دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کد خبر: 1152710
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵
کتاب د مثل دوستی

حوزه/ کتاب «د مثل دوستی» به قلم آقای غلامرضا حیدری ابهری در ۱۳۲ صفحه‌، در ۷۰ بخش کوتاه به جنبه‌های متنوع رابطه دوستی پرداخته است.

خبرگزاری حوزه | یکی از کمبودهای بچه‌های دوران کرونا، عدم تجربه همزیستی با همسالان است. آموزش‌های آنلاین و دوری از فضای فیزیکی مدرسه در آن دوران باعث مشکلات متعددی شده. هنوز هم بسیاری از این دانش‌آموزان برای دوست‌یابی یا تعامل با دوستانشان چالش‌های زیادی دارند. زمان از دست‌رفته برای این کودکان هرگز برنمی‌گردد. به‌علاوه بچه‌هایی هم هستند که به‌علل گوناگونی مانند کم‌جمعیت‌بودن خانواده، کمتر در محیط‌های تعاملی قرار گرفته‌اند.

برای این دو دسته از کودکان، افزون بر فراهم ‌کردن شرایط حضور بیشتر در جمع هم‌سالان،‌ مطالعه کتاب‌هایی که به‌صورت کامل به پرسش‌های آنها در زمینه رابطه دوستی پاسخ می‌دهد ضروری است. «د مثل دوستی» عنوان کتابی است که در ۵ فصل و به همین منظور نوشته شده. با خواندن این کتاب که نشر جمال آن را منتشر کرده، کودکان بدون اینکه مجبور باشند خود به طور مستقیم با بسیاری از مسائل دست‌وپنجه نرم کنند یا با آن مواجه شوند، می‌تواننند کار درست را انجام دهند.

آقای غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده این کتاب ۱۳۲ صفحه‌ای، در ۷۰ بخش کوتاه به جنبه‌های متنوع رابطه دوستی پرداخته است. عنوان هر بخش یک سوال است که دانش‌آموز با خواندنش به پاسخ مربوط دست پیدا می‌کند. مثلا در بخش ۳ از فصل اول آمده: «هرکسی باید چند تا دوست داشته باشد؟ در این‌باره عدد مشخصی نمی‌توانیم بگوییم. بعضی‌ها دو تا دوست دارند و بعضی‌ها سه تا...در موضوع دوست، تعداد آن مهم نیست. مهم این است که دوستان خوب و خوش‌اخلاقی انتخاب کنیم.»

«د مثل دوستی» کتابی است که در کتابنامه رشد آموزش و پروش معرفی شده و وجودش در کتابخانه مدارس الزامی است. معلم‌ها می‌توانند در پاسخ به چالش‌هایی که دانش‌آموزان در زمینه دوستی با آن مواجه می‌شوند، آنها را به این کتاب ارجاع دهند. از طرفی می‌توان در کلاس‌ها یا کارگاه‌های کتابخوانی با انتخاب «د مثل دوستی» و مطرح‌کردن پرسش‌های آن برای دانش‌آموزان، به بحث و بررسی جواب‌های ممکن پرداخت و در نهایت برای جمع‌بندی، متن کتاب را برای بچه‌ها خواند.

بسیاری از کودکان ترجیح می‌دهند جواب سوالات خود یا راه حل مشکلاتشان را مستقیم از زبان والدین بشنوند. در این زمینه نیز «د مثل دوستی» می‌تواند به پدرومادرها کمک کند. آنها می‌توانند با جست‌وجو در بخش‌های متنوع کتاب به‌دنبال پاسخ پرسش‌های فرزندانشان بگردند و با زبان خود، آنها را بازگو کنند. مثلاً ممکن است کودکی بخواهد بداند آیا اجازه دارد میزان حقوق پدرش را به دوستش بگوید. در این شرایط طبق پیشنهادی که در متن کتاب آمده، می‌توان درباره رازداری و نیز افشای اطلاعات شخصی با او گفت‌وگو کرد: «بعضی چیزها جزء رازهای خانوادگی ماست. دلیلی ندارد که دوستان‌مان این رازها را بدانند»

در برخی از بخش‌های کتاب و به‌فراخور موضوع،‌ نویسنده از آیات و احادیث نیز بهره برده و ضمن بیان مستقیم آنها در خلال متن هر بخش،‌ به توضیح آن حدیث یا آیه نیز اشاره کرده. مثلاً درباره رازداری که پیش‌تر از آن صحبت شد، نوشته: «حضرت علی(ع) فرمود: سینه‌ی آدم عاقل، صندوق راز است» و در ادامه توضیح داده: «یعنی همان طور که مردم طلا و جواهرات خود را در صندوق‌های محکم نگه‌داری می‌کنند، آدم‌های عاقل هم رازهای خود را در دل خویش نگه می‌دارند و به هر کسی نمی‌گویند.»

انتشارات بین‌المللی جمال کتاب «د مثل دوستی» را در ۱۳۲ صفحه و برای گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال منتشر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha