یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کتاب

حوزه / کتاب رهیافت‌های توحیدی؛ از نهانِ فرد تا جهانِ جمع که به کوشش میثم قاسمی و سفارش مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) به زیور طبع آراسته شده است، به زودی از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) منتشر می‌شود.

به گزارش خبر گزاری حوزه، کتاب رهیافت‌های توحیدی؛ از نهانِ فرد تا جهانِ جمع شرحی بر کتاب «روح توحید؛ نفی عبودیت غیرخدا» است که در اصل، متن سخنرانی حضرت آیت الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای در مشهد، در زمان طاغوت و دوره نهضت اسلامی بوده است.

«روح توحید؛ نفی عبودیت غیرخدا» ظرفیّت‌های متنوعی از معنا و رویکردها را در برابر اهل قلم و اندیشه می‌گشاید و پژوهشگران عرصه توحید هر یک از منظری می‌توانند نشانه‌هایی از هر آن‌چه در طول دوران تحقیق و پژوهش یافته‌اند در این متن قویم، یکجا بیابند.

این اثر پیش و بیش از هر چیز، بر اصلاح معرفت و جهان‌بینی آدمی تأکید دارد، معرفتی که اگر حاصل شود دنیای درون که خاستگاه منش‌ها و دنیای بیرون که بستر کنش‌ها است به سامان درمی‌آید و جهان فردی و اجتماعی انسان در پرتو این رویکرد اخلاقی و معرفتی، طرحی نوین و بدیع می‌یابد.

کتاب رهیافت‌های توحیدی، با رهیافت به آن اثر ارزشمند، در پی تبیین امتدادهای شجره طیبه توحید در همه عرصه‌های زندگی از عمیق‌ترین لایه‌های ذهن و روان تا کلان‌ترین عرصه‌های مدیریّت زندگی اجتماعی است.

این کتاب محتوایی انسجام یافته از خمیرمایه «روح توحید؛ نفی عبودیت غیرخدا» از منظر انسان‌سازی اندیشه توحید و محصول و عصاره اندیشه فعّال شیعی در زمانی است که با درک خلأهای بنیادی در زندگی بشر معاصر و فروکاسته شده به ماشین، به‌وضوح دریافته است که در عرصه اجتماع و حاکمیت نیز می‌توان سخن نوی داشت.

ویژگی این اثر که در حوزه مباحث اعتقادی در سه رویکرد فلسفی، اجتماعی و تربیتی نگاشته شده، آن است که در سلسله مباحث و جلسات علمی، جزء به جزء متن اصلی تدریس شده و پس از پیاده‌سازی و تدوین در قالب کتاب تدوین شده است.

شرح کامل مطالب در قالب جملات متنوع، استفاده از محتوای مشابه از دیگر بزرگان و اشاره به مصادیق روز، از دیگر امتیازات این کتاب است.

کتاب در سیزده فصل «روح توحید، روح زندگی»، «آوردگاه حق و باطل»، «استکبارشناسی»، «تحریف توحید»، «توحید در عصر ابلاغ»، «جهان‌بینی توحیدی»، «انسان‌شناسی توحیدی»، «توحید؛ پیام رهایی بخش»، «زیست توحیدی»، «رهنامه زیست فردی و اجتماعی»، «توحید و خط‌مشی اجتماعی»، «رهیافتی توحیدی در بهره‌کشی از منابع» و «آزادی توحیدی» به زیور طبع آراسته شده است.

در بخشی از کتاب رهیافت‌های توحیدی می‌خوانیم:
«پیام توحید، گرچه سرتاسر دعوت به بندگی خدا و سر به آستان او ساییدن است، اما نه به‌سان دعوت‌های دروغین معنوی، انسان را برای لحظه‌ای آرامش از عالم و آدم، تافته جدابافته می‌کند و نه آنچنان که دنیامداران می‌پسندند، ابعاد حیات آدمی را به مختصّات دنیای منازعات مادّی فرومی‌کاهد؛ توحید شورانگیزترین اندیشه‌ای است که از اوج تعالی و قرب به خدا تا فرودست‌ترین ابعاد زندگی را رنگ خدایی می‌زند و برای زیست فردی و اجتماعی آدمی، طرحی نو و راهی بدیع پیشنهاد می‌کند، راهی که جز با پیروزی بر مدعیان الوهیّت و پنجه درافکندن با هرچه انسان را به جز او دعوت می‌کند به دست نمی‌آید.»

کتاب رهیافت‌های توحیدی؛ از نهانِ فرد تا جهانِ جمع به قلم میثم قاسمی، در قطع رقعی، ۳۹۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به زودی از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha