شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
تصاویر/ دیدار جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم با مسئول مرکز رسانه و فضای‌مجازی حوزه‌های علمیه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته

حوزه/ عنوان دقیق رشته آموزشی سفیران هدایت به عنوان یکی از برنامه ها و رشته های آموزشی مصوب ثبت و در این خصوص نیز اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است و بر همین اساس عنوان دقیق رشته «تبلیغ و معارف اسلامی»  در مدرک دانش آموختگان این نظام آموزشی ثبت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا برته سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه از برنامه های حوزه برای طلاب سفیران هدایت به خصوص در زمینه تعمیق محتوایی ، تسهیل گری در تدوین و دفاع از رساله،ایجاد زمینه ادامه تحصیل غیر حضوری و اعتبار بخشی به مدارک خبر داد.

تفصیل اظهارات سخنگوی حوزه به این شرح است:
نظام آموزشی سفیران هدایت که در کنار نظام جاری آموزشی حوزه علمیه و با تصویب شورای عالی حوزه های علمیه، در حال اجراست، یکی از ابتکارات و نوآوری‌های هدفمند و کاربردی حوزه علمیه در راستای ترویج و نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی است.

به طور طبیعی و مانند هر نظام مترقی آموزشی پژوهشی و کاربردی بعد از از چند دهه اجرای برنامه سفیران هدایت با ابتکار آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به همت معاونت آموزش جلسه‌ کارشناسی با حضور مدیران و دست اندرکاران مدارس سفیران در کشور برگزار شد و دغدغه های مجریان امر و به ویژه طلاب و اساتید مدارس سفیران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نتیجه طی این چند سال و با حمایت شورای عالی اقدامات ذیل به منظور ارتقاء کمّی و کیفی خدمات آموزشی، پژوهشی و تربیتی سفیران هدایت صورت گرفته است:

۱. تعمیق محتوایی: برای تعمیق محتوایی برنامه آموزشی سفیران هدایت سه رویداد کلان مورد توجه و پیگیری قرار گرفت که عبارتند از الف: تغییر و اصلاح برنامه درسی با معرفی منابع جایگزین و گنجاندن واحدهای آموزشی جدید متناسب با اهداف و کار ویژه‌های سفیران که تاثیر معناداری در غنای محتوای ادبی و فقهی اصولی، و نیز آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ ایران و انقلاب اسلامی داشته است، ب: اولویت دادن به متون آموزشی معیار حوزه های علمیه مانند کتاب سیوطی در علم نحو در کنار کتاب مبادی، ج: تعریف واحد های مهارتی اقتضایی در کنار برنامه درسی اصلی سفیران هدایت که هدف از آنها ایجاد و ارتقای مهارت های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی طلاب معزز سفیران بوده است مانند فضای مجازی، جریان شناسی و... .

۲. تسهیل گری در تدوین و دفاع از رساله: یکی از مشکلات جاری طلاب عزیز سفیران هدایت در طی مدارج علمی مسئله طولانی شدن اخذ موضوع نگارش پایان نامه و دفاع از آن بود که به همین منظور با توجه به اصلاح ای که در آیین نامه آموزشی صورت گرفته است می‌باید طلاب عزیز پس از گذراندن یک دوم واحدهای آموزشی نسبت به اخذ موضوع پایان نامه اقدام کنند و این در حالی است که در گذشته صرفاً پس از اتمام همه واحدهای آموزشی می توانستند موضوع پایان نامه دریافت کنند که این خود به صورت طبیعی مدت دوره آموزش را طولانی تر می کرد ولی با تغییر صورت گرفته طلاب گرامی می توانند تا پایان واحدهای درسی، بخش اعظمی از رساله را نیز به نگارش درآورده باشند.

۳. ایجاد زمینه ادامه تحصیل غیر حضوری: با توجه به اینکه طلاب عزیز سفیران ظرفیت و آمادگی درخور ستایشی جهت خدمت در امر تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام دارند و به سرعت مشغول خدمت در این رسالت عظیم می‌شوند، مطالبه انباشته ای نسبت به امکان ادامه تحصیل غیر حضوری مانند دیگر طلاب عزیز دوره های جاری در مقاطع بالاتر را داشتند که این مهم نیز به فضل خدا برای ایشان مهیا شده است.

۴. اعتبار بخشی به مدارک: یکی دیگر از مطالبات طلاب سفیران مسئله اعتبار بخشی بیشتر به مدارک تحصیلی این برنامه آموزشی بود چرا که با توجه به نوپا بودن این نظام آموزشی نسبت به برنامه جاری حوزه های علمیه، برخی از نهادها اطلاع کافی از کم و کیف آن نداشتند و گاهی، مشکلاتی برای طلاب فارغ‌التحصیل به منظور جذب و یا فعالیت در برخی نهادها ایجاد می‌شد که تحت عنایات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، دو تدبیر جدی در این خصوص صورت پذیرفته است، الف: عنوان دقیق رشته آموزشی سفیران هدایت به عنوان یکی از برنامه ها و رشته های آموزشی مصوب ثبت و در این خصوص نیز اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است و بر همین اساس عنوان دقیق رشته «تبلیغ و معارف اسلامی» در مدرک دانش آموختگان این نظام آموزشی ثبت می گردد. ب: اقدام دیگر در این خصوص انجام مکاتبه با نهادهای ذیربط به منظور معرفی جایگاه ارزشمند مدارک تحصیلی این نظام آموزشی بوده است.

۵. با توجه به فروکش کردن بلیه کرونا و نیز برنامه ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مواجه هوشمند با این بیماری و همچنین مطالبات مردمی برای بهره مندی از فیض حضور خادمان مکتب اهل بیت علیهم السلام، تدابیری برای انجام وظیفه رسالت تبلیغی و فرهنگی فارغ التحصیلان این برنامه آموزشی اندیشیده شده است که ان شاء الله به زودی اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.

در پایان خبرگزاری حوزه به اطلاع مخاطبان عزیز می‌رساند که بر اساس ابلاغیه آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، مبنی بر اهتمام ویژه به این مسئله و پی‌گیری حل مطالبات طلاب، اساتید و دست اندرکاران این برنامه آموزشی در شورای معاونان حوزه‌های علمیه، حوزه نیوز جهت انتقال دیدگاه‌های شما مخاطبان و همراهان عزیز خواهد کوشید و در صورت استقبال مخاطبان و حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش، مصاحبه‌ای تفصیلی با وی انجام خواهد شد، لذا می توانید در پایین همین خبر نکات، پیشنهادات و دغدغه های خود را به صورت کامنت درج نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جاوید IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    شرایط تا۴۰ سال را برای جذب قضات طلبه به کار گیرید. در کجای فقه شرط سن برای قضات هست؟
  • رضا IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 1
    بعد از ۲۰ سال...
  • حسن فرجی ملکشاه IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    سلام خداخیرتون بده از نیروی جوان باید استفاده کرد حضرت آقا همیشه تاکید به نیروی جوان دارندیاعلی🌹
  • رنجبر IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    بیمه بازنشستکی هم رسیدکی کنید ممنونم
  • شیخ کمیل FR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    با سلام واقعا امکان تحصیل حضوری در مقاطع پایین غیر مقدوره علی الخصوص برای متهل هایی ک شاغل هستند لطفا تصمیم جدیدی اتخاذ کنید
  • سفیر IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    خدا خیرتون بده اینکه سفیران رو برنامه اصلی حوزه دونستید خودش خیلیه. بالاخره سفیران رسمی و جدی شد. الحمدلله
  • من طلبه IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    کاااش بیشتر از اینها به فکر سفیران هدایت بودید.... بازم مایه خوشحالیه همین قدر هواشونو داشتید
  • بیسیمچی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    اگر نسبت به جذب طلاب سفیران در امر تبلیغ اولویت لحاظ شود خیلی عالی می شود
  • محمدحسین IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    با سلام لطفا درباره مدت تعهد تبلیغ طلاب سفیران هدایت هم کمی تجدید نظر بشود ۵ سال خیلی مدت زیادی است. این مسئله نوعی مانع پیشرفت طلاب است.
    • طلبه IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      1 0
      تعهد تبلیغی برداشته شده است
    • هوشنگ IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      تعهد تبلیغ هنوز هم هست
  • شادی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    مدرک داشتن تو جامعه فعلی مهمه، حداقل باعث میشه بتونند از درسی که خوندن در یه جا استفاده کنند. خدا قوت
  • حسن IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    بالاخره بعد از سال ها میتوانیم سرمان را بلند کنیم و با افتخار بگوییم که طلبه رسمی حوزه هستیم. خدا پدر آیت‌الله اعرافی را بیامرزد
  • سید مرتضی موسوی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    ما که دیگه ذبح شدیم اگه اجرا بشه برای ورودی های جدید خوبه
  • مجازی باز IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    سخنگوی محترم کاش خبر خوبی از رفع مشکلات معیشتی طلاب سفیران می دادند. در جریان محرومیت ها هستید عایا؟
  • محمد IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    خبر خوش اینکه یه تکونی مسئولین خوردند و خبر بد این که هنوز صرف حرفه و عمر ما کفاف این تنقلات رو نمیده
  • طلبه سفیرانی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    زمانی که سطح دو سفیران رو تمام می کنیم در بقیه حوزات مدرکمون رو به اندازه سطح یک قبول دارند لطفا به این موضوع هم رسیدگی کنید.
  • محمدلو IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام خسته نباشید لطفاً به مسئولین ذی ربط برسانید که تعهد تبلیغی سفیران را بعد از سطح سه قرار بدهند یا اینکه بین گذراندن سطح سه یا تعهد تبلیغی شان مخیر باشند
  • علی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    بنده با بخش زود تر سپردن موضوع پایان نامه(رساله) به طلبه،یکی از الطاف حوزه میباشد و بهترین کار رو میکنند چون یه پایان نامه استخوان دار میباشد و آبکی نیست.
  • محمد فرامرزی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام بنده حدود چهارساله ازدواج کردم با یک فرزند در خانه اجاره ای زندگی میکنم و هنوز نتوانستم با این حقوق یاشهریه طلبگی وسیله مورد نیاز زندگی ام را از جمله تلویزیون چرخ خیاطی و غیره را تهیه کنم چند بار نامه نوشتم دفتر رهبری برام ریختن ولی قیمت زیاد بود نتوانستم جور کنم و توی این هوای گرم حتی خانه ای که داخل آن زندگی میکنم خیلی گرمه وسیله سرمایشی ندارم خواهشا کمک کنید متأسفانه رئیس سازمان تبلیغات استان گلستان قول داده بودن بهمون بده ولی ندادن چرا قولهای میدن عمل نمیکنن بخدا با این شهریه نمیشه زندگی کرد خواهشا میکنم کمک کنید با تشکر
  • سفیران مظلوم IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    شما این همه تعریف کردید چرا نمیگید که طلاب سطح۳سفیران بعداز تطبیق با بلندمدت باید امتحان شفاهی اصول پایه ۸که قبلا دادند رو باید تکرارکنند؟ چرا نمیگید که فلسفه ازشون قبول نمیکنید؟
    • حسن IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 0
      با سلام فلسفه سطح سه با فلسفه پایه ۷ بلند مدت تطبیق داده میشه و لذا شما پایه ۹ و ۱۰ باید فلسفه امتحان بدید و شفاهی پایه ۸ هم و آیین نامه هایش امده درصورتی استاد امتحان گیرنده از اساتید مورد تایید مرکز مدیرت باشد و تایید کند نیاز به امتحان مجدد نیست
    • شاکی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 1
      کاش این را هم بدانید که به ما می‌گویند فقط باید در مناطق محروم بمانیم و هیچ وقت نمی‌توانیم به دیار خودمان برگردیم.
  • علی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    آقا ممنون که به فکر ما سفیرانی ها هستید اما سوال دارم. بعد از اتمام این پنج سال کجا میتونیم غیر حضوری ادامه تحصیل بدیم؟
    • حسن IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 0
      سلام علیکم سطح سه سفیران نیمه حضوری هم دارد که میتونید تبلیغ باشید و ادامه تحصیل هم بدید
    • سفیرانی ام IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 0
      اگر راست می گویید سطح چهار سفیران را راه بیاندازید
  • خسته CA ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    خوب حالا که چی بعد از اینهمه سال تازه میگین خبر خوش
  • سفرکرده RO ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    حاج آقا اعرافی الان امید ما شما هستید. در این دیار غربت این را حل کنید که چرا اساتید، سفیرانی ها به لحاظ علمی قبول ندارند و مدرک برای خارج از کشور ترجمه نمی شود.
  • درس خارج IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    حالا که قرار شده به طلاب سفیران توجه ویژه شود، لطفاً تحصیل ما را در مراکز تخصصی امکان پذیر کنید والله کاری نمی‌خواهیم بکنیم ما آدم های خوبی هستیم می خواهیم درس بخوانیم. همین
  • سوال IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    وضعیت طلاب سفیران در طرح هدفمندی را توضیح دهید
  • استاد حوزه IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    چرا برنامه توسعه رشته های آموزشی که آیت الله اعرافی در درختواره دانشی مطرح کردند در سفیران اجرا نمیشود؟
  • علی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    سلام و خدا قوت چه خوب میشد اگر کل ورودی های حوزه سفیران میشد و بعد از ۵ سال تخصصی ادامه میدادن واقعا طلاب بلند مدت در تبلیغ خیلی ضعیف هستن و اینکه ای کاش سطح سه سفیران تربیت کودک از گرایش در می آمد و تخصص میشد هیچ جا قبولش ندارن ان شاءالله که پیگیری بشه منتظر جواب هستیم .... با تشکر التماس دعا یا مهدی ادرکنی عجل علی ظهورک
  • امیدوارم IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    متأسفانه در برخی مدارس دروس کم رونق است و یا تعداد طلاب زیاد نیست. چرا جذب هدفمند نمیشود یا اجازه انتقال و تجمیع مدارس داده نمیشود.
  • میثم کرمی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    بسمه تعالی مدیریت محترم حوزه های علمیه حضرت آیت الله اعرافی (زیده عزه) سلام علیکم لطفاً در خصوص اینکه طلاب سفیران برای استخدامی با مدرک سطح دو اقدام میکنند و از آنها کتبی و شفاهی پایه ۱۰ میخوان کاری کنید،، اجرکم عندالله
  • ادریس آموزگار IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    برخي از كساني كه ميخواهند طلبه شوند و برخي هم كه ميخواهند در سفيران تحصيل كنند به دليل تعهد تبليغ پشيمان ميشوند و برخي هم تا قبل اجراي آن به بلند مدت انتقالي ميگيرند واين طرح را باطل ميكنند لطفا شما خودتان اين طرح را برداريد من و امثال من ميدانيم كه يكي از وظيفه هاي مهم ما تبليغ است ولي اين طرح تعهد تبليغي عين يك وزنه سنگين روي ماست و فكر مارا به خود مشغول كرده لطفا آن را حذف كنيد.
  • ادريس آموزگار IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    و تشكر بابت تغيير دربحث واحد هاي درسي مثلا خواندن سيوطي ولي يه مشكل بزرگي كه هست با طلاب سفيران با ديدمتفاوتي نسبت به طلاب بلند مدت نگاه ميكنند كه دوستان اشاره كردند و خيلي معتقدند كه طلاب سفيران اگه واضح بخوام بگم بيسوادند.... ديگه نميدونم چي بگم...
  • عبدالرضا کامرانی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    باسلام و عرض ادب ...خواهشمندم تدبیری در مورد تعهد تبلیغی انجام بدید خییلی سخته ک بعلاوه ۵سال تحصیل دیگه ۵سال دیگه بریم تبلیغ مخصوصا ما ک متاهلیم