جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه استان قم، با حضور معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، در کتابخانه آیت‌الله حائری شیرازی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در این هماندیشی با ضروری دانستن برگزاری این گونه گردهمایی ها در مناسبت‌های مختلف، اظهار داشت: گردهمایی امروز مدیران مدارس و معاونان پژوهش در راستای آسیب شناسی پژوهشی مدارس علمیه استان قم می‌باشد.

وی ادامه داد: در این مراسم، مشکلات از سوی مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه مطرح می‌شود و راهکارهای برطرف شدن آن نیز ارائه می‌گردد که امید است با برگزاری چنین نشست‌هایی در حوزه تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرای آن گام‌های ارزشمندی برداشته شود.

  در ادامه این نشست، مدیر مدرسه علمیه حقانی درسخنانی با اشاره به جایگاه پژوهش درحوزه‌های علمیه، اظهار داشت: امروز، اهمیت و جایگاه پژوهش بر کسی پوشیده نیست و جز جدایی ناپذیر حوزه محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واحدی ادامه داد: در گذشته مدارس علمیه از توانمندی‌های اساتید در این عرصه بهره‌مند می شدند، ولی امروز با توجه به افزایش تعداد طلاب و نیازهای جامعه، لازم است که برای انتقال مفاهیم علمی مورد نیاز طلاب از راه پژوهش وارد شویم.

وی اضافه کرد: برای تقویت روحیه پژوهشی طلاب، علاوه بر داشتن برنامه‌ای جامع و دقیق، نیازمند حضور اساتید توانا و مسئولان دلسوز در این عرصه هستیم که بتوانند برنامه‌ها را اجرایی کنند.

مدیر مدرسه علمیه حقانی در پایان سخنان خود افزود: پشتیبانی از برنامه‌های از جمله دیگر ضروریات تقویت روحیه پژوهشی طلاب به شمار می رود؛ زیرا پژوهش، امری زمان‌بر و هزینه‌بر است که نیازمند پشتیبانی و حمایت خاص است.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم نیزطی سخنانی در این هم اندیشی، تاکید کرد: امروز اگر بخواهیم طلاب کارآمدی را تربیت کنیم که بتواند در عرصه تبلیغ، تدریس و تالیف موفق باشند، باید به بحث پژوهش توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اقبالی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ پژوهش، ادامه داد: انگیزه بخشی به طلاب برای تحصیل، ایجاد روحیه خلاقیت و نوآوری، به وجود آمدن روحیه پرسش‌گری، شناسایی استعدادهای پژوهشی، تقویت بنیه‌های علمی در مدارس، راه اندازی کانون‌ها و گروه‌های علمی با مشارکت طلاب و ... از ویژگی های گسترش روحیه پژوهشی در مدارش علمیه است.

وی در ادامه به برخی مشکلات پیش روی بحث پژوهش در مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: توجه به پژوهش به عنوان کاری حاشیه‌ای، نبود آموزش‌های لازم پژوهشی در مدارس، کم توجهی به اجرای برنامه های پژوهشی، کمبود استاد پژوهش و... از جمله مشکلاتی است که بر سر راه ایجاد روحیه پژوهش محوری  وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha