چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024

مدل توسعه بانک های اسلامی در ایران از سایر کشورهای اسلامی متفاوت است و این مدل، در مواجهه با تحریم ها قادر به حیات خواهد بود و این مدل را می توان با بومی سازی به کشور اندونزی ارائه نمود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، 92 نشست بان‌کداری اسلامی در حالی در اندونزی برگزار شد که سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی، با استقبال حاضران در نشست مواجه گردید.

* استقبال از سخنان اقتصاددان حوزوی

در این نشست که در محل دانشگاه سونان کالیجاگا با همکاری دانشکده اقتصاد و تجارت اسلامی این دانشگاه و رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین موسویان در سخنرانی خود مفاهیم شکل گیری و توسعه بانک داری اسلامی  و اقتصاد اسلامی در ایران را تبیین کرد و اظهار داشت: مدل توسعه بانک‌های اسلامی در ایران از سایر کشورهای اسلامی متفاوت  است و این مدل، در مواجهه با تحریم ها قادر به حیات خواهد بود و این مدل را می توان با بومی سازی به کشور اندونزی ارائه نمود.

شرکت کنندگان در این نشست، که بیش از 300 نفر از استادان و دانشجویان دانشکده اقتصاد بودند از حجت الاسلام والمسلمین موسویان سؤالاتی را در خصوص اقتصاد و بانک داری اسلامی مطرح نمودند.

در این نشست قائم مقام ریاست دانشگاه، رئیس دانشکده اقتصاد و مسئول اتاق ایران و تنی چند از مسئولان بانک های اسلامی شهر جوگجاکارتای اندونزی حضور داشتند.

این نشست حاصل دیدار هفته گذشته دکتر ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با پروفسور دکتر موسی اشعری رئیس دانشگاه سونان کالیجاگا بوده است.

* تبیین نظام اقتصادی اسلام در برابر 700 استاد و دانشجو

خبر دیگری از اندونزی از برپایی سمینار بین المللی "انعطاف پذیری حدیث در حل و فصل مسایل تربیتی، اقتصادی و معاملاتی " در دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله جاکارتا حکایت دارد که رایزن فرهنگی کشورمان نیز بنا به دعوت رسمی دانشکده اصول الدین این دانشگاه برای سخنرانی در این سمینار بین المللی، شرکت و سخنرانی نمود. در این سمینار استادانی از هند، مالزی، اندونزی و ایران شرکت داشتند.

دکتر ابراهیمیان که از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه است، در سخنان خود پایه‌های توسعه اقتصادی از نگاه احادیث را یاد آور شد و اظهار داشت: پایه های توسعه اقتصادی از نگاه احادیث عبارتند از 1) علم و دانش 2) برنامه ریزی 3) کار 4) بازار 5) مصرف و 6) دولت؛ سپس در ادامه با استفاده از احادیث نبوی و علوی به تبیین هر یک از این پایه ها پرداختند.

وی ایران را ارائه کننده مکتب اقتصادی اسلام معرفی کرد و یاد آور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون فعالیت‌های علمی زیادی برای تبیین مکتب اقتصادی اسلام انجام گرفته است.

رایزن فرهنگی کشورمان به برخی از کتب و مقالات منتشر شده در این عرصه اشاره کرد که این توفیقات جمهوری اسلامی ایران، مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

اساتید و دانشجویان این سمینار بین المللی که حدود 700 نفر بودند، در ادامه سؤالاتی را در صحن علنی جلسه مطرح کردند.

* سمینار عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری

سمینار "عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری" از دیگر برنامه های دینی و فرهنگی بود که از سوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه سونان کالیجاگا با همکاری "مؤسسه مطالعات ایدئولوژی اسلامی" برگزار شد.

در این سمنیار شخصیت هایی چون دکتر محسن لبیب استاد فلسفه دانشگاه صدرا جاکارتا و دکتر محمد سوپراجا استاد علوم اجتماعی دانشگاه گاجامادا (UGM) سخنرانی کردند.

دکتر لبیب اظهار داشت: در کشور اندونزی تفکرات بزرگان دینی همانند شهید مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مطرح شده و بحمد الله آثار خوبی در میان جوانان بر جای گذاشته است؛ امروزه دشمنان علم و دانش طرح اندیشه‌های شهید مطهری را به مباحث شیعه و سنی مرتبط می‌کنند و با سیاسی جلوه دادن این امور حاضر به گسترش این تفکرات در میان جوانان اندونزی نیستند. خوشبختانه تلاش این عده قلیل کارساز نیست و دانشگاه های این کشور مایل به شنیدن مباحث اندیشه ای و فلسفه ای هستند.

دکتر محمد سوپراجا، یکی از اساتید جوان دانشکده علوم اجتماعی هم در این سمینار سخنرانی کرد. وی که پیش از این از طرف دانشگاه گاجامادا به ایران سفر کرده خاطرات خود را بیان کرد و سپس به تحلیل اندیشه ای مباحث عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری پرداخت.

دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی کشورمان نیز سخنران بعدی مراسم بود که به تحلیل مفهوم عدالت از دیدگاه مکاتب مارکسیسم، لیبرالیسم و اسلامی پرداخت و تأکید کرد: عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری نه منطبق با اصالت اجتماعی مارکسیستی است، نه منطبق با اصالت فردی لیبرالیستی؛ در نگاه استاد مطهری هم فرد ارزش دارد و هم جامعه.

وی در ادامه به سه تعریف از عدالت اجتماعی پرداخت و تعریف سوم که عدالت به معنای رفتار مطابق قانون است را مطابق با نظریه شهید مطهری عنوان کرد و در ادامه، تأثیر عدالت اجتماعی در جامعه را تبیین و راه های رسیدن به عدالت اجتماعی را نیز بیان نمود.

در این سمینار، نمایشگاه کتابی از طرف مؤسسه روشنفکر و مؤسسه مطالعات ایدئولوژی اسلامی برگزار شده بود که مورد بازدید دانشجویان قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha