پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
نیکوکاری

حوزه/  دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری اعلام کرد: مهلت ارسال آثار به جشنواره تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه تمدید شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، پنجمین محفل شعرخوانی نیکوکاری از سلسله‌محافل جشنواره ملی شعر نیکوکاری، شامگاه چهارشنبه به همت دبیرخانه این جشنواره در غدیریه دیانی واقع در شهر اصفهان، برگزار شد.

در ابتدای این محفل، حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری به تبیین اهمیت شعر و جایگاه آن پرداخت و گفت: از گذشته تا به امروز، شعر یکی از برترین هنرهای اسلامی بوده است. تلفیق این هنر با مضمون نیکوکاری، برکات بسیاری برای جامعه و ترغیب مردم برای انجام نیکوکاری در این روزگار سخت خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به نقش شعر در انتقال مفاهیم و دگرگون ساختن حالت روحی انسان به داستان سرودن شعر «بوی جوی مولیان» از سوی «رودکی» پرداخت و گفت: هنگامی که رودکی این شعر را برای امیرنصر سامانی قرائت کرد تا او را برای بازگشت به بخارا مجاب کند، هنوز شعر تمام نشده بود که حال آن حاکم دگرگون شد و با پای برهنه سوار بر اسب شد و به سمت بخارا تاخت.

حجت‌الاسلام خانمحمدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، شعر را یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین فعالیت‌های فرهنگی می‌دانند، به توضیح روند جشنواره ملی شعر نیکوکاری پرداخت.

وی ادامه داد: پس از آنکه بهمن‌ماه سال گذشته، جشنواره ملی شعر نیکوکاری در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی در تهران افتتاح شد، دبیرخانه این جشنواره به شناسایی استان‌هایی که در زمینه شعر فعال‌تر بودند، پرداخت تا بتواند با برگزاری محافل شعر نیکوکاری در آن، اهداف جشنواره را محقق کند. لذا محفل شعرخوانی نیوکاری در پنج استان: قم، کرمان، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان برگزار شد.

دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری با یادآوری اینکه مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه تمدید شده است، اظهار کرد: از شاعران اصفهان درخواست داریم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره یاری کنند و اشعار خود را تا مهلت مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

ظرفیت ایران برای عرضه الگوی کامل نیکوکاری به دنیا

حجت‌الاسلام‌ علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء، سخنران ویژه این مراسم بود که با ذکر نکاتی در باب اهمیت نیکوکاری اظهار کرد: نیکوکاری، امری فطری و ذاتی است، خداوند اولین نیکوکار عالَم است چراکه لفظ شریف «محسن» از اسماء الهی است، خداوند خود را محسن معرفی کرده و گفته که نیکوکاران را دوست دارد.

وی در ادامه گفت: جا دارد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت دین اسلام و مذهب تشیع، الگوی کاملی از نیکوکاری را به جهان اسلام و بلکه دنیا عرضه کند و بیشترین حمایت را از امر نیکوکاری و نیکوکاران داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء با بیان نمونه‌هایی از سیره اهل بیت(ع) به اهمیت نیکوکاری در زندگی پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) در شب عروسی خود، لباس عروسی‌شان را انفاق کردند. امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در جنگ، وقتی یکی از افراد دشمن، شمشیر حضرت را خواست، ایشان اهدا کردند و این مسئله سبب هدایت آن شخص شد.

وی بیان کرد: گاهی یک بیت شعر می‌تواند جایگزین چندین ساعت سخنرانی باشد. لذا از همه شاعران و دغدغه‌مندان شعر و ادبیات، درخواست می‌کنم تا با قوت در نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری شرکت کنند.

ذکر خاطره‌ای از مقام معظم رهبری درباره اهمیت شعر

در ادامه این محفل که اجرای آن را محمد کاروان، شاعر ممتاز به عهده داشت، جمعی از شاعران برجسته اصفهان همچون عباس شاه‌زیدی، مهدی جهاندار، محسن ناصحی، محمدحسین ملکیان، محمد خادم، میلاد حبیبی، مریم کرباسی، زهرا سپه‌کار، راضیه هادیان و همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری به شعرخوانی پرداختند.

در خلال شعرخوانی، محمد کاروان، مجری برنامه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و اظهار کرد: در یکی از جلسات شعری ماه مبارک رمضان که همراه با اساتید همچون استاد خروش به محضر مقام معظم رهبری شرفیاب شدیم، ایشان فرمودند: «ما قدَرَ الشعر حق قدره». یعنی هیچکس قدر شعر را آنچنان که شایسته شعر است، نشناخت. این فرمایش ایشان نشان‌دهنده اهمیت شعر است.

ضرورت تداوم مضمون نیکوکاری در جریان ادبی

در ادامه این برنامه، استاد عباس شاه‌صیدی، از شاعران حاضر در جلسه، علاوه بر شعرخوانی، به بیان نکاتی درباره نیکوکاری در ادبیات ایران پرداخت وگفت: اگر بخواهم نمونه‌هایی از ابیاتِ این ادبیات فاخر را بیان کنم، چندین ساعت به طول می‌کشد. نیکوکاری در شعر، یک مسئله بسیارمهم ادبی است و تداوم آن در روزگار ما نیازمند شناسایی موضوعات مناسب برای سرودن شعر نیکوکاری است. این موضوعات را ابتدا باید در سبقه ادبی کشورمان و سیره اهل بیت(ع) و در وهله دوم، در مسائل و مشکلات روز دنبال کرد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد انفاق و ذکر روایتی درباره شریک‌بودن فقرا در مال اغنیاء گفت: افراد نمی‌توانند بدون اذن شریک اموال خود، در مال خود تصرف داشته باشند، اغنیاء نیز در هر هزینه‌ و فعالیتی باید فقرا را در نظر بگیرند.

شاه‌صیدی به لزوم تداوم جشنواره هایی همچون جشنواره ملی شعر نیکوکاری در طول زمان اشاره کرد و گفت: از آنجا که کار فرهنگی، در طول زمان اگر پیوسته و منظم انجام شود، به تدریج نتیجه می‌دهد.

گفتنی است، نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با هدف تعمیق و ترویج نیکوکاری به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری(وابسته به بنیاد خیریه آلاء) و مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات از محورهای جشنواره و ارسال آثار به آدرس اینترنتی adab.kheir.ir مراجعه نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha