سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس سازمان زندان‌ با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: نظام فکری اداره حوزه بر اساس پایه ها و سنت های اصیل و ناظر به نیازهای دنیای معاصر و معطوف به پاسخگویی به نیازهای ایران، نظام اسلامی و جهان شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در مراسم عقد تفاهم‌نامه همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی( ره) که امشب در این موسسه برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت های و تعاملات ارزشمند موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی اظهار داشت: در عصر کنونی با هدایت‌های مرحوم آیت الله مصباح یزدی، راه و مسیری جدید پیش روی مباحث حوزوی گشوده شد؛ همواره قدردان صفای باطن، روح جهادی و انقلابی و تلاش و مجاهدت تمام مدیران و معاونین این موسسه هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه نقش تأسیسی و ابداعی آیت الله مصباح یزدی در عرصه های نظری و عملی حوزه های علمیه و نظام اسلامی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: اگر در یکصد سال اخیر حوزه های علمیه، بخواهیم برخی از نقاط عطف و تحولی را نام ببریم، قطعا وجود شریف آیت الله مصباح یزدی نقطه عطفی پیش روی فعالیت های نوین حوزه‌های علمیه است.

وی به نقش آفرینی علما و فرهیختگان حوزوی در گشودن دروازه های دانش های نوین و بازگشایی آفاق جدید و توسعه مرزهای علوم اسلامی و توجه به قلمروهای جدید علوم انسانی و اجتماعی تأکید کرد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: آیت الله مصباح یزدی ویژگی خاص و نقش ویژه ای در تأسیس نظام مند دانشگاه های جدید اسلامی با عنوان علوم انسانی- اسلامی داشتند؛ موسسه امام خمینی (ره) و بسیاری از مراکز علوم انسانی اسلامی کشور در شعاع فکر ایشان گام های مهمی را برداشتند.

وی به نقش پیشگامی آیت الله مصباح یزدی و موسسه امام خمینی در پایه ریزی و رشد و بالندگی علوم انسانی اسلامی و توجه به نظامات اسلام اشاره کرد و یادآور شد: قلمرو علوم عقلی و فلسفی و تضلع فوق العاده آیت الله مصباح یزدی، فصل جدیدی را در تعمیق مباحث فلسفی و رویکردهای نوین با نگاه به فلسفه های غربی شکل داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه روحیه نقادی با تمرکز بر تفسیر و معارف قرآنی را از نوآوری های آیت الله مصباح یزدی توصیف کرد و اذعان داشت: ایشان در قلمروهای بنیادین و محوری حوزه جدید، مبدع، مبتکر و صاحب نظر بودند.

وی با اشاره به این که آیت الله مصباح یزدی اهل مدیریت و جریان سازی فکری و معرفتی بودند، خاطرنشان ساخت: روح مدیریتی و ساماندهی و طراحی و نیز اندیشه جریان ساز و تربیت نیروی ایشان در به کار گیری و شکوفاسازی استعدادها، زمینه سازی توسعه بوده، تأثیرات این رویکرد شعاع وسیعی را پوشش داده است.

مدیر حوزه های علمیه به ابعاد اخلاقی و معنوی آیت الله مصباح یزدی و درایت ها و بصیرت های اجتماعی و سیاسی ایشان اشاره نمود و تأکید کرد: باید در مقام عمل و در برنامه ریزی های حوزوی، قدردان زحمات ایشان باشیم.

وی با تأکید بر این که امیدواریم این تفاهم نامه همکاری بتواند در مسیر اهداف متعالی نقش آفرینی حوزه های علمیه اثربخش باشد، اظهار داشت: نظام فکری اداره حوزه بر اساس پایه ها و سنت های اصیل و ناظر به نیازهای دنیای معاصر و معطوف به پاسخگویی به نیازهای ایران، نظام اسلامی و جهان شکل گرفته است.

آیت الله اعرافی به انسجام اسنادی حوزه در مقام نظر و ناظر به ابعاد مختلف رسالتی اشاره و تصریح کرد: منظومه فکری حوزه از اسناد و چشم انداز تا برنامه ۵ ساله، طرح ها و اسناد راهبردی، رویکردهای نوینی را برای اثربخشی در مقام عمل ایجاد نموده است.

مدیر حوزه های علمیه آمایش و کارویژه های روحانیت و مجموعه ای از تفاهم نامه ها و برنامه های مشترک با نهادها و مراکز را از طرح ها و ایده های بنیادین حوزه های علمیه در شکل گیری زنجیره ای از رویکردهای راهبردی توصیف کرد.

وی به عقد ۵۰ تفاهم نامه همکاری حوزه های علمیه با مراکز و نهادها اشاره کرد و اذعان داشت: عقد تفاهم نامه همکاری حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش و نیز تقویت طرح هجرت طلاب از جمله طرح های مهم و مورد تأکید است.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود عملیاتی سازی تفاهم نامه همکاری و شکل گیری هسته مشترک و تدوین برنامه ۵ ساله را از پایه های مهم تفاهم نامه های همکاری دانست و اظهار داشت: شکل گیری دبیرخانه همکاری و تدوین برنامه عملیاتی مشترک ۵ ساله، زمینه ساز ترسیم رویکردهای هدفمند موفق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha