یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

قدمت برخی از این آثار به قرن اول هجری برمیگردد و از قدیمی ترین قرآن های این نمایشگاه میتوان به قرآن منسوب به امام علی(ع) اشاره کرد که در سال 40 هجری نوشته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام شیخ ضیاء الدین زین الدین تولیت آستان مقدس علوی نمایشگاه قرآن و نسخه های خطی کمیاب را در ضمن فعالیت های دومین جشنواره بین المللی غدیر در نجف اشرف افتتاح کرد.

این نمایشگاه با حضور شخصیت های دینی و علمی و فرهنگی از سی کشور جهان افتتاح شد و آثار نفیس خزانه آستان مقدس علوی که عمر برخی از آنها به بیش سیزده قرن میرسد در آن به نمایش در آمد.

هاشم محمد مرتضی مسؤول نمایشگاه نسخه های خطی در گفتگو با مرکز رسانه ای آستان مقدس علوی گفت: بازدید کنندگان این نمایشگاه از این طریق با مجموعه ای از قرآن های نفیس و نسخه های کمیاب خطی و آثار نادر و گنجینه های اسلامی و جلدهای پوستی آشنا میشوند.

هاشم محمد افزود: در این نمایشگاه قرآن های کمیاب و نسخه های خطی متعلق به قرون مختلف و نمونه هایی از انواع جلد قرآن کریم و انواع مختلف تزئینات اسلامی را به نمایش گذاشته ایم که قدمت برخی از این آثار به قرن اول هجری برمیگردد و از قدیمی ترین قرآن های این نمایشگاه میتوان به قرآن منسوب به امام علی(ع) اشاره کرد که در سال 40 هجری نوشته شده و همچنین تعدادی قرآن های بسیار کوچک و با اشکال و حجم های مختلف به ویژه قرآن کمیاب و کوچکی در حدود سه سانتی متر که متعلق به قرن دوازدهم هجری میباشد و جلد آن از پوست ساخته شده است.

مسؤول نمایشگاه نسخه های خطی در ادامه سخنان خود گفت: ویژگی این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه قبلی، نمایش قرآن های جدید است که تعداد آنها به بیست و سه قرآن میرسد که دارای اشکال و حجم و عمر متفاوتی هستند و علاوه بر این یازده نسخه خطی نیز از نسخه های معروف به شیرازیات به نمایش گذاشته شده که قدمت آنها به قرن چهارم هجری باز میگردد و همچنین نسخه های خطی دیگر در علم فقه و رجال.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha