یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
تصاویر/  آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی گفت: رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با ائمه جمعه به مسئله حضور مردم در صحنه ها اشاره کرد و نقطه کانونی حکومت اسلامی حضور مردم در صحنه است و اگر مردم در صحنه نباشند، حتی امام معصوم هم نمی تواند کاری از پیش ببرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه های نماز جمعه خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، با اشاره به آیه قرآن، اظهار داشت: در آیه قرآن بیان شده است که فَفِرُّواْ إِلَی ٱللَّهِ إِنِّی لَکُم مِّنهُ نَذِیر مُّبِین. از کفر و بت‌پرستی، به خداشناسی و یکتاپرستی، از گناهان و سیئات، به عبادات و حسنات، از موجبات عذاب و شقاوت، به موجبات نعمت و سعادت فرار کنید. بعضی از روایات این آیه را بر حج خانه خدا و مساجد تطبیق کرده‌اند که در این صورت اعتکاف نیز می تواند مصداقی از این آیه باشد و معتکف از شر شیطان و نفس خود به خانه خدا پناه می‌برد، بلکه بتواند نظر پروردگار را در مورد خود جلب نماید.

وی در ادامه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور و در بیانات خویش ۹۹ مرتبه کلمه «مردم» را بیان کردند. سال گذشته معظمٌ‌له در بیانات خود نیز ۶۶ مرتبه واژه «مردم» را استفاده کردند، بنابراین نقطه کانونی و نخ تسبیح بیانات نورانی رهبر معظم انقلاب، یک کلید واژه بود و آن عبارت است از: «نمازجمعه، نماز مردم؛ ائمه جمعه، در خدمت مردم». و این درسی است برای همه مخصوصا مسئولین که به جایگاه ویژه مردم در نظام اسلامی واقف باشند.

امام جمعه خوی عنوان داشت: امیرمومنان به عنوان حاکم جامعه اسلامی، مردم و والیان را مخاطب قرار می‌دهند و در یکی از شاخص‌ترین بیانات خود می‌فرمایند: اگر به خاطر حضور حاضران مشتاق بیعت‌کننده و اتمام حجّت بر من به‌خاطر وجود یار و یاور نبود و نیز به‌خاطر عهد و پیمانی که خداوند از دانشمندان و علمای هر امّت گرفته که در برابر پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده و مظلوم سکوت نکنند، حکومت را نمی‌پذیرفتم.

وی گفت: اولا این بیان امام (علیه السلام) هشداری است به همه اندیشمندان و علمای امّتها که وقتی امکانات تشکیل حکومت و اجرای عدل و قسط الهی فراهم گردد، سکوتشان مسئولیّت‌آفرین است، باید قیام کنند و برای بسط عدالت و اجرای فرمان خدا مبارزه با ظالمان را شروع نمایند.

حجت الاسلام قاسم خانی اضافه کرد: آنها که می‌پندارند، تنها با انجام فرایضی همچون نماز و روزه و حج و پاره‌ای از مستحبّات، وظیفه خود را انجام داده‌اند، سخت در اشتباهند. اجرای عدالت و حمایت از مظلوم و مبارزه با ظلم ظالم نیز در متن وظایف آنان قرار دارد.

وی افزود: ثانیا این‌که حتی کسی مثل امیرالمؤمنین، علیّ‌بن‌ابی‌طالب، اگر مردم با او نباشند، می‌گوید من تکلیفی ندارم. اگر چنانچه مردم آمدند، آن‌وقت بر او واجب است که مسئولیّت را بپذیرد؛ لذا حضرت مسئولیّت را قبول کرد؛ مردم آمدند، فشار آوردند، اصرار کردند که شما بیایید خلافت را قبول کنید، ایشان هم قبول کرد. نقش مردم این‌قدر مهم است. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند. حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد.

امام جمعه خوی ادامه داد: مشارکت مردم در صحنه و در عرصه‌های مختلف به ویژه انتخابات و تعیین سرنوشت کشور، فقط یک پدیده سیاسی نیست، مظهر احقاق حق، اقتدار ملی، نماد حرکت اسلامی، آزادی، امتحان الهی، نقطه اتکاء حکومت و پشتوانه اصلی در مقابله با دشمنان و در یک جمله، مهم‌ترین ارکان حفظ و بقای نظام انقلابی است.

وی بیان داشت: عقلاً و شرعاً و عرفاً مکلف هستیم که به انتخابات بی اعتناء نباشیم. لزوم دخالت در سرنوشت یک وظیفه عقلی بدیهی است. هیچ نهادی مثل مجلس در سرنوشت کشور تاثیر ندارد، ریشه بسیاری از تحولات کشور را باید در مجلس جست و جو کرد.

حجت الاسلام قاسم خانی در ادامه به در پیش بودن دهه فجر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب استقلال کشورمان و بریدن دست استکبار از دخالت در ریز و درشت مسائل کشور است. و پهلوی از خود هیچ اختیاری نداشت و همه امکانات کشور را در خدمت استعمار و استکبار خارجی قرار داده بود.

وی ادامه داد: شاه به آمریکا اعتماد کرد و خار شد و هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّی آن کسانی‌که دوست آمریکا بودند. حالا دیگر سرنوشت پهلوی اول، تنها آیینه عبرت این واقعیت نیست، قذافی لیبی، مبارک مصر، صدام عراق، اشرف‌غنی افغانستان، حاکمان کره شمالی و... طعم تلخ این اعتماد خانمان‌سوز را چشیده‌اند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha