یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان یزد

حوزه/ اجلاسیه اساتید حوزه علمیه یزد ظهر امروز در مدرسه علمیه عبدالرحیم خان مرکز مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، اجلاسیه اساتید حوزه علمیه یزد امروز در محل مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با اشاره به فرازی از خطبه ٨١ نهج البلاغه در بیان اهمیت زهد (أَیُّهَاالنَّاسُ، الزَّهَادَهُ قِصَرُ الاَْمَلِ، وَالشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ، وَالتَّوَرُّعُ عِنْدَ الْـمَحَارِمِ _ ای مردم، زهد در این جهان کاستن از دامنه آروزهاست و سپاسگزاری در برابر نعمت‌ها و پارسایی از حرام‌هاست.) اظهار داشت: حقیقت «زهد» که در برابر «رغبت» قرار دارد، همان بی‌اعتنایی نسبت به مواهب مادّی است و یا به تعبیر دیگر، «عدم وابستگی نسبت به دنیا و مظاهر دنیا می‌باشد، هر چند امکانات وسیعی در اختیار داشته باشد.»

وی ادامه داد: کسی که نسبت به امور مادی بی‌اعتنا است، هرگز دنبال آرزوهای دور و دراز نیست و کسی که چنین است در برابر نعمت‌ها سپاسگزار و در برابر گناهان خویشتن دار است، زیرا نعمت‌ها او را به خود مشغول نمی‌دارد و از یاد خدا غافل نمی‌کند و گناهان دل و دین او را نمی‌ربایند.

مدیر حوزه علمیه یزد گفت: تعبیر «وَ الشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ» که به‌عنوان دومین رکن، از ارکان سه گانه زهد شمرده شده، اشاره به این دارد که همواره نعمت‌ها را از سوی خدا بدانید، نه از سوی خود، تا همین سبب دلبستگی‌ به خدا گردد، نه دلبستگی به خویشتن.

وی تصریح کرد: تعبیر «التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ» نیز اشاره به این دارد که ریشه اصلی گناه، دنیاپرستی است، همانگونه که در حدیث معروف می‌خوانیم: «حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَه، علاقه و عشق به دنیا، ریشه و سرآغاز هر گناهی است»، بنابراین کسی که آرزوهایش کوتاه و در برابر نعمت‌های الهی شکرگزار و در برابر گناهان خویشتن دار است، زاهد واقعی است، خواه فقیر باشد یا غنی، چرا که معیار زهد و وارستگی هرگز فقر نیست.

در ادامه این اجلاسیه اساتید حوزه علمیه یزد به بیان پیشنهادات خود نسبت به افزایش کیفیت تحصیل و تدریس در حوزه علمیه پرداختند.

حجت الاسلام اخوان با بیان اهمیت تنظیم صحیح وقت اساتید در حوزه علمیه، گفت: مسئولینی که تنظیم وقت کلاس‌ها را بر عهده دارند باید این مطلب را مورد توجه قرار دهند که وقتی طلاب مورد اتلاف واقع نشود.

حجت الاسلام رجبی نیز با اشاره به این مطلب که امتحانات شفاهی نسبت به امتحانات کتبی حوزه برای طلاب سخت‌تر است، اظهار کرد: طلاب از پایه اول باید با امتحان شفاهی آشنا شوند تا در هنگام برگزاری امتحان شفاهی دچار استرس کاذب نباشند.

وی عنوان کرد: در کلاس‌های تئوری اینکه طلبه به فهم مطلب برسد یا خیر محتمل است ولی اگر کلاس‌های عملی برای مثال در ادبیات عرب داشته باشیم، به فهم و درک مطالب کمک بیشتری خواهد کرد.

حجت الاسلام رجبی، با انتقاد بر این مطلب که بعضی از طلاب در زمان تحصیل در دروس مقدمات مشغول به امور مختلف می‌شوند، ابراز کرد: در سطح یک، طلاب باید ممحض در درس باشند و بیشترین وقت خود را در فراگیری این علوم قرار دهند، چرا که طلبه پس از فارغ التحصیلی نیاز به علم دارد و اگر طلاب علم مورد نیاز را به خوبی و آنگونه که انتظار می‌رود کسب نکنند، در دوره‌های بالاتر دچار مشکلات جدی خواهند شد.

حجت الاسلام شاکر هم با اشاره به اینکه بعضا به دلیل عدم استمرار تمرینات در ادبیات عرب، طلاب نمی‌توانند آنطور که انتظار می‌رود به ادبیات عرب که از مهمترین مباحث حوزه است تسلط داشته باشند، اظهار کرد: خوب است به‌صورت الزامی کارگاه‌های ادبیات عرب برای طلاب برگزار شود.

حجت الاسلام دهقان، از برنامه‌های مهم و پرکاربرد حوزه را برگزاری مباحثه‌هاست دانست و خاطرنشان کرد: این مباحثه را می‌توان یک کارگاه ادبیات عرب برای طلاب دانست، لذا مسئولین حوزه علمیه باید نسبت به مباحثه مستمر و دقیق تأکید و نظارت جدی داشته باشند.

حجت الاسلام مزین هم با انتقاد از برگزاری دوره‌های جنبی مختلف در حوزه، تأکید کرد: طلاب باید در درجه اول ممحض در درس خود باشند و در مرتبه دوم به دوره‌های جنبی و فرعی بپردازند.

حجت الاسلام فخرالدینی پیشنهاد کرد: مدرسه‌ای به‌عنوان آزمایشی برای اجرای پیشنهادات اساتید در نظر گرفته شود و نتایج آن ارزیابی گردد تا در صورت گرفتن نتیجه مثبت و مطلوب به‌صورت گسترده اجرایی شود.

وی افزود: کادر مدارس نیز باید همکاری لازم برای تحقق پیشنهادات را داشته باشند و پیگیری، نظارت و بازرسی از حُسن انجام مصوبات نیز توسط مدیریت حوزه علمیه استان مستمرا انجام شود.

حجت الاسلام فیاضی با بیان این مطلب که طلبه برای اینکه به فهم کامل محتوای دروس حوزه برسد باید مطالعه داشته باشد، عنوان کرد: استاد در کنار تدریس باید کتب دیگر را معرفی کند و طلبه نیز باید خود را موظف بداند که به دنبال تکالیف داده شده برود.

حجت الاسلام هادی‌زاده خاطرنشان کرد: برای قوی‌تر شدن طلاب در ادبیات عرب هر هفته امتحانات از متن عربی کتب گرفته شود و در آن تجزیه و ترکیب، تعیین مرجع ضمائر و شرح کامل آن از طلاب خواسته شود.

حجت الاسلام حبیبیان هم در این نشست یادآور شد: اینکه طلاب در کنار درس فعالیتی همانند برپایی نماز در مدارس داشته باشند، نه‌تنها بد نیست بلکه جزو کارهای پسندیده برای طلاب هم می‌باشد، البته در زمان تحصیل باید دقت کنند این امور براساس ضوابطی که در حال حاضر وجود دارد انجام گیرد تا از هرگونه آسیبی جلوگیری شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha