یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
نور 3

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نور ۳ به فضا رفت

با تلاش متخصصان نیروی هوا و فضای سپاه ماهواره تصویربرداری نور ۳ با ماهواره بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.عیسی زارع پور وزیر ارتباطات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ویراستی از قرارگیری ماهواره تصویربرداری نور ۳ در مدار زمین خبر داد. او در ادامه این موفقیت را به همه مردم، تلاشگران صنعت فضایی کشور و متخصصین فضایی سپاه پاسداران تبریک گفت. وزیر ارتباطات در ادامه ابراز امیدواری کرد که ان شاءالله امسال سال پرباری برای صنعت فضایی کشور باشد. ماهواره‌بر ایرانی «قاصد»، صبح امروز، ماهواره سنجشی و شناسایی نور۳ را با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار داد. دوربینی که در این ماهواره به‌کار برده شده تا دو و نیم برابر دقت عکس‌برداری بیشتری در مقایسه با ماهواره‌های قبلی دارد. ماهواره‌بر قاصد که به دست متخصصان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده ۳ مرحله‌ای است. این ماهواره‌بر می‌تواند محموله‌های فضایی تا وزن ۵۰ کیلو را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد. پیش از این ماهواره‌های نور ۱ و ۲ با ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب شده است.

منبع: شبکه خبر

چینی ها ایمیل وزارت خارجه آمریکا را غارت کردند

خبرگزاری رویترز گزارش داد که هکرهای چینی توانسته اند ده‌ها هزار ایمیل متعلق به حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا را هک کرده و اطلاعات موجود در آن را به سرقت ببرند. یک کارمند سنای آمریکا در شرایطی در گفتگو با رویترز از این هک اطلاعاتی گسترده خبر داد که تاکنون وزارت خارجه آمریکا به طور رسمی به این خبر واکنش نشان نداده است. این منبع آمریکایی در ادامه گفت: برخی از مسئولان وزارت خارجه آمریکا به سنا اطلاع داده اند که اطلاعات ۶۰ هزار ایمیل از ۱۰ حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا، به سرقت رفته است. وی افزود: اکثر قریب به اتفاق ایمیل‌های هک شده متعلق به کارمندان وزارت خارجه آمریکا، فعال در منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه است. این در حالی است که هکرهای چینی طی ماه‌های اخیر حملات متعددی را علیه زیرساخت‌های حساس آمریکا انجام داده اند و دو ماه پیش از هک ایمیل «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی آمریکا خبر داده بودند. همچنین شرکت مایکروسافت اخیراً از هک ایمیل رسمی این شرکت از سوی هکرهای چینی خبر داده بود.

منبع: مهر

انحلال جمهوری قره‌باغ امضا شد

دفتر نخست وزیری ارمنستان امروز پنج شنبه درباره آخرین وضعیت آوارگان ارمنستانی در قره باغ بیانیه ای صادر کرد. سخنگوی دفتر نخست وزیری ارمنستان اعلام کرد که تا صبح امروز پنج شنبه بیش از ۶۵ هزار ارمنستانی از ساکنان قره باغ (نیمی از ساکنان آن) ضمن خروج از این منطقه، وارد اراضی ارمنستان شده اند. در تحولی مرتبط با رخدادهای قره باغ، الجزیره گزارش داد که رئیس جمهوری قره باغ، فرمان انحلال جمهوری قره باغ و نهادهای تابعه آن را از ابتدای سال ۲۰۲۴ (سه ماه دیگر) به امضا رسانده است. رئیس جمهوری قره باغ همچنین از ساکنان این منطقه خواسته است که شرایط ادغام قره باغ در جمهوری آذربایجان را مورد مطالعه قرار داده و از وضعیت این منطقه در آینده نزدیک مطلع شوند. گفتنی است در پی عملیات اخیر نظامی ارتش جمهوری آذربایجان در قره باغ، که با کشته شدن ۱۹۲ نظامی آذربایجانی و بیش از ۲۰۰ نفر ارمنی همراه شد، مقامات جمهوری آذربایجان از ادغام این منطقه در اراضی این کشور خبر داده اما اعلام کرده اند که حقوق ارامنه را حفظ خواهند کرد.

منبع: مهر

رئیس جمعیت هلال احمر راهی ژنو شد

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست گفت و گوی رهبران ارشد شرکای کاری اصلی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو عازم سوئیس شد. در این نشست که در تاریخ ۲۸ و ۲۹ سپتامبر برگزار می‌شود کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از حدود ۴۰ جمعیت ملی که شرکای اصلی آن به شمار می‌آیند دعوت به عمل آورده است تا در خصوص مسائل پیش رو در زمینه بحران‌هایی که در حال حاضر در کشورهای مختلف جهان وجود دارد و نحوه مقابله با آن و همچنین تهیه استراتژی جدید کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به بحث و گفت‌وگو بپردازند. بر این اساس، پیرحسین کولیوند؛ رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از رهبران ارشد تأثیرگذار در نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر دعوت به عمل آمده است تا در این نشست حضور یابد. لازم به ذکر است کولیوند در حاشیه این نشست، با رئیس و مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر و تعدادی از رؤسای سایر جمعیت‌های ملی دیدارهای جداگانه‌ای خواهد داشت.

منبع: مهر

ووشو طلایی شد

افشین سلیمی ووشوکار تیم ملی کشورمان در مبارزه نهایی وزن ۶۵- کیلوگرم در مبارزه نهایی «ساموئل ماروبون» از اندونزی را شکست داد و اولین طلای تیم ووشو و دومین طلای کاروان ایران را کسب کرد. افشین سلیمی دور نخست استراحت داشت و سپس «ترونگ» از ویتنام را شکست داد و در مرحله نیمه نهایی هم مقابل «سئونگ جین جئون» از کره جنوبی به برتری دست یافت و به فینال صعود کرده بود. در ادامه مسابقات امروز محسن محمد سیفی و یوسف صبری برای کسب مدال طلا به مصاف رقبای خود می‌روند. تیم ملی ووشو ایران تا کنون افشین سلیمی یک مدال طلا، زهرا کیانی در بخش تالو، الهه منصوریان و شجاع پناهی در بخش ساندا سه مدال نقره و شهربانو منصوریان در ساندا یک مدال برنز در این بازی‌ها کسب کرده است.

منبع: مهر

نابلس و طوباس وارد درگیری مسلحانه شدند

نظامیان صهیونیست امروز پنج شنبه به مناطق مختلف کرانه باختری یورش بردند که طی آن مبارزان مقاومت نیز به درگیری مسلحانه با اشغالگران پرداختند. نظامیان صهیونیست بامداد امروز به شهر طوباس یورش بردند که در این عملیات استفاده پهپادهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی نیز بر فراز این شهر به پرواز درآمدند. همچنین مبارزان مقاومت با نظامیان صهیونیست در نزدیکی بیمارستان الترکی درگیر شدند که با عقب نشینی نظامیان صهیونیست از این منطقه همراه شد. بامداد امروز نظامیان صهیونیست به اردوگاه بلاطه در شرق نابلس یورش بردند که طی آن مبارزان مقاومت با آنها وارد درگیری مسلحانه شدند. یک فروند پهپاد انتحاری ارتش رژیم صهیونیستی نیز امروز خیابان السوق در اردوگاه بلاطه را هدف قرار داد و در همین منطقه منفجر شد. نظامیان صهیونیست در جریان یورش به اردوگاه بلاطه در نابلس یک جوان فلسطینی را بازداشت کردند. نظامیان صهیونیست همچنین در یورش به شهر البیره در کرانه باختری، شماری از فلسطینیان را بازداشت کردند. مرکز داده پردازی معطی با صدور بیانیه‌ای از وقوع ۱۳ عملیات مقاومتی در کرانه باختری و قدس اشغالی طی ۲۴ ساعت اخیر خبر داد. بنابر این گزارش در بین این عملیات‌ها ۳ مورد عملیات تیراندازی به سوی نظامیان و یا شهرک نشینان صهیونیست بوده است.

منبع: مهر

مصوب اساسی ها اعلام شد

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی قیمت مصرف کننده هفت کالای اساسی را اعلام کرد. "شهیاد آبنار" افزود: در راستای شفاف سازی فرایند قیمتی بازار، رعایت حقوق مصرف کنندگان کالاها و همچنین تقویت مشارکت مردمی در اجرای سیاست های نظارتی و پایش بازار، قیمت خرده فروشی مصرف کننده هفت قلم کالای اساسی اعلام شد. وی اظهار داشت: براساس این مصوبه قیمت هرکیلوگرم شکر سفید فله ای ۲۸ هزارتومان، شکر بسته بندی ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزارتومان در خرده فروشی ها به دست مصرف کنندگان برسد. آبنار تصریح کرد: همچنین قیمت روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی ۴۸ هزارو ۲۰۰ تومان، روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی ۴۷ هزارو ۴۰۰ تومان، روغن مایع مخلوط ۸۱۰ گرمی ۴۷ هزارو ۴۰۰ تومان، روغن مایع مخلوط حلب ۱۶ کیلوگرمی ۸۲۶ هزارو ۲۰۰ تومان و روغن نیمه جامد حلب ۵ کیلوگرمی ۲۴۷ هزارو ۲۰۰ تومان در خرده فروشی ها به دست مصرف کنندگان برسد.

منبع: ایرنا

نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی آغاز به کار کرد

چهل‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی با حضور آریس آیلمن نوگراها رئیس اتحادیه ناشران اندونزی، محمد نیل الهمام معاون اقتصاد دیجیتال و محصولات خلاق وزارت گردشگری و اقتصاد خلاق اندونزی، پارک سو دئوک معاون سفیر کره جنوبی در اندونزی و محمد بروجردی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی در محل دائمی نمایشگاه‌های جاکارتا پایتخت این کشور افتتاح شد.آریس آیلمن نوگراها در این آیین به جایگاه و اهمیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه کتاب تلاشی برای دسترسی مردم به کتاب‌های جدید و نو است و حضور و استقبال مخاطبان از این نمایشگاه، بالا بودن شاخص کتاب و کتابخوانی را نشان می‌دهد. خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب در موضوعات ایران‌شناسی،‍ دین، ادبیات کلاسیک و معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات دفاع مقدس، آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی به زبان انگلیسی و عربی و کتاب‌های شاخص ترجمه شده به زبان اندونزی در این نمایشگاه حضور دارد. رونمایی کتاب، دیدار با نویسندگان و فعالان حوزه نشر اندونزی و برگزاری نشست‌های تخصصی از جمله برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب اندونزی است.نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های فرهنگی در اندونزی است که تاکنون بیش از چهل دوره آن برگزار شده است. تا شش سال گذشته این نمایشگاه صرفا در بخش ملی برگزار می‌شد و شرکت‌کننده خارجی نداشت اما در چند دوره اخیر بخش بین‌الملل نیز به آن اضافه شد. طبق آمار اعلام شده در چهل‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی نمایندگان و ناشران بیش از ۲۵ کشور در بخش نمایشگاهی و سالن رایت این نمایشگاه حضور دارند و پیش‌بینی شده بیش از ۵۵هزار نفر از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد. برگزاری نشست‌های نقد، بررسی و رونمایی کتاب و نشست‌های فرهنگی از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی است. در این نمایشگاه ناشران و نمایندگانی از کشورهای امارات متحده عربی، چین، ایران، ترکیه، تایلند و کره جنوبی به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارند. چهل‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی با حضور ۱۵۰ ناشر داخلی و خارجی تا نهم مهرماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

منبع: ایرنا

لاوروف به ارمنستان هشدار داد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چهارشنبه درباره تبعات اتکا به آمریکا هشدار داد و به سران ارمنستان توصیه کرد تا سرنوشت کشورهایی را که ایالات متحده تکیه کردند، به یاد بیاورند.لاوروف درباره اینکه آیا ارمنستان مایل به دور شدن از روسیه است، اظهار کرد که سیاستمداران اصلی در ایروان چنین سناریویی را دنبال می‌کنند. وی افزود: کسان زیادی هستند که می‌خواهند روسیه را از دست داده و دوستان جدیدی پیدا کنند. وزیر خارجه روسیه گفت: اگر آنها واقعا به ایالات متحده تکیه کنند – کما اینکه این رویکرد در اظهارات بسیاری از نمایندگان رهبری ارمنستان مشاهده می‌شود – شاید بهتر باشد که به تاریخ اخیر نگاهی کرده و ببینند آمریکا با کسانی که برای پیشبرد منافع ژئوپولیتیک به مدار خود کشاند، چه رفتاری کرد. وضعیت آنها بسیار بسیار سخت است. وی با بیان اینکه در هر صورت، منافع روسیه در قفقاز جنوبی را نمی‌توان نادیده گرفت، تاکید کرد: از لحاظ تاریخی، جغرافیایی و ژئوپولیتیک، نادیده گرفتن کامل منافع روسیه در قفقاز جنوبی غیرممکن است. اما برخی سران ایروان چنین امیدی دارند و علنا آن را بیان می‌کنند. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اخیرا جمهوری آذربایجان را به «پاکسازی قومی» در قره باغ و روسیه را به ناتوانی در تضمین امنیت ارامنه در این منطقه متهم کرد. پاشینیان همچنین نسبت به آنچه تحرکات برخی نیروهای ناشناس برای کودتا علیه خود دانست، هشدار داد و رسانه‌های روسیه را متهم کرد که در حال انجام جنگ اطلاعاتی علیه دولت او هستند. وی ادامه داد: برخی از شرکای ما به طور فزاینده تلاش می‌کنند تا آسیب‌پذیری‌های امنیتی ما را آشکار کنند و نه تنها امنیت و ثبات خارجی، بلکه امنیت و ثبات داخلی ما را نیز به خطر می‌اندازند، در حالی که همه هنجارها در روابط دیپلماتیک و بین دولتی، از جمله تعهدات بر عهده گرفته شده بر اساس معاهدات را نقض می‌کنند.

منبع: ایرنا

انفجار مهیب پایتخت ازبکستان را لرزاند

رسانه‌ها بامداد پنجشنبه گزارش دادند که وقوع یک انفجار مهیب تاشکند پایتخت ازبکستان را لرزاند.تارنمای خبری «داریو» نوشت که این انفجار در یک انبار پوشاک در فرودگاه تاشکند رخ داد. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از رسانه‌های محلی ازبکستان گزارش داد که این حادثه در نزدیکی فرودگاه تاشکند به وقوع پیوست و ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ستونی از دود و آتش به آسمان برخاسته است. مقام‌های ازبکستان هنوز درباره این انفجار اظهارنظر نکرده‌اند و گزارشی درباره علت و خسارات و تلفات احتمالی آن منتشر نشده است.

منبع: ایرنا

قاتل شهید عبدالجبار اعدام شد

دادستان تهران از اجرای حکم قصاص نفس قاتل سرباز وظیفه، شهید عبدالجبار مختوم‌نژاد به درخواست اولیای دم خبر داد.علی صالحی گفت: محکوم‌علیه پس از سرقت و دستگیر شدن در حال انتقال به کلانتری بود که از دست ماموران فرار می‌کند. در حین فرار از دست ماموران، محکوم‌علیه با ضربات چاقویی که مخفی کرده بوده سرباز وظیفه را مجروح می‌کند که متاسفانه سرباز وظیفه شهید عبدالجبار مختوم‌نژاد در بیمارستان به شهادت می‌رسد. دادستان تهران تصریح کرد: با اقدامات ضابطین و دستگاه قضایی، نهایتاً متهم دستگیر و روانه زندان شده بود و پس از برگزاری جلسات دادگاه، وی به قصاص نفس محکوم شد. وی افزود: پس از تایید حکم صادره در دیوان عالی کشور، حکم در زندان اجرا شد.

منبع: شبکه خبر

حمله موشکی خرم آباد تکذیب شد

وزیر کشور ادعای مورد هدف قرار گرفتن زیر ساخت‌های موشکی در خرم آباد را تکذیب کرد.احمد وحیدی در جمع خبرنگاران درباره شنیده شدن صدای مهیب در خرم آباد گفت: بنا بر اعلام مراجع رسمی، به دلیل عمق زیاد زلزله، دستگاه‌های لرزه‌نگار به درستی نتوانستند آن را تشخیص بدهند و صدای ادعایی شنیده شده، خبرسازی بود. وی افزود: آنچه که مطرح است همان تکانه و لرزش بوده است. مطلبی که همان شب منتشر شد، اطلاعات نادرستی بود و منبع رسمی نداشت.

منبع: شبکه خبر

مقبره ۱۴۰۰ ساله امپراتور کشف شد

باستان شناسان چینی مقبره امپراتوری را کشف کردند، که ۳۷ سال پس از مرگش با به سلطنت رسیدن نزدیکانش، فرمانروایی او به رسمیت شناخته شد.کتیبه‌ی ۱۴۰۰ ساله روی مقبره نشان می‌دهد که این مدفن متعلق به شخصی به نام او یوون جوئه است که پس از ادعای قدرت و حکومت بر تنها چند نفر از نزدیکان خود، از رقیبان شکست خورد و اعدام شد. بر اساس کتیبه‌ی مقبره، او پس از مرگ به عنوان یک مقام رده بالا به خاک سپرده شد، اما اسناد تاریخی موجود هم نشان می‌دهد که او ۳۷ سال پس از مرگ و با به قدرت رسیدن سلسله ژو، به عنوان نخستین امپراتور این خاندان و بنیانگذار سلسله معرفی شد.کشف مقبره ۱۴۰۰ ساله یک امپراتور در چین این مقبره در حومه شهر شیانگ یانگ Xianyang در استان شاآن‌شی Shaanxi، که محوطه‌ها و مقبره‌های تاریخی دارد، کشف شداین مقبره شامل یک اتاقک خاکی به طول حدود ۵۶ متر و عمق حدود ۱۰ متر است که ۱۴۶ اثر از جمله مجسمه‌های سفالی هم در آن کشف شد.

منبع: شبکه خبر

امرالله صابری درگذشت

امرالله صابری بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون که در آثاری چون «دایره مینا»، «هامون»، «سفر سنگ»، «خط قرمز» و «لامینور» به ایفای نقش پرداخته بود، در ۸۲ سالگی از دنیا رفت. انجمن صنفی بازیگران خانه سینما با تایید درگذشت این بازیگر ۸۲ ساله به دلیل کهولت سن، درگذشت این بازیگر را به خانواده وی و همکارانش تسلیت گفت. امرالله صابری در سال ۱۳۲۰ در شهر تنکابن متولد شد و در رشته‌های کارگردانی و بازیگری در آلمان تحصیل کرده بود. او از سال ۱۳۴۷ بازیگری را در تئاتر آغاز کرد و بعد هم با تلویزیون همکاری داشت و در سال ۱۳۵۱ نیز به سینما راه یافت. نخستین فیلمی که با بازی این هنرمند در سینما معرفی شده، «پستچی» به کارگردانی داریوش مهرجویی است که او نقش کوتاهی را در این فیلم ایفا کرد. صابری بعدها در فیلم‌های دیگری از این فیلمساز و نیز دیگر کارگردان‌های مطرح سینما بازی کرد که از میان آن‌ها به «دایره مینا»، «هامون»، «سفر سنگ»، «خط قرمز»، «آقای بخشدار»، «چهره»، «میرزا کوچک خان»، «ترن»، «مدرسه‌ای که می‌رفتیم»، «بلوچ» و «لامینور» می‌توان اشاره کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

دولت فعلی یمن برکنار شد

ساعتی پس از سخنرانی رهبر جنبش انصارالله یمن، شورای دفاع ملی از برکناری دولت فعلی به ریاست «عبدالعزیز بن حبتور» خبر داد. شورای دفاع ملی یمن روز چهارشنبه، ۲۷سپتامبر در بیانیه‌ای از برکناری دولت فعلی مستقر در صنعاء، به ریاست «عبدالعزیز بن حبتور» خبر داده و تنها مسئولیت پیشبرد امور جاری، به جز انتصاب و عزل را به آن محوّل کرد. طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، تصمیم برکناری این دولت توسط شورای عالی سیاسی، ساعاتی پس از سخنرانی «عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن، صادر شد. الحوثی در سخنرانی امروز خود از ورود صنعاء به مرحله جدیدی از تغییرات اساسی خبر داده بود. شورای دفاع ملی یمن با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: در پاسخ به آنچه در سخنرانی رهبر انصارالله درباره مرحله تغییرات بنیادین آمده است، جلسه‌ای اضطراری به ریاست «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی برگزار شد و به بررسی محورهای سخنرانی که دربردارنده اولین مرحله از تغییرات اساسی بود، پرداخت. در ادامه این بیانیه آمده است: «در حالی که شورای دفاع ملی از تصمیم عبدالملک الحوثی، رهبر گروه انصارالله و اجماع مردمی در تمامی استان‌ها حمایت می‌کند عزل دولت فعلی به ریاست دکتر عبدالعزیز بن حبتور را اعلام و اداره امور عادی را به جز انتصاب و عزل تا تشکیل دولت جدید به آن محول می‌کند».شورا عالی سیاسی یمن در بخش دیگری از بیانیه خود، ایفای نقش دولت بن‌حبتور و «سهم آن را در پایداری ملی و مردمی در برابر دشمنان، علی‌رغم موانع بسیار و منابع محدود» ستود. رهبر جنبش انصارالله یمن عصر امروز در سخنانی به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص)، درخصوص تغییرات اساسی و مرحله انتقال سیاسی در صنعاء تاکید کرده بود: ما بر پایبندی به مشارکت ملی، مفهوم شورا و وحدت مردم یمن تاکید می‌کنیم و استبداد را نمی‌پذیریم. پس از تشکیل دولت جدید در یمن، برای اصلاح قوه قضائیه و ورود علمای آشنا به احکام اسلامی در آن تلاش خواهیم کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

رئیس قره‌باغ توسط باکو دستگیر شد

رئیس سابق دولت جدایی‌طلب ارمنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی در حالی که قصد فرار به ارمنستان را داشت توسط نیروهای جمهوری آذربایجان دستگیر شد. روبن واردانیان، بانکدار میلیاردر ارمنی که بین نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ ریاست دولت جدایی‌طلب قره‌باغ را بر عهده داشت حین تلاش برای فرار به همراه دیگر افرادی که به صورت دسته جمعی مشغول مهاجرت به ارمنستان بودند، دستگیر شد. به گزارش رویترز، ورونیکا زونابند، همسر این مقام پیشین در کانال تلگرامی خود این خبر را تایید کرد. سرویس مرزی جمهوری آذربایجان می‌گوید او به باکو منتقل شده و به دیگر سازمان‌های دولتی تحویل داده شده است. گفتنی است، قره‌باغ در سطح بین المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما اکثر جمعیت آن ارمنی هستند. از زمان اعلام تصمیم باکو برای ادغام قره‌باغ کوهستانی به جمهوری آذربایجان، ارامنه از ترس انتقام‌جویی باکو به دلیل تاریخ خونین بین دو طرف، خانه‌های خود را رها کرده و دسته‌جمعی با خودرو و کامیون به سمت ارمنستان در حرکت هستند. مقامات قره‌باغ می‌گویند تاکنون بیش از ۴۷ هزار نفر از ۱۲۰ هزار ساکن این منطقه، خانه‌های خود را رها کرده و به سمت ارمنستان حرکت کرده‌اند.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران با دولت و ملت عراق ابراز همدردی کرد

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت عراق برای کشته شدن تعدادی از شهروندان این کشور در آتش سوزی اعلام کرد که مراکز امدادی و درمانی ایران برای مساعدت به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه آمادگی دارند.حسین امیرعبداللهیان، وزر امور خارجه کشورمان در پیامی به همتای عراقی خود به ملت و دولت این کشور برای جان باختن تعدادی از شهروندان عراقی در آتش‌سوزی تسلیت گفت. متن پیام امیرعبداللهیان به شرح زیر است:

برادر گرامی جناب آقای فؤاد حسین، وزیر محترم امور خارجه جمهوری عراق

سلام علیکم

با کمال تأسف و تأثر، کشته و مجروح شدن جمع زیادی از برادران و خواهران عزیز عراقی در حادثه آتش سوزی شب گذشته در منطقه حمدانیه استان نینوای عراق را به جنابعالی، دولت، ملت و مراجع عظام کشور همسایه و برادر عراق بویژه به خانواده‌های داغدار جانباختگان تسلیت می‌گویم. از خداوند بزرگ و حکیم، برای درگذشتگان این حادثه تلخ و ناگوار، رحمت و غفران واسعه الهی، برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده‌های مصیبت دیده صبر و شکیبائی مسئلت می‌کنم. در پایان یادآور می شوم که مراکز امدادی و درمانی جمهوری اسلامی ایران برای مساعدت به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه آمادگی دارند. به گزارش منابع عراقی، وقوع آتش‌سوزی در یکی از تالارهای عروسی الحمدانیه، واقع در استان نینوای عراق که گفته می‌شود علت آن آتش‌بازی بوده است، ۱۲۰ فوتی و ۲۰۰ مصدوم به‌جای گذاشت. این آتش‌سوزی منجر به ریزش سقف تالار و محصور شدن جمعیت در داخل آن شد و عروسی را به عزایی در سطح عراق تبدیل کرد و گفته می‌شود داماد و عروس در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha