شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی گفت: تحقق انسجام اسلامی نیازمند اتحاد و همدلی مراکز علمی جهان اسلام است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، وی در دیدار با روسا و اساتید دانشگاه های اسلامی اندونزی، تعاملات علمی میان ایران و اندونزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: مرکز جهانی علوم اسلامی با ظرفیت های فراوان خواهان گسترش روابط میان همه مسلمانان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به جایگاه اندونزی در روابط بین المللی اظهار داشت: این کشور در نزد ایرانیان محبوب است و استمرار دیدار مسئولان دو کشور می تواند باعث افزایش تعاملات دوجانبه شود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، همکاری های دوجانبه ایران و اندونزی را در تحقق انسجام اسلامی موثر دانست و گفت: مسئولان و روسای عالی هر دو کشور بر افزایش روابط دوجانبه علاقه مندند.

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی اظهار داشت: تقاضای ادامه تحصیل از کشور اندونزی در اولویت قرار دارد و تاکنون دویست طلبه اندونزیایی از مرکز جهانی علوم اسلامی فارغ التحصیل شده اند و 150 طلبه نیز مشغول به تحصیل می باشند.

وی فعالیت طلاب اندونزیایی در حوزه علمیه قم را ستودنی توصیف کرد و افزود: طلاب اندونزیایی در امر آموزش و پژوهش، دستاوردهای مناسبی تولید کرده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، اصیل بودن آموزه های اسلامی را از ویژگی های مسلمانان اندونزی برشمرد و یادآور شد: مسلمانان اندونزی با تعقل و رفتار معتدل الگوی خوبی از انسجام اسلامی را به نمایش گذاشته اند.

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی، مواضع مسلمانان اندونزی در تحولات اخیر جهان اسلام را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مسلمانان اندونزی با هوشیاری و تیزبینی نقشه های شوم استکبار را خنثی کرده اند.

وی برنامه ریزی برای آینده جهان اسلام را از مهمترین وظایف علما و اندیشمندان دانست و افزود: امت اسلامی بدون تولید علم نمی توانند تمدن اسلامی را هدایت کنند و در شرایط کنونی اهتمام به انجام این رسالت از هر کار دیگری مهم تر است و در این راستا هماهنگی و همفکری دانشگاه های اسلامی در برابر شبیخون فرهنگی غرب و گسترش فعالیت های علمی و تحقیقاتی مشترک، بستر بسیار مناسبی برای افزایش اتحاد و همدلی را به وجود می آورد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بر اهمیت تبادل اساتید میان دانشگاه های اسلامی تاکید کرد و افزود: باید با تأسیس رشته های مشترک و ایجاد بستر مناسب علمی افزایش آگاهی های ملل اسلامی را فراهم کنیم.

وی از تأسیس رشته ادبیات و فرهنگ اندونزی در مرکز جهانی علوم اسلامی خبر داد و گفت: هدف از تاسیس اولین رشته آشنایی طلاب با فرهنگ و تمدن اسلامی در جنوب شرقی آسیا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، تنها راه تربیت دانشجویان فرهیخته و آگاه را توجه به اخلاق اسلامی دانست و یادآور شد: همانگونه که مراکز علمی گذشته به تربیت و اخلاق توجه ویژه ای داشته اند باید به این سمت پیش برویم.

عضو جامعه مدرسین، با اشاره به سابقه طولانی حوزه علمیه قم، دستاوردهای اخیر آنرا مورد توجه قرار داد و افزود: حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام های مهم و اساسی در گسترش رشته های تخصصی اسلام شناسی برداشته است.

وی تفکر عمیق کلامی، فقهی و عرفانی را از سرمایه های جهان اسلام عنوان کرد و گفت: حوزه علمیه قم در این رشته ها خود را سردمدار می داند و با تمام توان برای تحقق آن گام بر می دارد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، توجه به پیشینه تمدن و مکتب غربی را از محورهای مورد پژوهش در حوزه های علمیه عنوان کرد و افزود: در کنار دامنه گسترده علوم اسلامی، نهادها علمی قم همواره دارای حسن تعهد اجتماعی بوده اند و در تحولات جهان اسلام خود را مسئول می دانند.

وی با بیان اینکه اسلام دین را از سیاست جدا نمی داند گفت: صلابت و شجاعت در برابر دشمنان باید همراه با تعقل و تدبر باشد و به دور از نژاد و فرهنگ این تفکر را در تمامی کشورها ترویج دهیم.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha