یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده گفت: دشمنان گاهی اوقات شبهات را نه به عنوان یک سؤال یا مسئله مبهم بلکه تحت عنوان یک نظریه مطرح می کنند؛ مقام معظم رهبری می فرمایند مفهوم سازی، تئوری سازی و مسئله سازی از ترفندهای افراد و گروه های شبهه افکن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده، مسئول بسیج اساتید دانشگاه قم عصر امروز در اولین کارگاه آموزشی مدیریت شبهه شناسی و گفتمان سازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه و در مجتمع آموزشی و فرهنگی نجمه خاتون جمکران برگزار شد، در درسی با عنوان «کرسی‌های پاسخ‌گویی و حضور در فضاهای نخبگانی» گفت: باید فضای کرسی های آزاداندیشی در حوزه های علمیه به سمت فضای نخبگانی برود؛ تا زمانی که ذهن اساتید حوزه و دانشگاه درگیر شبهات باشد نمی توان انتظار داشت طلبه و دانشجو و جامعه ما عاری از شبهه گردد.

وی افزود: باید فضاهای نخبگانی ما نسبت به شبهات واکسینه شوند تا از پمپاژ شبهات در سطح جامعه جلوگیری به عمل آید.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده خاطرنشان کرد: برخی از اساتید حوزه و دانشگاه با وجود اینکه در رشته یا رشته هایی دارای سطوح بالایی از علم هستند، اما در مواجهه با شبهات مرتبط با سایر تخصص ها دچار چالش می شوند.

وی با اشاره به چرایی ایجاد شبهه گفت: اینکه عالمان دینی بگویند ما کلیات را می گوییم و دانشجویان و طلبه ها بروند پاسخ سؤالات جزئی را پیدا کنند، نگاه خطرناکی بوده و در سیره علمای سلف چنین چیزی وجود نداشته است.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه قم روش های دشمنان اسلام در ایجاد شبهات را برشمرد و تصریح کرد: در وهله اول باید دانست اینکه چرا شبهه ایجاد می شود را نباید فقط از جانب دشمنان تلقی کرد؛ ممکن است یک جوان در حال رشد با شنیدن مطالبی حتی صحیح دچار سؤالات جدیدی شود.

وی با اشاره به رشد روحیه مطالبه گری در نسل امروز بشر افزود: این نسل به دلیل ارتباط گیری با جوامع و افراد مختلف از یک سو و وجود سیاست های استکبار جهانی از سوی دیگر سؤالات و شبهات بسیاری را در سر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده بیان داشت: ایجاد شبهه در مورد انقلاب اسلامی و مبانی آن که آموزه های اسلام است از اصلی ترین فعالیت های دشمنان دین در عصر حاضر است؛ یکی دیگر از منابع شبهه افکنی ارتجاع روشنفکران به ظاهر مذهبی می باشد که برای توجیه ارتجاع خود شبهاتی را به جامعه القا می کنند.

وی گفت: اینکه دشمنان دین نسبت به اسلام عزیز، ولایت و نظام اسلامی شبهه ایجاد می کنند در واقع تلاشی برای جبران شکست ها و جاماندگی های آن هاست و به نحوی در حال چنگ انداختن در حالت سقوط می باشد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه قم پیامبر اکرم(ص) را اولین پاسخگوی شبهات دانست و اظهار کرد: ایشان با تبیین معارف اسلام به ارائه پاسخ به شبهات مختلف پرداخته اند.

وی با تأکید بر الگو بودن علمای سلفی در شبهه پژوهی عنوان داشت: علامه مجلسی ها، علامه طباطبایی ها، علامه مصباح ها و شهید مطهری ها الگوهای بزرگ تقابل با شبهات در اعصار خود بوده اند. ردیه هایی که علما بر مدعاهای باطل زمان خود می نوشتند نمونه های بارزی از این تلاش هاست.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده گفت: اولین نکته در خصوص حرکت دشمن به سمت القای شبهات این است که بدانیم آنان خیلی دقیق و منسجم در حال حرکت در این مسیر می باشد؛ نشر همگانی و هماهنگ مطالب زد دین از سوی نیروهای دست نشانده یا هم فکر دشمنان دین نمونه ای از حرکت های دشمن در دین زدایی از جامعه اسلامی است. اولین استراتژی دشمن برای شبهه پراکنی، انسجام می باشد.

وی ادامه داد: عملکرد همراه بانشاط هرچند ظاهری و نیز اختلاط حقایق با شبهات و اکاذیب از دیگر ترفندهای دشمنان برای القای شبهات به جامعه است.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه قم بازیافت شبهات را یکی دیگر از روش های دشمنان اسلام در شبهه افکنی برشمرد و خاطرنشان کرد: دشمنان با تکرار شبهاتی که قبل ها پاسخ داده شده اند، سعی می کنند به شبهه افکنی در جامعه بپردازند؛ این مسئله نیازمند تبارشناسی شبهات از سوی نخبگان حوزوی و دانشگاهی است.

وی گفت: دشمنان گاهی اوقات شبهات را نه به عنوان یک سؤال یا مسئله مبهم بلکه تحت عنوان یک نظریه مطرح می کنند؛ مقام معظم رهبری می فرمایند مفهوم سازی، تئوری سازی و مسئله سازی از ترفندهای افراد و گروه های شبهه افکن است.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده بیان داشت: بکارگیری اندیشمندان یکی دیگر از ترفندهای بنگاه های تولید شبهه می باشد و در این راستا سعی می کنند حتی با تقطیع سخنان برخی از علما و اندیشمندان موجه و متفکر جامعه شبهه هایی را ایجاد نمایند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان در راستای تمدن گستری افزود: آنان با ابزارهای مختلفی همچون کتاب های رمان و مشاوره، تولید فیلم، ارتباط گیری با سلبریتی ها به ترویج ویژگی های تمدنی خود می پردازند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه قم اظهار کرد: باید هم به شبهات موسمی که دارای تاریخ انقضا هستند، پرداخت و هم شبهات مستمر را که به زمان خاصی اختصاص ندارد، پاسخ دهیم. شبهات مستمر با وجود اینکه پاسخ داده شده اند اما هر چند وقت یک بار مجدداً منتشر می شوند.

وی گفت: استفاده از ابزار هنر و تولید آثاری همچون فیلم، کلیپ و یا پادکست می تواند بیش از چندین کتاب در سطح جامعه اثرگذاری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده با تأکید بر بزرگنمایی شبهات به عنوان یکی دیگر از ترفندهای دشمنان برای نشر شبهه در سطح جامعه، ابراز داشت: باید این موضوع مدنظر جامعه نخبگانی قرار گرفته و به مقابله با آن بپردازند.

وی با اشاره به تمرکز دشمنان اسلام بر احساسات جوانان و نوجوانان ادامه داد: باید نخبگان را با مسئولیت شبهه پژوهی آشنا کرده و احساس مسئولیت در این حوزه را در اذهان آنان ایجاد نمود. باید پاسخگویی به شبهات در جامعه نخبگانی به عنوان اصلی ترین وظیفه مطرح شود.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه قم خاطرنشان کرد: مسئله شناسی و شبهه شناسی باید به شکل یک جریان اصیل حوزوی و نخبگانی مانند دروس خارج فقه، تفسیر و سایر دروس رایج درآید. باید عالمان دینی از آخرین نقشه ها و ترفندهای دشمنان در راستای شبهه افکنی مطلع باشند.

وی افزود: لازم است نخبگان جامعه مورد شناسایی قرار گرفته و علاوه بر آن برای ارتقای سطح علمی آنان تلاش شود؛ باید دانست کسانی که امروز در بین نخبگان وزنه ای محسوب می شوند در سال های گذشته به پاسخگویی به شبهات متعدد پرداخته اند. پاسخگویی به شبهات یکی از راهکارها در تربیت نخبه است.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده گفت: باید با تشکیل تیم های تخصصی برای پاسخ به شبهات در کنار پاسخگویی به مسائل روز از موازی‌کاری و اتلاف انرژی و منابع نیز جلوگیری کنیم؛ لازم است جامعه نخبگانی را جهانی کرده و جنبه تهدیدی شبهات را به فرصتی برای گسترش تفکر دینی از طریق رسواسازی دشمنان و برملا نمودن دروغ های آنان تبدیل نمود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در پاسخگویی به شبهات باید اولویت ها و فوریت ها را شناخت و اول به جواب شبهات دارای اولویت بیشتر که از جهت زمانی نیز نیاز به پاسخ فوری دارند پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسدالله IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    تفاوت شبهه با پرسش چیست؟