاکید کرد: شهید باکری تمام همتش این بود که رضایت الهی را به دست بیاورد و برایش مهم نبود که دیگران در مورد او چه می‌گویند و عاشق واقعی سیدالشهدا بود.

کارشناس دینی در پایان گفت: همه شهدا در نزد خداوند دارای اجر و پاداش بی پایان هستند، اما بر اساس روایات شهیدی که جنازه او در آب بیفتند و بماند مقام بالاتری خواهد داشت و برادران باکری ها هر سه در راه وطن شهید شدند و هیچ جنازه ای از آن ها باقی نماند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha