پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024

در این میان، چهار هزار دانشجوی ایرانی مقطع دکتری در مالزی داریم که همه شان علاقه مند به میهن خود هستند. ما باید آنها را دریابیم و با آنها ارتباط داشته باشیم.

مدیرکل روابط خارجی معاونت بین الملل حوزه های علمیه که به تازگی از سفر مالزی بازگشته است گفت: این سفر در راستای برپایی نمایشگاه محصولات قم در ایالت کلانتان مالزی انجام گرفت که طی آن، تجار و صنعتگران و برخی موسسات فرهنگی و رسانه ای قم حضور داشتند.

 

* گرایش مبلغان دینی مالزی

حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب با بیان اینکه ایالت کلانتان از مناطق مذهبی مالزی به شمار می رود گفت: نخست وزیر این ایالت، رئیس معنوی و سیاسی حزب پاس است که دارای گرایش های دینی و اسلامی می باشد.

وی به دیدار با امام جماعت مسجد محمدی در مالزی در طی این سفر اشاره و تصریح کرد: غالب تحصیل کرده های دینی مالزی، دانش آموختگان الازهر مصر هستند، عربی را می دانند، فکر بازی دارند و به ایرانی ها علاقه مند هستند.

 

* 14 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی و ...

وی در بخش دیگری از این گفت و گو، تحصیل 14 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: بیش از 170 هزار نفر ایرانی در کشور مالزی با 30 میلیون جمعیت زندگی می کنند و ایرانیان، پنجمین جمعیت مالزی را تشکیل می دهند، اما حضور نمایندگان علمی و فرهنگی ما در آنجا با این عدد تناسب ندارد.

مدیرکل روابط خارجی معاونت بین الملل حوزه، حضور فضلای حوزوی در مالزی را ضروری دانست و گفت: مسائل دینی ایرانیان در مالزی به اندازه کافی متولی ندارد در حالی که در بین دانشجویان ایرانی در آن دیار، 4 هزار دانشجوی دکتری داریم و طی ملاقات هایی که با آنها داشتم، همه شان علاقه مند به میهن خود هستند. ما باید آنها را دریابیم و با آنها ارتباط داشته باشیم.

وی افزود: ما باید به سوی آنها برویم، نه اینکه صبر کنیم آنها به سوی ما بیایند و سوالاتشان را مطرح کنند. اینها آینده و سرمایه های مملکت ما هستند و ارتباط گیری با آنها به ویژه از سوی روحانیت ضروری است.

مدیر کل روابط خارجی معاونت بین الملل حوزه با اشاره به شرکت در کنفرانس حلال در طی این سفر گفت: در این کنفرانس، عمده سخنرانان از جانب اقتصادی به این موضوع پرداختند و در فرصتی که در اخیتار ما به عنوان نماینده حوزه علمیه قم قرار گرفت، مباحثی در خصوص جوانب معنوی غذای حلال و تاکیدات قرآن در این زمینه عرضه شد.

وی دیدار با نخست وزیر ایالت کلانتان را از دیگر برنامه های این سفر برشمرد و اظهار داشت: مالزی دارای 9 ایالت است که هر کدام، پادشاه، نخست وزیر و کابینه دارد و البته کابینه مرکزی نیز وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب به دیدار با شیعیان مالزی اشاره کرد و در خصوص شرایط شیعیان در کشورهایی چون مالزی گفت: شیعیان، خواستار زندگی مسالمت آمیز و رشد و کمال تمام انسان ها هستند همچنانکه تاکیدات دینی و روایات معصومین علیهم السلام، همین سیره را به ما می آموزد. البته برخی گروه ها و جریانات وهابی به دنبال ایجاد تنش در روابط شیعیان با دیگر افراد هستند که باید در این زمینه هوشیار باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha