یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه با بیان اینکه مبارزه با استکبار تنها با قطع رابطه انجام نمی‌گیرد، گفت: باید بدانیم که مذاکره به معنی دست کشیدن از منافع ملت نیست،‌ بلکه این مسئله نیز یکی از شیوه های مبارزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به شیوه های مبارزه با استکبار اشاره کرد و گفت:‌ در تاریخ معاصر دو نوع مبارزه در ارتباط با استیفا و حفظ منافع ملت ایران و مشکلاتی که در این عرصه از سوی قدرت‌های بزرگ بوده، وجود داشته است.

وی از جمله این مبارزات را مبارزات انقلابی معرفی کرد و ادامه داد:‌ در دوره معاصر دو انقلاب در ایران به وقوع پیوست که شامل انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه با بیان اینکه مبارزه انقلابی در شرایطی خاص انجام می‌شود، یادآور شد: این نوع از مبارزه‌ اقدامی است که در برهه‌های تاریخی ملت‌های ضعیف برای رسیدن به منافع و حقوق خود به آن دست زده‌اند و ایران نیز یکی از آنهاست که به وسیله آن، حکومت اسلامی در جامعه حاکم شد.

این کارشناس مسائل سیاسی، شکل دیگر مبارزه را استفاده از ابزارهای حقوقی و ... دانست و ابراز داشت: در این نوع مبارزه، کشور مبارزه‌گر تلاش دارد تا از امکاناتی که در عرصه حقوق بین‌الملل وجود دارد، برای رسیدن به منافع خود استفاده کند؛ این کار نوعی مبارزه نرم برای رسیدن به مقصود است.

وی با بیان این که در تاریخ ایران، چنین مبارزاتی علیه کشورهایی که منافع ملت را زیر پا گذاشتند، انجام شده است، گفت:‌ از جمله این اقدامات، تلاش برای ملی شدن صنعت نفت بود که در این عرصه، احزاب و گروه‌ها حضور داشتند و تلاش کردند تا بر اساس قوانین و مقررات در نظام بین‌الملل حقوق خود را استیفا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی با اشاره به نتایج مثبت این نوع مبارزه در مقاطع مختلف، اظهار داشت: کشوری که به مرحله‌ای از تثبیت رسیده و بحران‌ها سیاسی را گذرانده، می‌تواند مبارزه به صورت دوم که راه‌کار دیپلماسی عقلانی و تکیه بر قوانین بین‌المللی است را انجام دهد.

وی با بیان این که مبارزه با استکبار تنها با قطع رابطه انجام نمی‌گیرد، تصریح کرد: باید بدانیم که مذاکره به معنی دست کشیدن از منافع ملت نیست،‌ بلکه این مسئله نیز یکی از شیوه های مبارزه است.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه با تأکید بر ضرورت تلاش برای به دست آوردن حقوق پایمال شده جمهوری اسلامی ایران، افزود: ملت ایران، به علت مخالف دنیای استکبار و در رأس آنها آمریکا، هنوز به حقوق شناخته شده بین المللی خود نرسیده، از آن جمله می‌توان به حق هسته‌ای اشاره کرد که باید به رسمیت شناخته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: ما می‌توانیم با استفاده از قوانین بین‌المللی و همچنین دیپلماسی قوی و کارآمد و با دوری از رفتارهای قهرآمیز، حقوق خود را استیفا کنیم.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha