چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
تصاویر/ درس اخلاق طلاب و روحانیون استان خوزستان با حضور آیت الله فیاضی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مومن واقعی هرگز دروغ نمی گوید و غیر خداوند را اولیای خود قرار نمی دهد، از کافران دوری می جوید و هیچ وقت چشمش به کفار نیست تا مشکلاتش را حل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شب گذشته در جمع طلاب و روحانیون مدارس علمیه اهواز با اشاره به آیه « وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلا إِبْلِیسَ أَبَی وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ» ، اظهار داشت: خداوند متعال در خلقت خود، برتر از انسان موجودی خلق نکرده و به همه فرشتگان دستور داده برای انسان سجده کنند، البته این سجده برای عبادت نبوده بلکه برای تعظیم و تجلیل انسان بود، ولی همین انسان که اشرف مخلوقات است از آنجا که مختار است می‌تواند پست‌ترین مخلوق خداوند شود و همه چیز به انتخاب او بستگی دارد که می‌خواهد اشرف مخلوقات باشد یا پست‌ترین آنها.

وی با اشاره به آیه «وَ قَضی‌ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»، بیان داشت: هر کس به پدر و مادر خویش نیکی کند، رستگار می‌شود و کسی که در حق پدر و مادر خود ظلم کرده و با آنها بدرفتاری کند، حتی اگر بهترین اعمال را انجام دهد باز اهل شقاوت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به حدیث قدسی «یـا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِیٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَهُ لَما خَلَقْتُکُما»؛ خاطرنشان کرد: منظور از عبارت «لولاعلی لماخلقتک»، این نیست که مقام امام علی(ع) از مقام پیامبر(ص) بیشتر است، بلکه منظور این است که اگر امام علی(ع) نبود که وصی و ادامه دهنده راه پیامبر باشد، نعمت اسلام بر بندگان تمام نمی‌شد.

وی افزود: نعمت ناقص دادن در حکمت خداوند متعال نیست، همانگونه که اگر حضرت فاطمه(س) نبود که یازده وصی دیگر از نسل او به وجود آیند، رسالت پیامبر، امامت و جانشینی امام علی(ع) نیز ناتمام می‌ماند.

وی گفت: بهترین و شایسته‌ترین شخص بعد از پیامبران و جانشین‌های آنها، عالم صالح است و عالم منحصرا کسی است که عملش گواه بر گفتارش باشد و گفتارش را تصدیق کند، چرا که علم سودمند علمی است که صاحبش به آن عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی، ابراز داشت: خداوند متعال به ما طلاب نعمت‌های بسیاری داده و جایگاه رفیعی نصیب ما کرده است و هر چقدر نعمت زیادتر و جایگاه رفیع‌تر باشد، شکر و مواظبت از آن نیز سنگین‌تر است و از بهترین چیزهایی که ما را حفظ می‌کند نماز و توسل به اهل بیت(ع) است، از این رو باید مواظب نماز خود باشیم، تا نماز هم مواظب ما باشد، همچنین همیشه به اهل بیت(ع) توسل کرده و خود را در دامن آنها بیفکنیم و تا آنجا که می‌توانیم در مجالس اهل بیت(ع) خدمت کنیم.

وی گفت: افضل اعمال بعد از ایمان به خداوند، نماز است و کسی که نمازش را اول وقت بخواند، به کمالات عالیه خواهد رسید از این رو باید نمازهایمان را اصلاح کنیم ولی نماز اصلاح نخواهد شد مگر اینکه در نماز توجه داشته باشیم و در نماز امکان ندارد توجه داشته باشیم مگر اینکه در غیر نماز از لغو پرهیز کنیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: ما طلاب زیر خیمه حضرت ولی عصر(عج) هستیم و لباس سربازی آن حضرت بر تن ما است و دعوت شده‌ایم تا در خدمت ایشان باشیم، ولی باید توجه داشته باشیم که هر کسی را در خیمه حضرت راه نمی‌دهند و باید در ابتدا بر روی نفس خود کار کرده باشیم تا این افتخار نصیبمان شود.

وی به بیان دو ویژگی از ویژگی‌های مومن پرداخت و بیان داشت: یکی از ویژگی‌های انسان مومن راستگویی است و در احادیث اهل بیت آمده است که انسان مومن هرگز دروغ نمی‌گوید، چرا که دروغ ریشه ایمان را نابود می‌کند، همچنین دومین ویژگی انسان مومن این است که غیر خداوند را اولیاء خود قرار نمی‌دهد، از کافران دوری می‌جوید و هیچ وقت چشمش به کفار نیست تا مشکلاتش را حل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی، در ادامه ضمن تاکید بر دوری از خودبینی و منیت، گفت: آنچه سبب شد شیطان بعد از شش هزار سال عبادت، گمراه شود و اهل شقاوت گردد، خودبینی و منیت او بود، از این رو باید تلاش کنیم «من» را در درون خود بکشیم و کاری نکنیم که «من» در وجودمان مطرح شود و برای این کار لازم است تا به خداوند پناه ببریم و از او بخواهیم تا ما را حفظ کند و اگر بخواهیم خداوند ما را حفظ کند باید یه چیزهایی که یقین داریم عمل کرده و همچنین همیشه شکرگزار نعمت‌های خداوند باشیم.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‌ خُسْر»، گفت: انسان‌ها همگی زیانکار و اهل خسارت هستند و منظور از خسارت این است که انسان‌ها سرمایه خود که همان عمرشان است را بدهند، ولی در مقابل چیزی دریافت نکنند، فقط کسانی زیانکار نیستند که اولا اهل ایمان باشند و ثانیا تمامی کارهای خوبی که در توان آنها است را انجام دهند و غفلت نکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پایان خطاب به طلاب گفت: طلاب باید اهل مشارطه باشند و با خود شرط کنند که در تمام روز به یاد خداوند باشند و برای رضای او گام بردارند، همچنین طلاب باید از همدیگر مراقبت کرده و برای همدیگر دعا کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha