دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حسن رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آموزش و پرورش، مرحله ورود به تمدن سازی نوین اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حسن رحیم پورازغدی در آیین اختتامیه اولین همایش طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی عبور از مرحله‌ دولت‌سازی و ورود به مرحله تمدن‌سازی از وظایف مهم حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه است.

وی افزود: امروز معنای تعامل و هم‌فکری میان حوزه و آموزش و پرورش تغییر و ارتقا پیدا می‌کرده است و این می‌تواند مقدمه ای برای ورود به تمدن سازی نوین اسلامی باشد. امروز توقع از همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش با دهه های ابتدای انقلاب بسیار متفاوت است، چرا که شرایط، مشکلات، دغدغه ها و موقعیت به گونه ای است که این تعامل و هم افزایی باید در راستای تمدن سازی نوین اسلامی باشد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه نظام آموزشی ما باید به گونه‌ای باشد که به معاد و آخرت در کنار معاش مردم توجه داشته باشد، ادامه داد: امام رضا(ع) تمام مشکلات بشر را از نظر نفع و ضرر به عقل و جهل نسبت داده و می‌فرماید عقل را هدیه الهی بدانید، عقل دوست شما و جهل دشمن شماست. هرچه عقل تربیت یافته و توسعه پیدا کند به نفع انسان‌ها و هر چه جهل توسعه یابد به ضرر خود آنهاست.

وی تصریح کرد: نظام آموزشی درست است که بتواند عقل معاش و عقل معاد را در کنار هم قرار دهد و دنیا و آخرت فرد و جامعه را شناخته، مدیریت کرده و انسان با فضیلت و جامعه فاضل تربیت کند و لذا نقش روحانیت در کنار آموزش و پرورش بسیار مهم و حائز اهمیت است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه نظام عقلانیت دو شاخص دارد، ادامه داد: نظام آموزشی که تنها به تربیت توجه کند یا نظام آموزشی که کاری به تربیت و اخلاق نداشته باشد یا نظامی که به هیچ یک از این دو کاری نداشته باشد، هرسه مشکل دارند و ضد بشریت هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بهترین نظام، نظامی است که بهترین برنامه‌ریزی را برای امنیت، بهداشت، اقتصاد و زندگی مردم داشته باشد، نظام آموزشی یعنی خروجی دانشگاه، مدرسه و حوزه افرادی باشند که بتوانند مشکلات معاش و معاد مردم را حل کنند نه اینکه تنها به توسعه مادی توجه داشته، همچنین بیشترین اهتمام را برای توسعه معاد و آخرت مردم داشته باشند.

وی با بیان اینکه انسان موجودی ابدی است و نابود نمی‌شود، افزود: نظام آموزشی ما باید به گونه‌ای باشد که به معاد و آخرت در کنار معاش مردم توجه داشته باشد.

رحیم‌پور ازغدی، خواهران و برادران را به مطالعه تاریخ مدارس ایران دعوت کرد و افزود: ما دوران طلایی آموزشی در گذشته داشته‌ایم و ایران یکی از اصلی‌ترین ارکان تمدن اسلامی بود که قرن‌ها ادامه داشت، یعنی بهترین مدارس، دانشگاه ها و بیمارستان‌ها تا قرن‌ها در سطح جهان مطرح بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران در این دوران طلایی مرکز علم، قدرت، صنعت، تعلیم و تربیت به حساب می‌آمد، ادامه داد: بزرگ‌ترین نوابغ جهان در تمدن ایرانی اسلامی بوده و برخی علوم حتی توسط تمدن ایرانی اسلامی ابداع و اختراع شد و پیش از آن علومی مانند جبر یا مثلثات هنوز مطرح نشده بود.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: حکومت‌های فاسد، مستبد و غیرمردمی وقتی خدا و مردم را نداشته باشند وابسته می‌شوند، ما نیز وابسته به غرب شدیم و نظام آموزش و تعلیم و تربیت ما در ۲۰۰ سال گذشته به شدت سقوط کرد و ضعیف شد.

وی بیان کرد: کشور ما در اواخر قاجار تبدیل به ایران دست‌نشانده، ضعیف و غرب‌زده شد. پروژه دشمن از نظام آموزشی شروع شد که پروژه ترجمه متون از کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس و بعد آمریکا با کپی‌برداری از منابع آنها صورت گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عوامل اصلی جریان‌های فراماسونری، صهیونیست‌ها و عوامل داخلی‌شان شامل بابیت و بهایی‌گری در رژیم نفوذ کردند و دست به کودتا زدند، ایران را گرفتند و بر آن مسلط شدند، گفت: ۴۳ سال پیش امام و ملت ایران انقلاب کرده و کشور را از دست این عوامل آزاد کردند؛ در سه چهار دهه اخیر نیز درحال باز پس‌گیری کل منطقه هستند، دهه ۵۰ از ایران اخراج شدند و در دهه ۹۰ نیز از کل منطقه در حال رفتن هستند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با فروپاشی نظام آموزشی و حکومتی در اواخر دوره قاجار که با شکست مواجه شده بود، افزود: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در اوج قدرت خود بودند و درحال حاضر نیز انگلیس، فرانسه و اروپا تضعیف شده‌اند و آمریکا نیز نسبت به اوایل انقلاب بسیار ضعیف شده، همه جا در برابر انقلاب ما شکست خورده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در حال حاضر بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن‌ها و فیلم‌های هالیوودی نقش یک کودکستان، مدرسه و دانشگاه را ایفا می‌کنند، شبهه پراکنی، تحریف دین، هویت‌زدایی، ایجاد انواع اعتیادهای مادی و مدپرستی، ایجاد یأس نسبت به خود به شکل بسته‌های فرهنگی در حال نفوذ بوده و اینها به عنوان بمب‌های هسته‌ای در هر فضایی که ظرفیت پذیرش را داشته باشند در حال انجام است، لذا حضور روحانیت در آموزش و پرورش و آگاهی بخشی نسبت به این دسیسه های دشمن، می تواند بار دیگر دسیسه دشمن را نقش بر آب سازد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha