یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
شیخ محسن نجفی

حوزه/ آیت الله محسن علی نجفی علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و رفاهی، کتاب های زیادی را به زبان های عربی و اردو نوشته و ترجمه کرده است. ترجمه قرآن بزبان اردو و تفسیر کوثر ده جلدی از مهم ترین آثار وی است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» آیت الله محسن علی نجفی (۱۹۴۳-۲۰۲۴ میلادی)، عالم برجسته دینی، مفسر، مؤلف و مترجم برجسته ای است که چندین مدارس دینی را تأسیس کرد. وی همچنین بنیانگذار سیستم آموزشی اسوه و دانشکده های خصوصی متعددی نیز است. و خدمات فراوانی برای شیعیان پاکستان انجام داده است. حوزه علمیه جامعه الکوثر، شبکه تلویزیونی هادی از خدمات ارزنده وی می باشد.

شرح حال مختصری از زندگانی آیت‌الله محسن علی نجفی در ذیل است:

آیت الله محسن علی نجفی در سال ۱۹۴۳ میلادی در روستایی به نام منتوکها در ۶۰ کیلومتری شهر اسکردو در گلگت بلتستان پاکستان به دنیا آمد. پدر وی حسین جان از علمای منطقه بود و محسن نجفی تحصیلات اولیه خود را نزد پدر آغاز کرد. در سن ۱۴ سالگی پدر را از دست داد. پس از درگذشت پدر نزد علمای دینی محل خود سید احمد موسوی و آخوند حسین به تحصیل ادامه داد.

آیت‌الله محسن نجفی در سال ۱۹۶۳ به مدرسه مشارع علوم سند آمد و در ظرف یک سال کنار تحصیل زبان اردو را نیز فراگرفت.

سپس از سند به پنجاب سفر کرد و در دارالعلوم جعفریه خوشاب شاگردی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین را انتخاب کرد و پس از آن وارد حوزه علمیه جامعه المنتظر لاهور شد و در آنجا نزد حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بخش جارا، حجت الاسلام والمسلمین صفدر حسین نجفی و برخی اساتید دیگر به تحصیل پرداخت.

در سال ۱۹۶۶ میلادی برای تحصیلات عالی به نجف اشرف مهاجرت کرد و در آنجا از محضر اساتیدی همچون آیت الله خویی و شهید باقر صدر کسب فیض کرد. به دلیل تهدید و سخت گیری های دولت بعث عراق، آن مرحوم به پاکستان بازگشت و مدرسه جامعه اهل بیت را در اسلام آباد تأسیس کرد.

آیت الله محسن علی نجفی سی سال سابقه تدریس در فقه، اصول و تفسیر قرآن را دارد. وی از سال ۱۹۷۴ پس از بازگشت به پاکستان به طور مداوم در موضوعات فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، عقاید و اخلاق به تدریس مشغول بود. وی سر انجام در ۹ ژانویه ۲۰۲۴ در اسلام آباد به لقاء الله پیوست

تصانیف:

آیت الله محسن علی نجفی کتاب های زیادی را به زبان های عربی و اردو نوشته و ترجمه کرده است. ترجمه اردوی قرآن و تفسیر کوثر ده جلدی از مهم ترین آثار وی است که فهرستی از آثارش در ذیل آورده است.

۱. الکوثر فی التفسیر القرآن: این تفسیر به زبان اردو و مشتمل بر ۱۰ جلد است که در آن ترجمه آیات، تفسیر الفاظ مشکل، وحی و مسائل اخلاقی و عبادی مورد بحث قرار گرفته است.

۲. بلاغ القرآن: ترجمه قرآن کریم بزبان اردو همراه با شرح مختصر کلمات

۳. النهج الساوی به معنای المولی و الحالی زبان عربی

۴. درسات عصریه فی الالهیات بزبان عربی

۵. الله کی تجلی بزبان اردو

۶. آئین بندگی بزبان اردو

۷. محنت کا اسلامی تصور بزبان اردو

۸. دراسات الایدیولوجیة المقارنة بزبان عربی

۹. محنت کا اسلامی تصوربزبان اردو

۱۰. فلسفه نماز بزبان اردو

۱۱. راهنماء اصول برای تنظیمی انقلاب و انقلابی تنظیم بزبان اردو

۱۲. تلخیص المنطق للعلامة المظفر، بزبان عربی

۱۳. تلخیص المعانی للتفتازانی، بزبان عربی

۱۴. تدوین و تحفظ قرآن بزبان عربی

اسلامی فلسفه اور مارکسزم بزبان اردو

ترجمه ها:

خدمات علمی:

خدمات برجسته علمی آیت الله محسنعلی نجفی به شرح زیر است:

۱. مدارس اهل بیت: مراکز علمی که تحت حمایت آیت الله محسن علی نجفی در سراسر پاکستان تأسیس شده اند. مدارس اهل بیت گفته می شوند که تعداد آن ها ۲۷ می باشد. از این میان ۱۸ مدرسه برای برادارن و ۹ مدرسه برای خوهران می باشد که جامعه اهل بیت و جامعه الکوثر معروفترین آنها است.

۲. سیستم آموزشی اسوه پاکستان: این موسسه زیرمجموعه جابر بن حیان ترست است که از سال ۱۹۹۴ تحت حمایت آیت الله محسن نجفی در زمینه آموزش در مناطق مختلف پاکستان مشغول به کار است.

۱۲ دانشکده متوسط، ۴ دانشکده فنی، ۲ دانشکده پیراپزشکی، ۱ کالج IGSC و ۵۸ مدرسه ابتدایی تا متوسطه تحت این سیستم فعالیت می کنند. در میان آنها می توان از دانشکده اسوه اسلام آباد، مدرسه دخترانه بنت الهدی حفظ القرآن اسکردو و دانشکده کوثر اسلام آباد نام برد.

خدمات اجتماعی و رفاهی

آیت الله محسن نجفی در کنار خدمات علمی، خدمات اجتماعی و رفاهی بسیاری را نیز انجام داده است. در امور رفاهی ۱۱۰۰۰ خانه برای آسیب دیدگان زلزله ۲۰۰۵ و سیل زدگان ۲۰۱۰ ساخت. و بدون تبعیض مذهبی به همه سیل زدگان و زلزله زدگان اعم از شیعه وسنی داد.

وی هرگز قائل به تبعیض مذهبی نشد. و همیشه به انسانیت احترام می گذاشت. به همین دلیل است که هیچگاه محتوای نفرت انگیز در نوشته ها و سخنان او دیده نمی شود. ایشان در طول ۴۰ سال گذشته در کنار خدمات علمی، خدمات اساسی و ارزنده بسیاری را برای مردم پاکستان در زمینه های رفاهی و اجتماعی انجام داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha