شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
نخستین مناظره علمی در حوزه علمیه خوزستان

حوزه/  نخستین مناظره علمی در سال تحصیلی جاری با موضوع «اجزاء در امارات با کشف خطا به طور یقینی» در حوزه علمیه خوزستان برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نخستین مناظره علمی در سال تحصیلی جاری در حوزه علمیه خوزستان با موضوع «اجزاء در امارات با کشف خطا به طور یقینی» روز پنجشنبه مورخ ۳٠ آذر ماه ۱۴۰۲ در مدرسه علمیه فاطمیون اهواز برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام مصطفی پاکباز به عنوان داور با بیان مفاهیم مرتبط با موضوع مناظره علمی، تبیین محل نزاع و اقوال موجود در این مسئله اصولی، حاضرین را به استماع این مناظره علمی و طرح سؤال و اشکال در زمان مشخص شده دعوت کرده و سپس هر یک از مناظره کنندگان به ترتیب در مدت ۷ دقیقه نظریه مورد قبول خود را توضیح دادند.

در این مناظره علمی ابتدا طلبه جوان مهدی آقائی به عنوان مدافع نظریه مشهور یعنی «عدم اجزاء بنا بر طریقیت امارات»، طاها حمید به عنوان مدافع نظریه شیخ انصاری یعنی «عدم اجزاء بنا بر مصلحت سلوکیه» و حجت‌الاسلام مسعودی به عنوان مدافع نظریه «اجزاء بنا بر طریقیت»، به ارائه مطالب خود پرداختند.

در ادامه، اشکالات نظر مشهور توسط دیگر مناظره کنندگان و بعضی حضار مطرح شد که از آن جمله می‌توان به قبح تفویت مصلحت شخصیه توسط شارع و دارای عسر و حرج بودن خروجی نظر مشهور اشاره کرد.

در ادامه طلبه مهدی آقائی مدافع این نظریه با طرح مباحثی مثل قبیح نبودن فوت مصلحت شخصیه با وجود مصلحتی اهم برای جعل حجیت امارات و نبود عسر و حرج عمومی برای مکلفین به اشکالات وارد شده پاسخ داد.

همچنین در این مناظره اشکالات مربوط به نظر مصلحت سلوکیه مانند واضح نبودن تفاوت این نظر با نظر سببیت از نظر وجودی و لازمه دو بار عقاب مکلف در صورت انجام ندادن، توسط مناظره کنندگان و حضار مطرح شده و سپس مدافع این نظریه (طاها حمید) در جواب خاطر نشان کرد: سلوکی که دارای مصلحت است در فرض خطای امارات است و دلیل آن قبحی است که در صورت عدم جبران خطا بر شارع بار می‌شود و معنای سلوک همان حالت قلبی مکلف است که متعبد به حجت شده است.

همچنین اشکالاتی به نظریه اجزاء توسط مناظره وارد شد که می‌توان به عدم حاکم شدن ادله‌ای مثل سیره عقلا بر ادله لفظیه، لازمه تصویب در این نظریه و منافات با قاعده اجماعی اشتراک احکام بین عالم و جاهل اشاره کرد.

مدافع این نظریه (حجت الاسلام مسعودی) در پاسخ بیان کرد: احکام ظاهری مکمل و متمم احکام واقعی هستند و وظیفه مکلف را در هنگام شک بیان می کنند و چون مکلف به وظیفه خود عمل نموده لذا عمل در حق او مجزی است و نیازی به قضا و اعاده ندارد.

در پایان مناظره علمی حجت الاسلام مصطفی پاکباز داور این مناظره جمع بندی نظرات هر قول را بیان کرده و در پایان خاطر نشان کرد: اصرار ما بر این بوده که موضوع این مناظره از محدوده درسی طلاب باشد که باعث شود طلاب با انگیزه بیشتری به درس های خود تعمیق بخشیده و مباحثات و مطالعات خود را قوی تر انجام دهند.

برگزاری یک مناظره علمی در حوزه علمیه خوزستان

برگزاری یک مناظره علمی در حوزه علمیه خوزستان

برگزاری یک مناظره علمی در حوزه علمیه خوزستان

برگزاری یک مناظره علمی در حوزه علمیه خوزستان

برگزاری یک مناظره علمی در حوزه علمیه خوزستان

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha