سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان که در سال1377 تاسیس شده، تاکنون 45 نرم افزار اسلامی را تولید کرده است.

یکی از مسئولان این مرکز در گفت‌گو با مرکز خبر حوزه، اظهار داشت: حضرت آیت‌الله مظاهری پس از حضور در حوزه علمیه اصفهان اقدام به راه اندازی پنج مرکز با عناوین مرکز رسیدگی به امور مساجد، مرکز آموزشهای تخصصی ، مرکز خدمات، مرکز مشاوره و مرکز تحقیقات رایانه ای نمود.   

خامسی‌پور افزود: حجت‌الاسلام سید احمد سجادی مدیر مرکز تحقیقات رایانه ای از همان ابتدای تاسیس مرکز تلاش کرد تا نیاز رایانه ای حوزه از سوی این مرکز تامین شود. 

وی، کاربردی کردن معارف اسلامی از طریق ابزار و وسایل نوین را امری ضروری دانست و گفت:آموزش رایانه برای طلاب و خانواده هایشان از اهداف اولیه این مرکز بود، اما به مرور زمان و با توجه به نیاز حوزویان به نرم افزارهای اسلامی، اهداف مرکز نیز تغییر کرد و پس از گذشت یک سال از تاسیس، به سمت تولید نرم افزار گام برداشت.

خامسی پور به کسب رتبه دوم در عرصه تولید نرم افزارهای اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سال 1387 اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر این مرکز جزو تولیدکنندگان برتر کشور به حساب می آید و نرم افزاهای متعددی مرتبط با قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ... تولید کرده است.

وی به تولید نرم افزار «فیض تمام» از جمله محصولات این مرکز دانسته و گفت: در این نرم افزار متن کامل قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ترجمه آنان به صورت گویا، شرح ها و تفاسیر مختلف، امکان جستجوی کلمات و فیش برداری برای انجام تحقیقات ارائه شده است.

خامسی پور با اشاره به تولید نرم افزار دانشنامه صحیفه سجادیه اظهار داشت: متن کامل این کتاب ارزشمند شیعی به همراه 131 جلد کتاب و مقاله پیرامون صحیفه سجادیه و نسخ خطی آن در این دانشنامه ارائه شده است.

مسئول اداری مالی مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان به نرم افزار نهج البلاغه با شرح ها و تفاسیر مختلف اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات این مرکز، تولید نرم افزارهای ائمه معصومین (ع) در قالب کتابخانه های دیجیتالی می باشد.

خامسی پور افزود: مدینه العلم شامل330 کتاب ومقاله در خصوص پیامبر اعظم (ص)، باب العلم شامل80 8  کتاب و مقاله پیرامون امام علی (ع) که در سال 84  به عنوان نرم افزار برتر نمایشگاه بین المللی قرآن شناخته شد، ریحانه شامل 200 کتاب و مقاله درخصوص حضرت زهرا (س)، کریمانه شامل 150 کتاب و مقاله پیرامون امام حسن(ع)،صحیفه النجاه شامل 750 کتاب و مقاله درخصوص امام حسین (ع) از جمله نرم افزارهای کتابخانه ای درخصوص ائمه اطهار (ع) است.

وی ادامه داد: نرم افزار موعود نیز شامل 313 کتاب و 313 مقاله در خصوص امام زمان(عج) در همین راستا تولید شده است.

خامسی پور  با بیان اینکه انتخاب کتب ارائه شده در نرم افزارها از سوی گروه تحقیقاتی با محوریت مدیریت مرکز  صورت می گیرد، اظهار داشت: نرم افزار صفای دل در دو  نسخه شامل درسهای اخلاق آیت الله مظاهری و آلبوم تصاویر و متن رساله  و  شش جلد از کتابهای ایشان ارائه شده است.

وی به تلاش مرکز تحقیقات در تولید نرم افزاری برای شناساندن فرقه های ضاله و مکاتب انحرافی اشاره کرد و گفت: نرم افزار «به سوی حقیقت» یک و دو درخصوص رد اندیشه های وهابیت و بهاییت با همین هدف تولید شده است.

مسئول اداری مالی مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان به تولید نرم افزار روایت حماسه اشاره کرد و گفت: این نرم افزار در خصوص جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می باشد که در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان نرم افزار برتر شناخته شده است

وی با اشاره به راه اندازی بخش احیای تراث اظهار داشت: در این بخش، کتب قدیمی مورد بازخوانی قرار می گیرد و آنچه که مورد نیاز حوزویان است به چاپ می رسد.

خامسی پور گفت: چاپ کتاب «میراث حوزه علمیه اصفهان» در پنج جلد یکی از اقدامات بخش احیای تراث است. 

این مدیر حوزوی برنامه‌های آینده مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان را تشریح کرده و گفت: با توجه به استفاده مردم از دستگاه های DVD در تلاش هستیم تا بخشی از تولیدات خود را به این صورت ارائه کنیم.

وی افزود: در حال حاضر محققان و متخصصان این مرکز در تلاش برای ارائه نرم افزار شاخه طوبی و نرم افزار امام رضا(ع)می باشند.

خامسی‌پور ادامه داد: در بخش کتب نیز دفتر ششم میراث حوزه علمیه اصفهان در حال انجام است.

مسئول اداری و مالی مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان همچنین به بخش نمایشگاهی این مرکز اشاره کرد و گفت: این بخش موظف به شرکت در نمایشگاه های سراسر کشور با هدف ارائه تولیدات و معرفی مرکز به عموم مردم و نیازسنجی است.

وی به فعالیت نمایندگی های این مرکز در شهرهایی همچون تهران و مشهد اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان صاحب امتیاز نمایشگاهی به نام ترجمه تصویری قرآن کریم است که اولین بار در سال 1379 با ارائه 45 تابلوی رنگ روغن  برگزار گردید.

وی افزود: این نمایشگاه برای دومین بار در مهرماه با موضوع قیامت در هتل عباسی اصفهان برگزار گردید.

وی ادامه داد: هدف از این کار ارائه مفاهیم قرآنی با استفاده از هنر نقاشی است که مورد توجه بسیاری از مردم  قرار گرفت.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha