دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
هادی زاده

حجت‌الاسلام هادی زاده گفت: آنچه فارق بین آیت الله العظمی بروجردی و شیخ اعظم ها با دیگران می‌شود، پرداختن به پژوهش است.

به گزارش خبرگزاری حوزه اصفهان، مجید هادی زاده پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان اظهار کرد: اگر امروز از علمایی چون آیت الله العظمی بروجردی و شیخ اعظم به عنوان نفرات برجسته در عرصه فقه و اصول یاد می‌کنیم، باید بررسی نماییم که دلیل این برجسته بودن و تمایز نسبت به دیگر علما چیست.

وی با بیان اینکه حقیقت این است برجسته شدن برخی از علمای گذشته در فقه و اصول و حتی دیگر مباحث علمی، نسبت به دیگر علما و روحانیون تاکنون، در قدرت تفکر و ذکاوت ذهنی فوق العاده و متمایز نسبت به دیگران نیست،بلکه با یک بررسی اجمالی در سیره و زندگی امثال شیخ اعظم و آیت الله العظمی بروجردی می‌توان یافت که فضلیت و برجستگی علمی آنها بر ضرورت پژوهش در حوزه فردی و زندگی آنها بوده است.

رئیس مرکز آموزشهای تخصصی حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: وقتی در سیره زندگی شیخ انصاری بررسی می‌کنیم شاهدیم که شیخ اعظم، زمانی که به اجتهاد می رسد،پس از گذراندن دوره های آموزشی کامل به صورت تخصصی به پژوهش می پردازد و این امر باعث می‌شود که شیخ انصاری تاکنون بی مثال و بی مانند در عرصه فقاهت خود نمایی کند.

وی ادامه داد: به گواه تاریخ فضیلت والای مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در حوزه علمیه نسبت به دیگر علمای زمانه از منظر امام راحل در نامه ای خطاب به آیت الله حائری شیرازی این است که آنان در عرصه پژوهش مدت زیادی را اهتمام می ورزند و با فارغ شدن از مباحث آموزشی کاملاً به صورت تخصصی به پژوهش در مبانی دینی می پردازند.

حجت الاسلام هادی زاده افزود : امام راحل می فرماید، آیت الله بروجردی در شهر قم و در تراز علمی چون شیخ طوسی است و مقام و منزلت و رتبه علمی آن را داراست، با بررسی در سیره آیت الله العظمی بروجردی مشاهده می‌کنیم که این تراز عالی آیت الله العظمی بروجردی در علم و فقاهت، ناشی از تلاش بی وقفه آن عالم به مدت ۳۰ سال فعالیت پژوهشی آن هم در انزوا پرداختن به اسانید کتب اربعه و بر روی فقه عام است.

وی ابراز کرد: انتخاب فعالیت پژوهشی توسط آیت الله العظمی بروجردی باعث می‌شود در فقاهت بی مانند شود، طبق کارشناسان دینی در مذاهب اربعه، توان فکری چون آیت الله العظمی بروجردی نداریم .

رئیس مرکز آموزشهای تخصصی حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: بنابراین آنچه فارق بین آیت الله العظمی بروجردی و شیخ اعظم ها با دیگر علما و روحانیون می‌شود، پرداختن به پژوهش است،امسال شیخ اعظم و آیت الله العظمی بروجردی، ماده اصلی را از آموزش دریافت کرده ولی صورت و سیرت را از پژوهش های فردی خود به دست آوردند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در عصر حاضر ، نباید دوره آموزشی حوزه را تنها دوره فراگیری برای یک روحانی دانست و از پژوهش غافل شد، بر این اساس دلیل شکل گیری و تربیت علمای تراز چون شیخ اعظم ها و آیت الله العظمی بروجردی ها در حوزه علمیه پرداختن به پژوهش است.

حجت‌الاسلام هادی زاده عنوان کرد: امروز امر پژوهش در حوزه های علمی یک امر استحبابی نیست، بلکه وجه وجوبی دارد، اگر پژوهشگر خوب در سطح جهانی از حوزه های علمیه پدید می‌آید، عواقبی ناگوار دامن‌گیر تاریخ حوزه علمیه خواهد شد، علم در مالکیت هیچ کسی حتی حوزه های علمیه قرار نمی گیرد و مردم دنیا هیچ گاه منتظر عرضه معارف از سوی ما نمی شوند و هر کسی معارف را عمیق‌تر و با بیان بهتر به آنها عرضه کنند آنها دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد : اگر روحانیت در سطح دنیا و در معارف اسلامی شیعی و شیعه امامی به صورت شبانه‌روزی و با همت مضاعف تلاش نکنند در عرصه علوم اسلامی عقب مانده و ساحت این عرصه را از دست خواهد داد.

رئیس مرکز آموزشهای تخصصی حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: اکنون در کشورهای غربی، چاپ سنگی برخی از کتب شیعه در قطعات بالا به صورت افست چاپ می‌شود. امروز برخی از کتب خاص و چاپ سنگی که در ایران از کیمیا نایاب تر است در کشورهایی چون آلمان ترجمه آلمانی داشته و چاپ کامل آنها صورت می پذیرد.

وی افزود: اگر به پژوهش به معنای واقعی در حوزه های علمیه نپردازیم، به زودی در دنیا حذف و مضمحل خواهیم شد، مصداق این امر را می‌توان به چاپ دو جلد کتاب امر به معروف و نهی از منکر از مایک کک، این دانشمند غربی دانست که به جرأت می‌توان ادعا کرد تحقیقی چنین کامل در زمینه امر بع معروف و نهی از منکر در فقه کلامی اسلامی از کسی صورت نگرفته است.

حجت الاسلام هادی زاده بیان کرد: امروز به گواه کتب چاپ شده اندیشه های کلامی علامه حلی محقق و شیخ مفید را باید از اندیشمندان غربی تحویل بگیریم و این مایه تأسف است که در جهان امروز هیچ کس نسبت به داشتن علم بیمه نیست و همانطور که مناصب مختلف چون قضاوت از روحانیت گرفته شد، ممکن است فقاهتی نیز در انحصار روحانیت نماند و تنها راهکار تضمینی انحصار فقاهت و دیگر علوم اسلامی پرداختن به پژوهش در حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha