یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
سید محمد غروی

حوزه/ آیت الله غروی بیان کرد: اسلام و معارف بلند اسلامی غیر از اینکه مبیّن می‌خواهد مجری نیز می‌خواهد و مجری نیز باید توسط کسی رقم بخورد که معارف بلند الهی بر او آشکار باشد و بر احکام الهی نیز واقف باشد و این با خلافت و امامت می‌تواند به منصه ظهور برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،هم اندیشی شبهه پژوهی غدیر و حکمرانی اسلامی با موضوع «غدیر؛ مسئله شیعی یا اسلامی» با حضور آیت الله سید محمد غروی در تلویزیون اینترنتی پاسخ برگزار شد.

آیت الله غروی با اشاره بر اینکه غدیر یک حادثه اسلامی است گفت: غدیر اختصاص به فرقه و مذهب خاصی ندارد بلکه یک رخداد اسلامی است.

وی با اشاره به آیاتی که در رابطه غدیر آمده است عنوان کرد: آیات ۳ و ۶۷ سوره مبارکه مائده در رابطه با غدیر است و با توجه به شأن نزول و زمان نزول آن با آیات دیگر متفاوت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آیه ۶۷سوره مائده که به آیه ابلاغ معروف است مربوط به غدیر است و در این آیه خطاب به پیامبر آمده که اگر این دستور و پیام را ابلاغ نکنی رسالت الهی را نرسانده ای،نکته قابل توجه این است که آیات قبل و بعد این آیه در باره اهل کتاب است.

آیت الله غروی عنوان کرد: با توجه به سیاق آیه بعضی از مفسرین معتقدند که منظور از ابلاغ، رساندن یک حکم شرعی است در حالیکه این چنین نیست و در خود آیه قرینه موجود است‌.

استاد حوزه علمیه به دستوری که در این آیه آمده اشاره و عنوان کرد: در این آیه یک دستوری بسیار با عظمت آمده که اگر تحقق پیدا نکند رسالت پیامبر تحقق نمی یابد و این دستور العمل مهم و خاص را با لحن تند به پیامبر رسانده است که نشان دهنده اهمیت آن است.

وی به روایات رسیده از طرف هفت تن از بزرگان اهل تسنن که از صحابه پیامبر نیز بودند اشاره و تصریح کرد: پیامبر(ص) در حجة الوداع در گرمای ظهر دستور به اتراق در غدیر خم داده و مردم را جمع نموده و به ایراد خطبه رسایی پرداختند و سپس آیه ابلاغ را قرائت نمودند، این مضمون و خلاصه ای از روایات اهل تسنن بوده و شبیه همین روایات را نیز راویان شیعه بیان نموده اند و علمایی از جمله علامه امینی در ده جلد کتاب با سلسله سند که متصل به پیامبر اکرم (ص) است آورده است.

آیت الله غروی با تاکید بر اینکه جریان غدیر مختص فقط شیعه نیست گفت: طبق روایاتی که از اهل تسنن آمده غدیر رویدادی است در سال آخر عمر شریف پیامبر اکرم اتفاق افتاده و در مقطع زمانی خاص با جمعیتی ۱۰۰هزار نفره بود.

وی عنوان کرد: طبق روایت وقتی این جریان اتفاق افتاد و حضرت امیر علیه السلام به عنوان جانشین پیامبر معرفی شد، خلیفه دوم نیز جلو آمده و با عبارت اصبحتَ مولای و مولا کل مومن مومنة، تبریک گفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اهمیت غدیر بیان کرد: غدیر خم یک جریان اسلامی است و اگر نبود اسلام ناقص بود.

وی با اشاره به آیه سوم سوره مبارکه مائده عنوان کرد: فضای آیه با آیات قبل و بعد متفاوت است ، آیات قبل و بعد به بیان احکام فرعی پرداخته اما قسمت وسط این آیه لحن دیگری داشته ، قرآن خطوط کلی معارف الهی و احکام فرعی را بیان کرده و تبیین و تفسیر آن‌ها توسط پیامبر بوده و یکی از اهداف جریان امامت و خلافت به حق این بوده که کسانی را که دارای علم لدنی و هم پایه پیامبر (ص)بودند معارف الهی را بیان کنند.

وی در ادامه افزود: اگر پیامبر بعد از خود ولی و جانشینی برای خود انتخاب نمی‌کرد، طبیعتاً این دین کامل نبود و اکمال دین توسط ثقل اصغر که همان عترت (ع)است رقم می‌خورد و این در غدیر خم شروع شد و معارف الهی توسط امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (علیهم السلام) تبیین و توزیع شد.

آیت الله غروی بیان کرد: اسلام و معارف بلند اسلامی غیر از اینکه مبیّن می‌خواهد مجری نیز می‌خواهد و مجری نیز باید توسط کسی رقم بخورد که معارف بلند الهی بر او آشکار باشد و بر احکام الهی نیز واقف باشد و این با خلافت و امامت می‌تواند به منصه ظهور برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha