یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
دکتر جمیله علم الهدی

حوزه/ چالش بزرگ تعلیم‌وتربیت در جامعه امروز به حاشیه رفتن نقش خانواده است و در این میان بسیاری از بحران‌های اجتماعی ناشی از کنار رفتن نقش خانواده در تعلیم‌وتربیت است به‌خصوص در دوران پساکرونا به احیای نقش خانواده نیازمند هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جمیله علم‌الهدی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی که در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد، اظهار داشت: چالش بزرگ تعلیم‌وتربیت در جامعه امروز به حاشیه رفتن نقش خانواده است و در این میان بسیاری از بحران‌های اجتماعی ناشی از کنار رفتن نقش خانواده در تعلیم‌وتربیت است به‌خصوص در دوران پساکرونا به احیای نقش خانواده نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: در دنیای امروز به دلایل مختلفی از قبیل گسترش فناوری‌ها، پیچیده شدن روابط اجتماعی و ... خانواده نمی تواند نقش جدی را در تربیت فرزندان ایفا کند.

علم‌الهدی ابراز داشت: چیزی که در جامعه ما مطرح است این است که سیاست و اقتصاد نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند و بدون شک اقتصاد صنعتی به دنبال خودش زندگی و روابط اجتماعی را تحت قوانین خاصی درآورده است.

وی ادامه داد: نهاد تعلیم‌وتربیت مورد اصابت این اقتضائات قرار گرفته و ضربه‌های سختی هم به آن زده شده است.

علم‌الهدی با بیان این که خانواده سلول اصلی جامعه است، تأکید کرد: تکثیر نسل اصلی‌ترین نقشی است که خانواده برای تداوم نسل دارد حال این که در جامعه امروز حتی فرزندآوری نیز در خانواده‌ها کم‌تر شده است که نسل و حیات بشر را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: تغییر اقتصاد ما از اقتصاد خانواده گرا به اقتصاد سازمانی است که موجب شده خانواده‌ها با چالش روبرو شده و چیزی که با آن روبرو هستیم تقابل جمع‌گرایی و فردگرایی است و در این میان خانواده به حاشیه می‌رود.

همسر رئیس‌جمهور افزود: علاوه بر این بعضاً در خانواده‌ها شاهد هستیم که تربیت معنوی و اخلاقی نادیده گرفته می شود که باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی به تغییر سبک زندگی و نگاه‌ها در خانواده اشاره کرد و گفت: نقش پدرها و مادر در خانواده‌های امروزی از رابطه عاطفی به رابطه مالی و اقتصادی تبدیل شده است که این موضوع هم تهدیدی برای خانواده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: در تقابل با این شرایط تربیت اسلامی خانواده گرا است و تأکید دارد که شاکله کودک در یک فضای عاطفی و عقلانی رشد کند.

علم‌الهدی نظام‌های آموزشی را موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: نظام‌های آموزش رسمی بیشتر افراد را برای یک زندگی اجتماعی تربیت می‌کنند که هویت آنها بر اساس شهر یا ملت و در ارتباط با یک حاکمیت و قواعدی که زندگی اجتماعی و شهروندی اقتضا می‌کند، پرورش می‌دهد.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: این نوع نظام آموزش عالی مبتنی بر شایستگی‌های تخصصی و شغل است و در نتیجه آن ارزش‌هایی که موردتوجه اسلام در زمینه خانواده است نادیده گرفته می شود.

وی افزود: در اینجا یک بحث جدی بین دو نگرش فردگرا (لیبرال) و جمع‌گرا (سوسیالیست) اتفاق می‌افتد ازیک‌طرف استاندارهای مشخصی برای مطلوبیت آن فرد موردنظر (فارغ‌التحصیل) در نظر گرفته می‌شود و از طرفی دیگر تمایل شدید به دستیابی به آزادی‌های فردی و آن چیزی که ما با آن مواجه هستیم تقابل این دو نگرش است.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در این تقابل، خانواده آهسته‌آهسته از نظر دور گرفته می‌شوند، تربیت معنوی، اخلاقی و عاطفی که هویت فرد را رقم می‌زند نادیده گرفته می‌شود این ازیک‌طرف باعث رهاشدگی کودکان و نوجوانان در فضای آموزش رسمی و نیز مداخلات آموزش‌های غیررسمی قرار بگیرد و از طرفی دیگر نقش مسئولیت والدین در این زمینه حداقل برای خودشان اهمیت کمتری داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha