یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ برگزاری دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه استان خوزستان

حوزه/ استاد حوزه گفت: در حوزه‌های علمیه ما مدیران توانمند بسیاری داشته‌ و داریم که توانستند طلاب فاضل و متخلقی تربیت کنند، اما متاسفانه ضعف ما در عدم نوشتن است و کسی در مورد مدیریت آن‌ها چیزی ننوشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی مولف کتاب مدیریت اسلامی، امروز در کلاس اهمیت مدیریت حوزه علمیه که در دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه خوزستان برگزار شد، با اشاره به مقدمه‌ای از بحث مدیریت، اظهار داشت: بحث مدیریت در حدود یک قرن پیش در عرصه دانش‌ها قرار گرفت و عده بسیاری اعتقاد دارند که بنیانگذار دانش مدیریت، تیلور است، در حالی که ما اعتقاد داریم علم مدیریت از زمان معصومین و حتی پیامبران سابق وجود داشته و شاهد آن حدیثی از امیرالمومنین(ع) است که می‌فرمایند: "مسئولیت هر یک از زیردستان خود را مشخص نما و بعد بازخواست کن، که این بهتر است برای اینکه هر یک مسئولیت را به گردن دیگری نیندازد".

وی افزود: عده ای سعی دارند که بنیانگذار همه علوم را اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها معرفی کنند به نحوی که گویا اصلا نقطه عطفی در دانش بشریت از طرف شرق وجود ندارد، موضوعی که متاسفانه بسیاری از اساتید دانشگاه همین اعتقاد را دارند.

مولف کتاب مدیریت اسلامی، یادآور شد: در جامعه بین المللی چنین جلوه نمایی می‌شود که مدیران ایرانی انسان‌های ناتوانی هستند، در حالی که باید از کسانی که این اعتقاد را دارند پرسید اگر مدیران ایرانی توانایی مدیریت را ندارند، چگونه امامین انقلاب توانسته‌اند در این ۴۴ سال، ایران اسلامی را با وجود بحران‌های بین المللی و جهانی به خوبی مدیریت کنند؟

وی تصریح کرد: باید از نحوه مدیریت امامین انقلاب تولید علم کرده و آن را به دانش پژوهان آموزش دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی، خاطر نشان کرد: در حوزه‌های علمیه نیز ما مدیران توانمند بسیاری داشته‌ و داریم که توانستند طلاب فاضل و متخلقی تربیت کنند، اما متاسفانه ضعف ما در عدم نوشتن است و کسی در مورد مدیریت آن‌ها چیزی ننوشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید تجربیات مدیران موفق نوشته و به نسل آینده آموزش داده شود، خاطر نشان کرد: مدیریت فوق العاده مهم است و اگر در مجموعه‌ای پیشرفتی حاصل نشود، باید مدیر آن مجموعه را عوض کرد، چرا که یک مدیر توانمند می‌تواند تغییرات بزرگی در آن مجموعه انجام داده و سبب پیشرفت آن شود.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: دانش افزایی مدیران، کار بسیار مهمی بوده و نباید از مدیران صرفا کار کشید، بلکه باید به آنها آموزش داد و با آموزش، مدیران نالایق تبدیل به مدیر لایق و موفقیت‌های مدیران لایق نیز چندین برابر خواهد شد، اما متاسفانه در کشور ما بر روی مسئله آموزش تئوریک مدیران بسیار کم کاری شده است.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع)، بر ضرورت توجه به مسئله مدیریت تاکید کرد و گفت: یک جامعه حتما باید مدیر داشته باشد، حتی داشتن یک مدیر ظالم و ستمگر بهتر از نداشتن مدیر است، چرا که بدون مدیریت آن جامعه از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام نبوی، با بیان اینکه مدیریت اسلامی، یعنی مدیریت هنر و علم به کارگیری صحیح افراد و امکانات در جهت وصول اهداف سازمانی به نحوی که با موازین شرعی مغایرت نداشته باشد، گفت: از تعریف فوق چنین استنباط می‌شود که اولا مدیریت یک استعداد ذاتی و یک توانمندی درونی است و در ثانی مدیریت یک علم است که نیاز به یادگیری دارد و بدون یادگیری شخص مدیر، توانمندی نخواهد شد و نمی‌توان صرفا به استعداد ذاتی اکتفا کرد، همچنین در مدیریت باید به موازین شرعی، حلال و حرام الهی نیز دقت شود و به خاطر داشته باشیم که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.

وی، به تشریح اصول مدیریت پرداخت و مطرح کرد: برنامه ریزی، سازماندهی، ایجاد انگیزش، رهبری و کنترل پنج اصل در مدیریت است که باید مد نظر مدیران باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha