جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 279002
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۰

کتاب «اخلاق نگارش» به قلم آقای محمد اسفندیاری از سوی انجمن قلم حوزه منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی – فرهنگی حوزه‌نیوز آقای محمد اسفندياری، نگارنده کتاب؛  در ابتدای مقدمه، هدف از نگارش این کتاب را اینگونه بیان کرده که در سده­هاي گذشته، نگارش کتاب، در باره دستور زبان فارسي، چندان محل اعتنا نبود، اما در عصر حاضر و با رونق گرفتن نويسندگي، به اين مهم اهتمام شد و چندين کتاب به قلم آمد تا اين که روشن شد با دستور زبان فارسي هم نمي توان نويسنده پروراند و به ناچار کتابهايي در باره آيين نگارش نوشته شد و بعد از گذشت مدت زماني، اکنون آشکار شده که اين دو نيز براي نويسندگي قابل اکتفا نيست لذا بايد تدبيري ديگر انديشيد که در همين رابطه، موضوع پيشنهاد شده از سوي نويسنده کتاب، «اخلاق نگارش» است.

نویسنده در ادامه آورده است: «اخلاق نگارش، متضمن مباحثي است كه در كتاب هاي آيين نگارش، بررسي نمي شود. در اين باب، سخن از كلمه و جمله و نثر و ادبيات نيست، سخن از اخلاق و فرهنگ و اصولي است كه نوشته را بهداشتي و پاكيزه و سنجيده مي كند».

محمد اسفندياري در بخش ديگري از مقدمه کتاب خود با بيان ويژگي هاي اخلاق نگارش و آداب نويسندگي تأکيد می‌کند که: «در اخلاق نگارش سخن از «آداب نويسندگي» و «فرهنگ نگارش» است؛ يعني از شايسته ها و ناشايسته هاي اخلاقي در نويسندگي، و بايدها و نبايدهاي فرهنگي آن.

موضوع آيين نگارش، «ادب درس» است و موضوع اخلاق نگارش، «ادب نفس».

در آیین نگارش، از «ادبيّات نوشتن» سخن مي رود و در اخلاق نگارش، از «ادب نوشتن».

به تعبیر ديگر گفته، موضوع آيين نگارش، «سخن درست گفتن» است و موضوع اخلاق نگارش، «درست سخن گفتن» است.

در اينجا سخن از نثر نويسنده نيست، بلكه سخن از نويسنده نثر است.»

ادبیات ارتجالی، از بیشترنویسی تا بهترنویسی، بازنویسی بهتر از بسیار نویسی، مهلتی بایست تا خون شیر شد،(بحثی در کتاب‌های شاهکار) دیکته و انشاء، مغالطه توسل به ادبیات و... سرفصل های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کتاب «اخلاق نگارش» به قلم محمد اسفندیاری، در 250 صفحه، با شمارگان 2 هزار نسخه و به قیمت 5 هزار تومان از سوی انتشارات نور مطاف عرضه شده است

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب، با انجمن قلم حوزه، به نشانی قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، انجمن‌های علمی حوزه مراجعه و یا با شماره تلفن: 2921314-0251 تماس بگیرند و یا با کانون نویسندگان قم، به نشانی قم، خیابان شهدا، کوچه 22، پلاک 72 مراجعه و یا با شماره تماس: 7831388-0251  ارتباط برقرار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha