دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: سخنان حکیمانه و مواضع انقلابی رئیس جمهور در سازمان ملل باعث شد که بار دیگر صدای انقلاب اسلامی از این تریبون جهانی به گوش جهانیان برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در ابتدای خطبه اول نماز جمعه این هفته و در ادامه مباحث مرتبط با فضائل و رذائل اخلاقی به آثار دنیوی و اخروی استهزاء و تمسخر دیگران اشاره کرد.

وی ادامه داد: قرآن کریم نسبت به تمسخر دیگران، مؤمنان را هشدار داده و می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَیٰ أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هیچگاه عده‌ای از شما عده دیگر را مسخره ننمایند. چرا که ممکن است آن گروه مسخره شونده از مسخره کنندگان بهتر باشند.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی افزود: همچنین در روایات معصومین (ع) آثار منفی دنیوی و اخروی متعدد برای استهزاء و مسخره کردن دیگران ذکر شده است که برخی از آنها عبارتند از:

۱- از دست دادن دوستان و تنها ماندن؛ امام صادق (ع) فرمودند: لا یَطمَعَنَّ المُستَهزِئُ بالناسِ فی صِدقِ المَوَدَّةِ؛ کسی که مردم را مسخره می کند، نباید به دوستی خالصانه آنها چشم امید بندد.

۲-گرفتار شدن به همان عیبی که با آن دیگران را مسخره نموده‌ است؛ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «مَنْ عَیرَ مُؤْمِناً بِشَی ءٍ لَمْ یمُتْ حَتّی یرْکبَهُ»؛ هرکس مؤمنی را به چیزی طعن زند، نمی میرد تا همان را مرتکب شود. و به بدترین مرگها از دنیا میرود.

۳-نازل شدن عذاب‌ها و نقمت‌ها؛ اما سجاد (ع) می فرمایند: وَ الذُّنُوبُ الّتی تُنزِلُ النِّقَمَ... وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخریَّةُ مِنهُم؛ گناهانی که باعث نزول عذاب می‌شوند، عبارت‌اند از:... و دست انداختن و مسخره کردن آنان.

۴-گرفتار شدن به مرگ بد؛ امام صادق (ع) می فرمایند: هیچ انسانی رو در رو به مؤمنی طعن نزند و او را مسخره نکند، جز اینکه به بدترین مرگ ها هلاک شود و پس از مرگ درخواست بازگشت به خیر کند.

۵- مورد تمسخر قرار گرفتن در قیامت؛ پیامبر خدا (ص) می فرمایند: انّ المُستَهزِئینَ یُفتَحُ لأحَدِهِم بابُ الجَنَّةِ، فیُقالُ : هَلُمَّ : فَیَجِیءُ بِکَرْبِهِ و غَمِّهِ، فإذا جاءَ اُغلِقَ دُونَهُ، ثُمّ یُفتَحُ لَهُ بابٌ آخَرُ··· فما یَزالُ کذلکَ حتّی أنَّ الرَّجُلَ لَیُفتَحُ لَهُ البابُ فیقالُ لَهُ: هَلُمَّ هَلُمَّ، فما یَأتِیهِ؛ درِ بهشت، به روی یکی از مسخره کنندگان باز می شود و به او گفته می شود: «بیا!». او با وجود سختی و اندوهی که دارد، جلو می رود و چون آمد، در به رویش بسته می شود. سپس در دیگری به رویش باز می شود... و این کار، مرتّبا تکرار می شود تا جایی که در به رویش باز می گردد و گفته می شود: «بیا، بیا!»؛ امّا او دیگر جلو نمی رود.

امام جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس بر ضرورت برنامه ریزی هوشمندانه در جهت روایت این فتح بزرگ برای نوجوانان و جوانان در مدارس تاکید کرد.

وی در ادامه از مواضع انقلابی رئیس جمهور در سازمان ملل و دفاع منطقی ایشان از ساحت قرآن کریم و نظام خانواده در برابر برنامه‌های استکباری تقدیر به عمل آورد و گفت: این سخنان حکیمانه و مواضع انقلابی باعث شد که بار دیگر صدای انقلاب اسلامی از این تریبون جهانی به گوش جهانیان برسد.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در پایان خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به فرارسیدن سالروز آغاز امامت ولی عصر (عج) بر ضرورت تلاش همگان در راستای احیای نام و یاد آن حضرت تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha