یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
طریق تحول

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، علم، بینش، اخلاق و مهارت را چهار رکن در برنامه‌ریزی‌ها خواند و گفت: هرکدام از این ارکان، رویکردهایی دارد که باید در برنامه‌های توانمندسازی، تربیتی و شبکه مسائل مدنظر قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در مراسم اختتامیه اردوی علمی‌تربیتی «طریق تحول» ویژه طلاب جدید الورود، از برنامه‌های پیش روی علمی‌تربیتی گفت و ابراز کرد: بحث تربیت و توانمندسازی، موقت و کوتاه‌مدت نیست؛ زیرا علم، دانش و بینش، ایستایی ندارد و همیشگی است و در مسیر حرکت تکاملی انسان اجتناب‌ناپذیر است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیهٔ «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» (مجادله، ۱۱) اظهار کرد: تفاوتی میان علم‌آموزی برای برادران و خواهران نیست؛ بلکه خودشان باید خویش را اثبات کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان به نگاه اشتباهی اشاره کرد که معتقد است بانوان تنها باید با سطح مقدماتی از علم و مهارت تبلیغی آشنا شوند و دیگر نیازی به ادامه و رشد سطح علمی ندارند و گفت: این نگاه، غیرواقعی، تبعیض‌آمیز و غیرالهی است؛ یعنی ایشان هم می‌بایست مانند مردان به علم‌آموزی بپردازند و تفاوتی میان آنان نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: در حوزه علمیه نیز همین طور است و تفاوتی میان زن و مرد نیست و از این رو باید خوب درس بخوانند و تحصیل کنند؛ اما اینکه بانوان در فضایی آموزشی به‌سهولت مدرک دریافت کنند، افتخار و امتیاز محسوب نمی‌شود و نتیجه‌بخش نیست.

مدیر حوزه علمیه خراسان بر اولویت تدریس برای اساتید خواهر در مدارس خواهران تأکید کرد و گفت: مدرّسان و اساتید خواهر در این مدارس جایگاه خاص خود را دارند که باعث افتخار است و توانمندسازی اساتید به‌ویژه در بخش خواهران باید با قوت ادامه یابد.

وی به درس خارج برای خواهران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: باید به این سمت برویم که از میان بانوان نیز استاد درس خارج برای این قشر داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه گفتار و عمل باید با خصوصیتی معنوی باشد و معنویت به‌خصوص در حوزه علمیه موج بزند، گفت: درخت تنومند بصیرتی، علمی و تربیتی در واقع در ایمان ریشه دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انگیزه طلبه از ورود به حوزه علمیه مهم است، تصریح کرد: پیامبران قبل از ایجاد بعثت و دعوت مردم به‌سوی خدا، در درون خود، دگرگونی و تغییر به وجود می‌آوردند و سپس آن بعثت و هدایت به جامعه ابلاغ می‌شد.

وی، ارتباط و به‌تعبیری پرواز به‌سوی حضرت حق را از جمله عرصه‌های ایمان خواند و گام بعدی را ورود به میدان علم، دانش و بینش دانست و گفت: در واقع بال‌های این گام، ایمان است و اگر ایمان نباشد، سقوط در پی خواهد داشت که این نکته را تاریخ به ما نشان داده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی توجه به خدا را نکته کلیدی در مسیر پیش روی هر فرد خواند و گفت: بنا به توصیف متقین در فرمایش حضرت علی(ع)، عنصر مهم در وجود ایشان، توجه درونی به عظمت و بزرگی خالق است که در نتیجه هیچ مانعی در مسیر تکامل آن‌ها وجود ندارد و هیچ چیزی از جلوه‌های دنیا آنان را نمی‌تواند از راه منصرف و متوقف کند.

وی، علم، بینش، تهذیب و اخلاق و نیز مهارت و بهره‌گیری از فناوری روز را چهار رکن در برنامه‌ریزی‌ها دانست و گفت: هرکدام از این ارکان ویژگی‌ها و رویکردهایی دارد که می‌بایست در برنامه‌های توانمندسازی، تربیتی و شبکه مسائل مدنظر قرار بگیرد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha