دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حجت الاسلام عبدالکریم واسطی

حوزه/ مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در مراسم عزاداری شهادت بانوی عصمت و طهارت، حضرت زهرا(س) در مسجد دانشگاه امام رضا(ع)، به تبیین خصوصیات بهترین زنان الگوی جهان در تعبیر رسول الله(ص) پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، شب گذشته، در مراسم عزاداری شام شهادت بانوی عصمت و طهارت، حضرت زهرا(س) در مسجد دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، به تبیین شاخصه‌های زن رشد یافته مبتنی بر خطبه فدکیه پرداخت.

وی به روایت پیامبر گرامی اسلام(ص) در زمینه تبیین خصیصه‌های بهترین زنان و بدترین زنان پرداخت و با اشاره به حدیث « أَ لاَ أُخْبِرُکُمْ بِشِرَارِ نِسَائِکُمْ اَلذَّلِیلَةُ فِی أَهْلِهَا اَلْعَزِیزَةُ مَعَ بَعْلِهَا اَلْعَقِیمُ اَلْحَقُودُ اَلَّتِی لاَ تَوَرَّعُ مِنْ قَبِیحٍ اَلْمُتَبَرِّجَةُ إِذَا غَابَ عَنْهَا بَعْلُهَا اَلْحَصَانُ مَعَهُ إِذَا حَضَرَ لاَ تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ لاَ تُطِیعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلاَ بِهَا بَعْلُهَا تَمَنَّعَتْ مِنْهُ کَمَا تَمَنَّعُ اَلصَّعْبَةُ عَنْ رُکُوبِهَا لاَ تَقْبَلُ مِنْهُ عُذْراً وَ لاَ تَغْفِرُ لَهُ ذَنْباً.» اظهار داشت: پیامبر خدا(ص) فرمودند: شما را نسبت به بدترین زنانتان گزارش می‌دهم: زنی که در خاندانش خاکسار، و نسبت به شوهرش پرجرات باشد، نازا و کینه‌توزی که از کار زشت خودداری نمی‌کند، در غیاب شوهرش خود را آرایش می‌کند و در معرض دید قرار می‌دهد و آن‌گاه که او بیاید در برابر او خود را کنار می‌کشد و پاکدامن می‌شود، گفتارش را نمی‌شنود و خواسته‌اش را برآورده نمی‌کند و آن‌گاه که شوهرش با او خلوت می‌کند، همان‌گونه که مرکب وحشی از سوار شدن کسی بر پشتش خودداری می‌کند، این زن نیز از شوهرش جلوگیری می‌کند، هیچ عذر و بهانه‌ای را از شوهرش نمی‌پذیرد، و هیچ اشتباه و گناهی را از او نمی‌بخشد.

وی با بیان اینکه بر اساس این حدیث بهترین زنان، با محبت و پوشیده بوده، در برابر فامیل سربلند و در برابر همسر خود فروتن و متواضع است، تصریح کرد: عملا بهترین زنان پیش همسر خود جذابیت و دلربایی دارند و نسبت به دیگران حتی اگر محرم هستند، خود را در پرده و حیا قرار می‌دهد و نسبت به همسر خود گوش شنوا دارد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با بیان این که بدترین زنان کسانی هستند که در فامیل و نزد دیگران حقیر شمرده می‌شوند و متانت در منش آنان یافت نمی‌شود، ابراز کرد: اینگونه زنان به تعبیر پیامبر(ص)، علی رغم آنکه در برابر دیگران ولنگاری دارند، نزد همسر خود می‌خواهند نوعی برتری اعمال کنند.

حجت الاسلام واسطی ضمن نکوهش زنانی که به خواست خود، سنت عقیم بودن را دارند، خاطر نشان کرد: اینجا منظور از عقیم بودن، عقیمی ناخواسته و مادرزادی نیست، بلکه منظور ممانعت و بهانه تراشی‌های زنان از فرزند آوری است.

وی با اشاره به سنت حسنه فرزندآوری و تنعم جامعه از برکات مبارک آن، تصریح کرد: جمعیت پیشران یک جامعه و از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و مطالعه در قرن‌های گذشته، نشان می‌دهد آنجا که نیروهای انسانی بیشتر باشد، انباشت تجربه و پیشرفت صورت می‌گیرد و ظرفیت رشد بالا می‌رود.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با انذار به ضرورت مطالعه در برکات فرزندآوری و نیاز جامعه فردا به سرمایه گذاری در این باب، ابراز کرد: هر نفسی که به دنیا می‌آید یک عقل، آگاهی، فطرت و انرژی است.

حجت الاسلام واسطی ضمن نکوهش صفت کینه توزی در بدترین زنان مورد تعبیر رسول الله(ص)، گفت: زنان کینه توز، نسبت به خانواده خود، یک موضوع را رها نمی‌کنند، از بخشش برخوردار نیستند و هر سخنی را در دنباله یک ماجرا مدام به زبان می‌آورند، انسان‌های عاقل و بهترین زنان، آنانی هستند که با تعقل خود، مهار احساسات دارند، شرایط را می‌سنجند و احساسات را با تشخیص ضرر در شرایط حساس زندگی، مهار می‌کنند.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ضمن تاکید بر خصوصیات بهترین زنان در تعبیر رسول الله(ص) و برکات آن در حیات طیبه امت اسلام، بر ضرورت تأسی به سیره حضرت زهرا(س) به عنوان یک نمونه عالی در راستای خصوصیات بهترین زنان عالم تأکید کرد و گفت: ضروری است تا ملت‌ها و امت‌ها از این منش الگوگیری داشته باشند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha