یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
نشست خبری وزیران امورخارجه ایران و عربستان

امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر امورخارجه عربستان اعلام کرد: ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته های مشترک سیاسی و مرزی و اقتصادی اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری مشترک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی بعدازظهر امروز (شنبه) در تهران برگزار شد.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از حضور همتای سعودی در تهران گفت: حدود یکصد روز از توافق ایران و عربستان برای شروع مجدد روابط سپری شده است. در این مدت سفرای دو کشور معرفی و مراحل اداری برای استقرار آنها در پایتخت‌ها در حال انجام است. 

وزیر امورخارجه کشورمان بیان کرد: لازم می‌دانم از مساعدت‌های دولت عربستان برای افتتاح اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان تشکر کنم. ما نیز اقدامات و تسهیلات لازم را برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک عربستان فراهم کردیم. خرسندیم با استقرار کادر دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع کشورمان و حجاج ایران حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این رابطه از حمایت‌ها و هماهنگی‌های وزیر خارجه عربستان تشکر می‌کنم. ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان سعودی به مقاصد زیارتی و گردشگری در ایران را فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: در ادامه دیدارهای قبلی من و همتای سعودی در پکن و کیپ تاون فرصتی داشتیم در خصوص ابعاد مختلف مناسبات گفت‌وگو کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در خصوص اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر زمینه‌ها از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات امروز دو وزیر توسط مقامات عالی ۲ کشور در مسیر اجرای توافقات فیمابین اقدام خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: امنیت منطقه‌ای و امنیت تک‌تک کشورهای آن امری اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ماست.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف با نظامی‌گری ندانسته است، افزود: امنیت مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. 

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم، اظهار کرد: اتفاق نظر داریم که حل مسئله فلسطین موضوع اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و در نگاه مشترک ایران و عربستان است.

وزیر امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: نگرانی خود را از تداوم جنگ در سودان اعلام کردیم و در خصوص موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: گفت‌وگوهای امروز ما بر همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور از جمله تحرک هر چه بیشتر در بخش خصوصی ایران و عربستان تمرکز داشت.

فیصل بن فرحان: با رئیس جمهور ایران دیدار می کنم / ابلاغ سلام پادشاه و ولیعهد

فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان سعودی گفت: گفت‌وگوهای مثبت و شفافی را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم و این دیدار در چهارچوب تکمیل توافقی که در پکن داشتیم صورت گرفته است.

وزیر امورخارجه عربستان ادامه داد: ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد و اکنون شاهدیم که سفارت و کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری های اسلامی بازگشایی شده و به زودی سفارت عربستان در ایران هم بازگشایی میشود.

بن فرحان ضمن تشکر از تسهیل ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های عربستان در تهران گفت: بازگشت روابط دو طرف به حالت طبیعی مهم است چرا که هر دو طرف بازیگران مهمی در منطقه به حساب می آیند و این روابط بر اساس اصلی از جمله احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است.

وی تصریح کرد: امیدواریم شاهد این باشیم که افق‌های همکاری دو کشور بیشتر از این باشد و منافع دو طرف را تامین کند و امیدوارم از سرگیری روابط دو کشور تأثیرات مثبتی بر کل منطقه و جهان اسلام داشته باشد که این مسأله به امنیت منطقه و توسعه همکاری های اقتصادی و فرهنگی و سایر زمینه‌ها کمک می‌کند.

بن فرحان ادامه داد: عربستان سعودی همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌بندد.

وزیر امورخارجه عربستان خاطرنشان کرد: من دیداری هم با رئیس جمهور ایران خواهم داشت تا سلام گرم پادشاه و آقای بن سلمان را به ایشان ابلاغ کنم و مایل هستیم که ایشان دعوت به عربستان را پاسخ دهند.

وی در ادامه گفت: سفر امروز من به تهران همزمان شده با مراسم حج و عربستان این افتخار را دارد که به عنوان خادم حرمین شریفین، خادم زائران باشد.

وزیر امور خارجه عربستان در پایان خاطرنشان کرد: عربستان همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی حجاج به کار بسته و به حجاج ایرانی هم خوش آمد می‌گوییم و امیدواریم حج آنها مورد قبول باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    84 0
    برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما مدعی شدند که به درخواست طرف سعودی به خاطر وجود تصویر شهید قاسم سلیمانی رضوان‌الله‌علیه در سالن کنفرانس خبری، محل نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان تغییر یافته و به سالن مذاکرات وزارت خارجه منتقل شده است. کسی با تغییر محل مصاحبه مخالف نیست و اصولاً برقراری مجدد این روابط آن‌هم بعد از بحران‌آفرینی احمقانه افراطیون در آتش‌زدن سفارت عربستان، مستلزم رعایت برخی نکات است؛ ولی آنانی که تا دیروز حاج قاسم را فریاد می‌زدند، اگر این اتفاق در زمان دکتر ظریف رخ می‌داد، چه می‌کردند؟ فقط کافی است با اندکی انصاف، تصور کنید که اکنون وزیر خارجه کشورمان دکتر محمدجواد ظریف‏ بود و او به درخواست وزیر خارجه عربستان که حاضر نشده در سالن کنفرانس خبری‌اش تصویر سردار سلیمانی عزیز باشد، دستور داده محل کنفرانس تغییر یابد و آن‌همه خبرنگار، عکاس و فیلمبردار وسایل‌شان را برداشته و به سالن دیگر بروند!! فقط چشم‌تان‌ را ببندید و تصور کنید دیشب و امروز چه غوغایی در رسانه‌ها بود. تیترهای درشت راوی دیپلماسی ذلت و...، از سر و روی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌بارید. این‌جاست که می‌گویند تاریخ، آیینه عبرت است؛ البته اگر چشم بینا، گوش شنوا و وجدان بیدار و منصف عبر‌ت‌پذیر داشته باشیم.