سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

دکتر ناظم زاده گفت: طب اسلامی قابل نقض نیست، اما طب سنتی که بر تجربه استوار است می تواند اشتباه کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه با اشاره به تفاوت های طب اسلامی و طب سنتی اظهار داشت: آن قسمت از طب سنتی که در طب اسلامی به آن اشاره نشده باشد نمی تواند مورد اطمینان کامل قرار گیرد.

دکتر ناظم زاده افزود: طب سنتی و طب جدید از لحاظ ماهیت، تفاوت زیادی نداشته و هر دو بر تجربه استوار هستند این در حالی است که مبتنی بودن طب اسلامی بر پایه وحی سبب شده دستورات اسلامی هیچ گاه نقض نشوند.

مسئول مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ع)، مغایرت اندک طب اسلامی با علم پزشکی روز را ناشی از درک محدود بشر دانست و یادآور شد: در این مرکز، احادیث و روایات از جهت سند و دلالت کاملا بررسی شده و به شرایط فردی، مکانی، نژادی و زمانی صدور روایات نیز کاملا توجه می شود تا بتوان روایات را به سایر موارد توسعه داد.

وی تدوین دانش نامه جامع طب اسلامی را از مهمترین دستاوردهای این مرکز عنوان کرد و گفت: این دانش نامه بر اساس موضوعات و فروعات علم پزشکی روز تدوین خواهد شد و در آن به تمام احادیث و روایات پزشکی پرداخته می شود

دکتر ناظم زاده در ادامه تصریح کرد: هدف از تأسیس این مرکز طبقه بندی مدارک طب اسلامی، ایجاد بانک اطلاعاتی، انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی طب اسلامی و تدوین فروعات فقه پزشکی بوده که تا چند سال آینده محقق خواهند شد.

مدیر درمانگاه امام صادق(ع) با اشاره به فعالیت های این مرکز آنرا در چهار رشته تخصصی آیات، روایات، کتابشناسی و فقه پزشکی متمرکز دانست و افزود: گروه آیات با جمع آوری و تنظیم آیات پزشکی، کارشناسی تفاسیر شیعه و در نهایت ارائه مناسب آنها تاکنون بیش از پنج هزار و پانصد آیه را نمایه سازی کرده که در آینده نزدیک در دانش نامه جامع طب اسلامی منتشر خواهد شد.

وی مهمترین هدف گروه روایات را تهیه فهرست موضوعات طب اسلامی در روایات و بررسی درستی و یا نادرستی آنها عنوان کرد و افزود: این گروه در صدد سامان دهی منابع طب اسلامی بوسیله تنظیم احادیث و روایات بر اساس شاخصه های علم پزشکی روز است.

دکتر ناظم زاده در ادامه گفت: در اولین بخش از این پروژه، فیش برداری، نمایه سازی و ترجمه کتب اربعه انجام شد که به زودی در قالب دانش نامه جامعه طب اسلامی و در پنج بخش انسان، علوم و رشته های پزشکی، تشخیص و درمان، آسیب و بهداشت در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مسئول مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ع)، بر ضرورت تأسیس کتابخانه جامع طب اسلامی تأکید کرد و گفت: گروه کتابشناسی این مرکز توانسته است ضمن جمع آوری و شناسایی کتاب های طب اسلامی، بیش از 15 هزار فیش شناسایی کتاب را از 50 منبع معتبر استخراج کند.

وی با بیان اینکه فتاوای مراجع تقلید در سرنوشت بسیاری از معالجات پزشکی تأثیر گذار است خاطرنشان کرد: با تشکیل گروه فقه پزشکی، بیش از 50 موضوع روز که مبتلا به مردم است شناسایی شده و پس از بررسی نهایی فروعات هر بخش منتشر خواهد شد.

دکتر ناظم زاده، تأسیس گروه های اخلاقی پزشکی، تطبیق و پژوهش های کاربردی را از برنامه های آینده این مرکز دانست و افزود: گروه اخلاق پزشکی با همکاری پزشکان عمومی و متخصص و کارشناسان حوزوی تشکیل و در سه زمینه اخلاق رفتاری، اخلاق حرفه ای و اخلاق پژوهشی فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون در قسمت اخلاق رفتاری، بررسی بیش از سی صفت مناسب برای رفتار نیروهای پزشکی و امدادی با توجه به منابع دینی انجام پذیرفته است.

مسئول درمانگاه امام صادق(ع)، انتشار فصل نامه تخصصی ‹طب اسلامی› را نیاز اصلی جامعه علمی و پزشکی کشور دانست و یادآور شد: هدف از انتشار این فصلنامه زمینه سازی جهت توسعه و به کارگیری طب اسلامی و ارائه تحقیقات به مجامع علمی و درمانی خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: این مرکز به عنوان تنها مؤسسه فعال حوزوی در زمینه طب اسلامی، تاکنون در سمینارها و همایش های کشوری و بین المللی فراوانی شرکت داشته و مقالات معتبری نیز ارائه نموده است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha