یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
سید عباس موسوی

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان گزارشی از طرح های آموزشی این معاونت در نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ ارائه داد.

حجت الاسلام سید عباس موسوی معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته و طرح های آموزشی معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان پرداخت و گفت: رویکرد معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان در ترم اول ۱۴۰۲ احصاء و پایش داده ها، برنامه ریزی کلان و خرد برای مدارس و رفع موانع، مشکلات و امهات مسائل آموزشی مدارس بود ازاین رو این معاونت در ترم اول اقدام به بازرسی و سرکشی به ۴۳ مدرسه علمیه و برخی مراکز رشته های تخصصی و همچنین برگزاری ۷ اجلاسیه منطقه ای در شهرستان های دزفول،باغملک، ماهشهر،سوسنگرد و اهواز( سه اجلاسیه در مدیریت حوزه علمیه خوزستان،مدرسه علی بن ابی طالب و مدرسه آل طیب اهواز برگزار شد) کرد.

وی افزود: در این سرکشی ها، بازرسی ها و اجلاسیه ها الحمدلله داده های خوبی احصاء شد و عمده مشکلات آموزشی در خود مدارس برطرف شد همچنین برای مدارسی که مشکلات آنها قابل حل در مدرسه نبود میزمختص به آن مدرسه در مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار و مشکلات مدرسه به صورت ویژه برطرف شد به طوری که در حال حاضر ما تقریبا هیچ مدرسه علمیه ای که مشکل هاد آموزشی داشته باشد در استان خوزستان نداریم و همه مدارس پایش شده و به روز به کار خود ادامه می دهند.

معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان ابراز داشت: رویکرد ما در نیم سال دوم سال ۱۴۰۲ ارتقای کیفی واحدهای آموزشی با استفاده از داده های بدست آمده است که برای رسیدن به این هدف چهار طرح را برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: اولین طرحی که در ترم دوم ۱۴۰۲ در مدارس علمیه اجرا می شود طرح مشاوره علمی است که در چهار سطح (طلاب پایه های ۱ تا ۳، ۴تا۶، ۷تا ۱۰ و فضلای درس خارج) برای برخی از مدارس منتخب استان خوزستان برگزار می شود.

حجت الاسلام سید عباس موسوی گفت: برای طلاب پایه های ۱ تا ۳ کارگاه ادبیات عرب، ۴ تا ۶ اهم مسائل فقه و اصول، ۷ تا ۱۰ فهم عمیق متن درسی و درس خارج نیز مشاوره و رجوع به اقوال مختلف( تفاوت کارگاه مشاوره ۷ تا ۱۰ و درس خارج این است که در کارگاه پایه های ۷ تا ۱۰ کتاب های معین از جمله شرح های قوی و حاشیه های علما مورد بررسی قرار می گیرد اما در کارگاه مشاوره درس خارج دیگر اقوال و نظریه های پیرامون درس استاد مورد بررسی قرار می گیرد) برگزار می گردد.

وی بیان داشت: طرح دوم، طرح شیخ طوسی است که در خصوص پشتیبانی از کادر مدارس علمیه در زمینه مدارج علمی در سه محور امتحان شفاهی، پایان نامه و مصاحبه درس خارج می باشد. در این طرح اگر کادر مدارس یکی از امتحانات شفاهی ۶، ۸ و ۱۰ و یا مصاحبه درس خارج را نداده باشند در اسرع وقت از آنها امتحان و مصاحبه گرفته می شود همچنین اگر کادر مدارس پایان نامه ارائه نداده باشند برای آنها دوره دانش افزایی پایان نامه نویسی برگزار و در کلیه مراحل تدوین پایان نامه از جمله انتخاب موضوع و طرح و استاد راهنما مورد پشتیبانی قرار می گیرند.

معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان گفت: طرح سوم طرح تشکیل کانون معاونین آموزش استان خوزستان از طریق تقویت معاونین آموزش موجود و تربیت افراد مستعد از طریق برگزاری دوره های متعدد دانش افزایی برای تصدی منصب معاونت آموزش است که توضیحات این طرح متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: چهارمین طرح، طرح شیوه نامه زمانبندی درسی است که در این طرح از آغاز سال تحصیلی میزان محدوده های درسی و میزان و کیفیت تدریس استاد برای رسیدن به آن محدوده از طریق کسب داده ها و تجربیات مدارس، پایش آنها و ارائه الگو به اطلاع کلیه معاونین آموزش مدارس قرار داده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha