یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

امروزه بشریت برای بقا و تکامل در محیط پیچیده و پرمخاطره، علاوه بر توسعه دانش و علوم بنیادی، نیازمند کاربردی سازی علوم می‌باشد ...

خبرگزاری حوزه/ امروزه بشریت برای بقا و تکامل در محیط پیچیده و پرمخاطره، علاوه بر توسعه دانش و علوم بنیادی، نیازمند کاربردی سازی علوم می‌باشد؛ البته تحقق این مسئله در حوزه علوم انسانی، با علوم پایه و فنی و مهندسی تفاوت ماهوی دارد، این تفاوت را می‌توان در چهار حوزه "موضوع، غایت، روش و مدیریت" مورد واکاوی قرار داد.

کاربردی سازی(تجاری سازی) و اسلامی سازی علوم انسانی در جامعه اسلامی ایرانی که بر پایه مبانی اسلامی پایه‌ریزی شده، تنها از مسیر قرآن کریم و احادیث و روایات امکان پذیر است و در این بین نمی توان از نقش بارز و تاثیرگذار حوزه های علمیه چشم پوشی کرد.

مرکز رشد واحد های فناور علوم انسانی همان نهاد مفقوده ای است که ماموریت آن کاربردی سازی(تجاری سازی) ایده‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی در راستای منافع مادی و معنوی بشر می‌باشد. با راه اندازی این مرکز در پارک‌ علم و فناوری قم و در کنار حوزه علمیه، تلاش می شود تا از طریق عملیاتی نمودن تجاری سازی علوم انسانی اسلامی، علاوه بر دستیابی به اهداف ترسیم شده و ارائه الگویی کارآمد در این عرصه، راه را برای تاسیس بیشتر این گونه مراکز باز کند.

درسال "تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی" به سراغ مسئولان اولین مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی کشور که 10 هسته حوزوی متشکل از طلاب جوان و خلاق در آن فعال هستند، رفتیم تا از نزدیک با فعالیت های این مرکز، نحوه تعامل آن با حوزه علمیه و روند تجاری سازی علوم انسانی اسلامی به ویژه تجاری سازی طرح ها و ایده های طلاب جوان، آشنا شویم.

 

سابقه پارک‌های علم و فناوری

مصطفی ملائی، رییس مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم درباره سابقه پارک های علم و فناوری گفت: در دهه 1950 جرقه اولین پارک‌های علم و فناوری در آمریکا زده شد و اکنون بیش از هزار پارک در جهان وجود دارد، اما سابقه این پارک‌ها در ایران چقدر است؟ اولین پارک علم و فناوری ایران در سال 1380 در اصفهان راه‌اندازی و ده سال بعد یعنی سال 1390 اولین مرکز رشد علوم انسانی در قم راه اندازی شد.

وی ادامه داد: پارک‌‌های علم و فناوری برای تبدیل ایده به محصول ایجاد می‌شوند و ما می‌خواهیم در مرکز رشد با رویکرد بومی و اسلامی، علوم انسانی را به محصول تبدیل کرده و وارد بازار کنیم.

 

چرایی راه اندازی مرکز رشد در قم

ملایی با اشاره به چرایی راه اندازی مرکز رشد در قم، یاد آور شد: معمولاً پارک‌های علم و فناوری در کنار مراکز صنعتی و دانشگاه‌ها ایجاد می‌شوند، اما این جمله مقام معظم رهبری را بارها شنیده‌ایم که «ریشه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد»؛ بنابراین در قم با توجه به وجود حوزه علمیه و بستر مناسب علوم انسانی اسلامی، پارک علم و فناوری و سپس مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی تاسیس شد و در حال حاضر هم 6 هسته حوزوی متشکل از طلاب جوان خلاق و صاحب ایده و طرح در زمینه های مختلف، در این مرکز مشغول فعالیت هستند.

 

 اگر منبع برتراند راسل باشد، مورد تایید است، اما قال الصادق(ع) نه!!

رییس مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم با بیان این که هدف این مرکز وارد کردن علوم انسانی به زندگی مردم است، خاطرنشان کرد: منظور ما علوم انسانی با ریشه دینی است، نه علوم انسانی غرب که نظریه‌پردازان آن فاسد هستند؛ متاسفانه اگر انتهای مقاله به عنوان منبع بنویسند "برتراند راسل انگلیسی" مورد تایید است، اما قال الصادق(ع) نه!!

وی با اشاره به نظام پیشنهادات که امروز در دنیا مطرح شده گفت: همه فکر می‌کنند ژاپن نظام پیشنهادات را ایجاد کرده؛ در حالی که این فکر ریشه اسلامی دارد و پیامبر(ص) در تمام غزوه‌ها گروه‌های "عرافه" تشکیل می‌دادند، تا بهترین تصمیم اتخاذ شود.

 

 فعالیت هسته‌های حوزوی

ملائی در ادامه با اشاره به فعالیت هسته‌های حوزوی حاضر در مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم، اظهار داشت: چون در تهران هزینه‌مهد کودک بالاست یکی از هسته‌ها "پروژه مهد کودک مجازی" اسلامی را در دست اجرا دارد.

وی افزود: یکی دیگر از هسته‌ها "شبکه تعاملی طوبی" را اجرا کرده است؛ در این شبکه که بر روی شبکه جهانی قرار دارد، بخش کوتاهی از سخنرانی بزرگان دین از  موضوعات مختلف پخش می‌شود و مخاطب می‌تواند در صورت نیاز فایل کامل آن را خریداری کند.

رییس مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم یادآور شد: موسسه تخصصی خطابه امیر بیان نیز با حضور در این مرکز ایده های نوآورانه‌ای را مثل نشریه الکترونیکی،‌ نرم‌افزار روانشناسی و جامعه ‌شناسی تبلیغ و سامانه ارتباط با مبلغین را به نتیجه رساند.

 

حوزه علمیه فرمانده جنگ نرم است

وی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمانید« ان المومن مجاهد بسیفه و لسانه» مومن با شمشیر و زبان خود جهاد می‌کند، گفت: این حدیث شریف را می‌توان ناظر به دو بعد نبرد با دشمن دانست؛ یکی سخت‌افزاری و جنگ فیزیکی و دیگری جنگ نرم.

ملایی ادامه داد: در جنگ نرم ابزارها، سربازان و فرماندهان با جنگ نرم فیزیکی فرق می‌کند در جنگ نرم فرمانده باید حوزه‌های علمیه باشند تا با استفاده از امکانات تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

وی همچنین خواستار ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان توسط طلاب شد و یادآور شد: دیدار مسئولان پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با مقام معظم رهبری در مردادماه امسال، بسیار مفید و سازنده بود و ایشان بر اهمیت این فعالیت‌های تاکید داشتند.

 

 غفلت از آموزه های دینی

در ادامه حجت الاسلام سیدمحمد موسوی، مسئول بخش حوزوی مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم با تاکید بر لزوم ترویج آموزه های اسلامی، گفت : جهان غرب به خاطر تعالی و رشد در علوم انسانی خود به پیشرفت و توسعه مادی رسید، اما متاسانه ما آموزه‌های دینی خود را تا وقتی غرب بر آن تاکید نکند، قبول نمی‌‌کنیم.

وی ادامه داد: اسلام راه سعادت را به راحتی و سهولت به طور کامل برای ما فراهم کرده است، ولی  غرب سال‌ها تحقیقات می‌کند و بعد هم به نتیجه‌ای ناقص می‌رسد.

 

 پارک علم و فناوری؛ بستر تولید ملی

مسئول بخش حوزوی مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم همچنین تولید ملی و صادرات از ارکان مهم رشد اقتصادی دانسته و ابراز داشت: برای افزایش تولید ملی باید به متخصصین و ظرفیت‌های داخلی تکیه کرد که پارک‌های علم و فناوری بستری مناسب در این جهت هستند؛ در پارک علم و فناوری و مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی می‌خواهیم خودشناختی و خودباوری جدیدی ایجاد کنیم تا صاحبان فکر و ایده وارد بازار شوند. امروز انسان‌ها دنبال ظرافت‌ هنری هستند و ما باید محتوای خود را در قالب جدید منتشر کنیم تا ارتباط نزدیک‌تری ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: خروجی این مرکز در قالب‌هایی مثل نرم‌افزار، خدمات آموزشی، خدمات نیروی انسانی و محصولات هنری و رسانه‌ای است.

 

فعالیت 10 هسته حوزوی

حجت الاسلام موسوی با اشاره به فعالیت هسته های حوزوی در مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی، خاطرنشان کرد: تاکنون 10 هسته حوزوی در مرکز رشد مستقر شده‌‌اند و از امکانات آن استفاده می‌کنند.

 

شیوه پذیرش طرح ها و ایده ها

مسئول بخش حوزوی مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی قم به شیوه پذیرش طرح ها و ایده های طلاب در این مزرکز اشاره کرد و افزود: طرح‌هائی که منطبق بر مبانی اسلام باشد در شورای پذیرش مطرح و پس از تایید، می‌توانند از امکانات مرکز استفاده کنند؛ در این مرکز به تدریج ایده‌ها را پرورش داده تا تبدیل به محصول شوند و سپس آن را روانه بازار کرده تا وارد چرخه اقتصادی شود.

 

 "تماشاخانه 5 بعدی"

در ادامه حجت‌الاسلام صادقی، مسئول یکی از هسته های حوزوی مستقر در مرکز رشد با اشاره به لزوم ورود طلاب به عرصه های مختلف، گفت:: امروز محصولات چند بعدی و هنرهای نمایشی مثل تئاتر، فیلم، روایت‌گری و اجرا تاثیرگذاری بسیار بالایی روی مخاطب دارد.

وی به طرح های در دست اجراء اشاره کرد و افزود: به دنبال راه‌اندازی "تماشاخانه 5 بعدی" که هنوز هم در غرب ایجاد نشده، هستیم و در فضای شادی هم بدون خدشه به شأن روحانیت، فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ایم.

 

 از روش‌های انتقال مفاهیم دینی غافل بوده ایم

این طلبه خلاق ادامه داد: متاسفانه در گذشته از برخی روش‌های انتقال مفاهیم دینی مثل رسانه و بازی‌های کودکانه غافل بودیم؛ این روش‌ها روی ضمیر ناخودآگاه تاثیر می‌گذارند و بستر پذیرش را آماده می‌کنند.

حجت الاسلام صادقی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز رشد فرصت بسیار خوبی است که طلاب جوان و خلاق،  طرح ها و ایده های کاربردی خود را عملیاتی کنند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha