یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
بیانیۀ بانجول

حوزه/ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اختتامیۀ نشست بانجول، طی بیانیه‌ای، خواستار آتش‌بس «فوری و بدون قیدوشرط» و «توقف تجاوز همه‌جانبه» علیه مردم فلسطین در غزه شدند.

به‌گزارش گروه ترجمۀ خبرگزاری حوزه، در پایان دوازدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول که یکشنبه برگزار شد، کشورهای عضو، طی بیانیه‌ای، موسوم به بیانیۀ بانجول خواهان «آتش‌بس فوری و بی‌قیدوشرط و توقف تجاوزات همه‌جانبه علیه فلسطینیان در غزه» شدند و همچنین بر لزوم ارائۀ کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و امدادی، تأمین آب و برق و باز کردن کریدور های بشردوستانه جهت رساندن کمک‌های فوری به نوار غزه، به‌طور کافی و بدون مانع، تأکید کردند.

در ادامۀ این بیانیه آمده است: ما نسبت به خطر ادامۀ نسل‌کشی و پاکسازی قومی، از جمله گرسنگی، محرومیت از آب و جلوگیری از ورود سوخت که منجر به فاجعه‌ای به‌معنای واقعی در تمام بخش‌های بهداشتی و بشردوستانه شده است اخطار می‌دهیم و هرگونه تلاش برای آواره کردن، اخراج یا تبعید اجباری مردم فلسطین از سرزمینشان را قاطعانه محکوم و با آن مقابله می‌کنیم.

کشورهای عضو، همچنین بر اهمیت گفت‌وگو و میانجی‌گری برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات و در نتیجه ایجاد فضایی بدون تنش بین کشورهای اسلامی تأکید کردند و تقویت دیپلماسی پیشگیرانه به‌منظور کمک مؤثر جهت دستیابی به صلح، نجات جان و منابع و همچنین دستیابی به آرزوهای مردم کشورشان را برای توسعه پایدار مهم خواندند.

در این بیانیه تصریح شده است: ما بر اهمیت زندگی شایسته و حمایت از حقوق جوامع و اقلیت‌های مسلمان در کشورهایی هم که عضو سازمان همکاری اسلامی نیستند تأکید می‌کنیم. همبستگی خود را با جوامع و اقلیت‌های مسلمان در تعدادی از کشورهای غیر عضو سازمان همکاری اسلامی که با آزار، بی‌عدالتی و تجاوز مواجه هستند، ابراز می‌کنیم، از آرمان‌های مشروع آن‌ها حمایت‌های لازم را به‌عمل می‌آوریم و خواستار تلاش‌های بین‌المللی بیشتر برای حفظ حقوق، کرامت، دین، مذهب و هویت فرهنگی آنها هستیم.

کشورهای عضو، در این بیانیه خاطرنشان کردند: ما خواستار ادامۀ حمایت های سیاسی، اخلاقی و دیپلماتیک از مردم کشمیر هستیم و از شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم که اقدامات مؤثّری را برای اجرای قطعنامه های خود در مورد جامو و کشمیر اتخاذ کند تا مردم کشمیر بتوانند از حق مسلّم خود برای تعیین سرنوشت خود از طریق همه‌پرسی‌ای که با نظارت سازمان ملل انجام می‌شود استفاده کنند.

در ادامۀ این بیانیه آمده است: ما بر همبستگی خود برای مقابله با فجایعِ انسانیِ وارده بر نوار غزه به دلیل تجاوزات پایدار رژیم صهیونیستی، که بیش از شش ماه بدون احترام به اساسی ترین ارزش های اخلاقی و انسانی به‌طول انجامیده، تأکید می کنیم و از کشورهای جهان می‌خواهیم برای توقّف جنایت نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه مرتکب شده است، وارد عمل شوند و اقدامات موقّتی را که دیوان بین‌المللی دادگستری صادر کرده است، اجرا کنند.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار کردند که باید تمام تلاش‌ها برای تسریع در ارسال همۀ کمک‌های بشردوستانه انجام شود و هرگونه حرکتی برای آواره کردن مردم فلسطین از سرزمینشان رد شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما از مردم فلسطین در مبارزۀ مشروع خود برای دستیابی به حقوق مسلّم‌شان، از جمله خودمختاری و ایجاد کشوری مستقل با پایتختی قدس، قاطعانه حمایت می‌کنیم و از جامعۀ جهانی می‌خواهیم تا رژیم اشغالگر صهیونیست را ملزم به پیروی از قوانین بین‌الملل، قطعنامه‌های سازمان ملل و پایان دادن به اشغال غیرقانونی، استعمار و آپارتاید خود در سرزمین فلسطین از جمله قدس اشغالی کند.

سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مجدداً بر لزوم توانمند ساختن مردم فلسطین جهت احقاق حقوق مشروع و ملی خود که جامعۀ بین‌المللی هم به‌رسمیت شناخته است از جمله به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف تأکید کردند.

آن‌ها در این بیانیه تصریح کردند: ما تمام تدابیر را برای حفظ هویت اسلامی قدس شریف در برابر اقدامات و سیاست‌های غیرقانونی و تلاش‌های یهودی‌سازی اشغالگران و تجاوز به حرمت و منزلت حرم شریف (مسجدالاقصی) انجام می‌دهیم و از برادران و خواهران فلسطینی می‌‎خواهیم تا در مبارزۀشان برای دستیابی به اهداف خود، تحت لوای سازمان آزادی‌بخش فلسطین که تنها نمایندۀ قانونی مردم فلسطین است متحد شوند.

در بیانیۀ بانجول همچنین آمده است: ما همبستگی کامل کشورهای عضو را با مردم فلسطین، در راه مبارزۀ آن‌ها برای رهایی از اشغال و استعمار بیگانگان تأیید می کنیم و تمام اقدامات غیرقانونی با هدف سلب حقوق مشروع آن‌ها را محکوم می کنیم. همچنین از نقش اونروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) در خدمت به آوارگان فلسطینی تمجید می‌کنیم و از همۀ دولت‌ها و جامعۀ بین الملل به حمایت از آن در راستای این مأموریت و مسئولیت تاریخی دعوت می‌کنیم.

گفتنی است نشست کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پایتخت گامبیا، بانجول، طی روزهای پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha