دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 1085513
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۶
مسجد کوفه

حوزه/ مسجد کوفه بوشهر قدیمی‌ترین مسجد در محله بهبهانی است. این مسجد کهن زمان ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. مسجد کوفه بوشهر نمونه ای از مساجد اولیه در اسلام می باشد. مسجد کوفه بوشهر که در بافت قدیم بوشهر واقع شده است دارای اهمیت بسیار بالایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، مساجد در استان بوشهر قدمتی تاریخی دارند و احداث برخی از آنها بیش از چند قرن پیش برمی گردد. شهرت برخی مساجد بوشهر به گونه ای است که بخش مهمی از تاریخ این دیار هستند و حتی از آنها به عنوان یک آثار باستانی و محلی برای بازدید گردشگران و توریست ها در طول سال هستند. خبرگزاری حوزه در پرونده‌ای ویژه، به معرفی مساجد مهم استان بوشهر با هدف شناساندن بهتر آن به مخاطبان می پردازد.

مسجد کوفه

مسجد کوفه در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در بوشهر ساخته شده است. این مسجد در کنار منزل آیت الله سید مهدی علم الهدی بوشهری واقع شده است.

مسجد کوفه بوشهر قدیمی‌ترین مسجد در محله بهبهانی است. این مسجد کهن زمان ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. مسجد کوفه بوشهر نمونه ای از مساجد اولیه در اسلام می‌باشد. مسجد کوفه بوشهر که در بافت قدیم بوشهر واقع شده است دارای اهمیت بسیار بالایی است. در قرن های دوازده و سیزده هجری قمری بازرگان هایی از منطقه بهبهان به بوشهر مهاجرت کردند و در این شهر ساکن شدند. از آن زمان بود که محله ای از شهر بوشهر که این بازرگانان آن را برای استقرار خود برگزیدند، به عنوان محله بهبهانی معروف شد.

مسجد کوفه در بوشهر! + عکس

احداث مسجد کوفه در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار

مسجد کوفه در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در بوشهر ساخته شده است. این مسجد در کنار منزل آیت الله سید مهدی علم الهدی بوشهری واقع شده است. مُعمّرین محله بهبهانی می گویند که این مسجد یکی از مساجدی بوده که آیت الله علم الهدی بوشهری در گذشته در آن نماز جماعت را برگزار می کرده و مردم با اقتدا به ایشان، خدا را عبادت می کرده اند. مسجد کوفه با طرح شبستانی ساخته شده است و برعکس خیلی از مساجد ایران که سقف گنبدی شکل دارند، دارای سقف مسطح و بدون گلدسته می باشد.

در احداث مسجد کوفه بوشهر از مصالحی نظیر سنگ خلخال، گچ و چوب ساج بهره برده شده است. چوب ساج از موادی است که در آن زمان از کشور هندوستان آورده شده است. معماری بنا تا حدودی ساده است و در کمال سادگی ساخته شده است و اثری از تزیینات خاص در آن به چشم نمی خورد. این سادگی در معماری بنا می تواند نمادی برای تمام مساجد ساخته شده در قرون اولیه هجری باشد. حیاط مسجد کوفه به شکل مربع ساخته شده است و شبستان های آن دارای هشت عدد ستون می باشند که به صورت هفت و پنج ابرویی بنا شده اند تا استحکام بنا را تقویت نمایند. طول مسجد کوفه حدودا بیست و دو متر و عرض آن نیز چهارده متر می باشد. همچنین پنج متر نیز ارتفاع دارد.

مسجد کوفه در بوشهر! + عکس

جاذبه های اطراف مسجد کوفه/ عمارت طاهری (موزه مردم شناسی)

قبل از اینکه به بازدید از مسجد کوفه بپردازید می توانید برای بازدید از عمارت طاهری که اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده سری بزنید. قدمت این عمارت بسیار زیبا به زمان حکومت قاجاریان باز می گردد که در محله بهبهانی آن را ساخته اند. این عمارت در زمان احداث به عمارت بلدیه معروف بود چرا که در زمان حکومت قاجاریان در این خانه رئیس اداره بلدیه ساکن بود. بعدها ساختمان بلدیه توسط فردی تاجر که طاهری نام داشت خریداری گردید به همین علت به عمارت طاهری مشهور شد. این موزه از قسمت هایی چون صنایع دستی بوشهر، آبزیان خشک شده، نقشه های جغرافیایی و … تشکیل شده است. با رفتن به این موزه می توانید ماکت هایی را مشاهده نمایید که بافت قدیمی چهار محل را به نمایش گذاشته اند، همچنین اتاق حنابندان در زمان گذشته را در طبقه اول این عمارت می توانید مشاهده کنید.

مسجد کوفه در بوشهر! + عکس

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha