دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
عزاداری ماه صفر

حوزه/ استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان گفت: از دیدگاه یک انسان مؤمن و الهی، لذتی برتر از رسیدن به مقام رضایت خداوند نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم ربابه کابوسی در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) که عصر روز گذشته از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان و در جمع عموم بانوان برگزار شد، در بحث از «رابطه سعادت خواهی و لذت طلبی» با استناد به آیات و روایات، اظهار داشت: یکی از گرایش‌های فطری انسان، گرایش به لذّت و راحت طلبی است که با رنج گریزی و فرار از درد و ناراحتی همراه است.

وی افزود: فطری بودن این گرایش بدین معنا است که ساختمان روح و روان انسان به گونه‌ای آفریده شده که قادر نیست از لذّت، متنفّر و گریزان و به جای آن، رنج، مشقّت و سختی را طالب باشد، یعنی گرایش وی به لذّت و خوشگذرانی و بی‌میلی‌ او نسبت به درد، رنج و مشقّت، اختیاری او نیست، بلکه بطور تکوینی در او نهاده شده است.

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء (س) گرگان، در بیان مفهوم سعادت گفت: سعادت و لذت باهم نزدیک و قریب الافق بوده و عمده تفاوت آن دو این است که لذت، در موارد لحظه‌ای و کوتاه مدت نیز به‌کار می‌رود، اما سعادت صرفاً در مورد لذت‌های پایدار یا نسبتاً پایدار کاربرد دارد.

کابوسی با استناد به آیه ۳۲ سوره اعراف خاطرنشان کرد: قرآن کریم اصل التذاذ را بد نمی‌داند، به طور صریح در بعضی از آیات آن را تجویز کرده و حتی به نکوهش کسانی پرداخته که بیهوده خود یا دیگران را از نعمت‌های الهی محروم می‌کنند.

وی ادامه داد: حقیقت لذت، عبارت است از ادراک چیزی که موافق با طبیعت و روحیه انسان بوده و درک و احساس چیزهایی که ناگوار و مخالف اخلاق و طبیعت انسان است و از دیدگاه یک انسان مؤمن و الهی، لذتی برتر از رسیدن به مقام رضایت خداوند نیست، از این رو، هر کاری که او را به رضای الهی خدا نزدیک کند، دارای لذت برتر است، مؤمن همیشه در اندیشه انجام کار خیر است.

کابوسی خاطرنشان کرد: اسلام مخالف لذت و عشق نبوده و استفاده از لذت‌های مشروع و حلال مخالف رضای الهی نیست، اگر اسلام جلوی بعضی از لذت‌ها را گرفته، بخاطر عواقب رنج‌بار پس از آنها است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha