جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

دبیر سومین جشنواره علامه حلی (ره) استان تهران گفت: قدم اول در جشنواره علامه حلی، آموزش پژوهش و فرهنگ سازی در راستای احیای اخلاق پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام سید مسعود شبستری دبیر سومین جشنواره علامه حلی استان تهران، در گردهمایی ارزیابان سومین جشنواره علامه حلی (ره) ضمن ابراز امیدواری در جهت اجرای هر چه بهتر جشنواره استانی امسال گفت: پیام اولیه جشنواره، توسعه و گسترش فرهنگ پژوهش است، یعنی در واقع نیمی از وظیفه جشنواره، فرهنگ‌سازی است و جشنواره بیشتر حالت آموزشی و فرهنگ‌سازی دارد.

وی ضمن برشمردن وظیفه مهم ارزیابان، خاطر نشان کرد:  معمولاً در جشنواره‌های مختلف، چند نفر را به عنوان برگزیده اعلام می‌کنند و همه چیز تمام می‌شود و بقیه شرکت کنندگان صاحب آثار می‌دانند که به چه دلیل اثرشان حائز رتبه نشد. ولی در جشنواره علامه حلی وظیفه  داریم حداکثر اطلاعات مربوط به آثار را، به صاحبان آثار منتقل کنیم به همین منظور، پشت فرم‌های ارزیابی آثار ارسالی به جشنواره، نقاط ضعف و قوت آثار درج شده است که این مورد در میان جشنواره های دیگر، تقریباً بی‌سابقه است.

 حجت الاسلام شبستری در ادامه پیرامون پروژه تحقیق کلاسی گفت: امسال با موافقت (مدیر حوزه علمیه استان تهران) و معاون  پژوهش این حوزه تحقیقات کلاسی از طلاب پایه های اول تا سوم پذیرفته می شود.

وی افزود: تحقیق کلاسی اثری پژوهشی و کوتاهتر از مقاله (حداکثر 10 صفحه) است که از حیث محتوایی و ظاهری هم پایین تر از سطح مقالات رسمی و استاندارد می باشد. راه اندازی بخش "تحقیق کلاسی" به دلیل شورافزایی و گسترش فرهنگ پژوهش در مدارس علمیه بوده تا طلاب پایه های اول تا سوم که هنوز سطح آثارشان به حد مقاله معتبر و رسمی نرسیده بتوانند به سهولت قلم بزنند و به رقابت بپردازند البته این بخش از جشنواره، مخصوص جشنواره علامه حلی استان تهران است.

دبیر سومین جشنواره علامه حلی (ره) استان تهران در ادامه "اخلاق پژوهشی" را مهمترین بخش پژوهش دانست و اظهار داشت: به نظر می‌رسد اولین و مهم ترین مطلبی که طلاب باید بیاموزند، اخلاق است، طلاب مبتدی بالاخره کار علمی‌ را یاد می‌گیرند، اما اگر خدای نکرده اخلاق پژوهشی مغفول بماند، خطر بزرگی را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام شبستری در پایان با بیان اینکه دنیای علم دنیای ادب است  افزود: ویژگی مهم ارزیابان جشنواره امسال، تواضع علمی است و باید این صفت پسندیده و مهم از طریق قلم ارزیاب به پژوهشگر منتقل شود زیرا دنیای پژوهش دنیای دقت است و  بهره مندی از پژوهش هم نصیب کسانی می‌شود که متواضع‌تر باشند.

گفتنی است: این جلسه که با حضور معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران، دبیر جشنواره استانی علامه حلی، دبیر علمی این جشنواره و جمعی از ارزیابان آثار ارسالی به جشنواره همراه بود، عنوان کارگروه توجیهی ارزیابان آثار پژوهشی طلاب جوان و جهت هماهنگی بیشتر و بحث و بررسی پیرامون مباحث علمی جشنواره برگزار گردید.

شایان ذکر است:  ارزیابی آثار ارسالی سومین جشنواره علامه حلی استان تهران، همانند سال گذشته در اختیار صاحبان آثار قرار گرفت

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha