سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

از جمله عناوین و نوشتارهای این شماره می توان به سیره قرآنی امام حسین(ع)، همراه با قهرمانان قرآنی موسسه، وظایف ما در دوران غیبت، بایسته های شنیدن نوار ترتیل، سلوک باران، نوشتاری ادبی با عنوان معبر عشق خدا، نگاهی به فیلم استشهادی برای خدا، عیادت از بیماران، ادبی اسلامی و... اشاره کرد.

در پنجاه و ششمین شماره نسیم وحی مطالب متنوعی ذیل عناوین قرآنی اسوه، تبیان، کرام، رشد، مشکات، طوبی، ذکری، بینات و... که متناسب با مضامین هر یک از این مطالب درج شده است.

از مباحث تفسیری و ترتیل خوانی و قطعات ادبی گرفته تا آشنایی با قهرمانان قرآنی و موضوعات خانوادگی و مباحث تربیتی.

از پاسخ به شبهات و بانوان حافظ قرآن گرفته تا تازه های کتاب در عرصه قرآن و از امام شناسی و تمرکز بر سیره اهل بیت گرفته تا مشاوره های قرآنی و بالاخره اخبار موسسه جامعه القرآن الکریم و در پایان هم بخش کودک و نوجوان.

از جمله عناوین و نوشتارهای این شماره می توان به سیره قرآنی امام حسین(ع)، همراه با قهرمانان قرآنی موسسه، وظایف ما در دوران غیبت، بایسته های شنیدن نوار ترتیل، زمین آیت الهی، سلوک باران، نوشتاری ادبی با عنوان معبر عشق خدا، نگاهی به فیلم استشهادی برای خدا، عیادت از بیماران، ادبی اسلامی و... اشاره کرد.

در ادامه مصاحبه ای از مدیر موسسه جامعه القرآن الکریم با عنوان «روش اشاره، روش تصویرسازی خلاق است» آمده است که در آن به موضوع راهکارهای آموزشی در حوزه حفظ قرآن اشاره شده است و نکات جذابی به همراه دارد.

اما یکی از مطالب ارزشمند این شماره گفتاری از حضرت آیت الله جوادی آملی با عنوان «حماسه و عرفان» است که در ایشان به موضوع در هم آمیختگی جهاد عملی و رشادت جوانمردانه در عرصه جنگ  از سویی و عرفان و محبت و عاطفه الهی و مسکنت و خلق حسن و قطع تعلق از دنیا و توجه و تنبه و پیوند قلبی مطلق با ذات اقدس اله از سوی دیگر منظر مفاهیم و معارف قرآنی پرداخته است.

ایشان در بخشی از این بیان می گویند:

«منطق حضرت حسین ابن علی این نیست که هر مسلمان عابد زاهدی می تواند همراه من بیاید بلکه می فرمود: هر کس که شوق لقای خدا را در سر می پروراند بیاید. چون خون هر کسی قدرت برانداختن نظام خون آشام ستم پیشه اموی را ندارد.»

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از این گفتار در بیانی زیبا و تأثیرگذار یادآور می شوند و تذکر می دهند: حرکت اباعبدالله تا کربلا با پا بود و از کربلا تا شام شوم اموی با سر. و بدین ترتیب بخش وسیعی از خاورمیانه آن روز را پیمود و مردم بسیاری از مناطق را از حرکت خود با خبر کرد و تا حدودی به مردم آن عصر فهماند که بر سر اسلام و مسلمین چه آمد و چه می آید و صفحه زرین تاریخ را با تدوین حقیقت قیام خود روشن کرد.

ایشان در بیان همین موضوع حماسه و عرفان به شیوه و منش حضرت امیرالمومنین در جنگها اشاره نموده و با ذکر مواردی یادآور می شود که حضرت علی در مواجهه و مقابله با سپاه مقابل گاه نسبت به کشتن آنها استنکاف می ورزید و در توضیح عمل خویش می فرمود چه بسا در نسل این مرد فرزند مومن و خوش طینتی به دنبال آید و به همین دلیل از کشتنش صرفنظر می فرمود.

اما یکی از ارزنده ترین و خواندنی ترین نوشتارهای این شماره از مجله نسیم وحی مطلبی است از آیت الله احمد مجتهدی(ره) با عنوان « نماز شب» که در آن موضوع نماز شب در قرآن مورد توجه قراگرفته است.

از خاطرات و کشف و شهودات گرفته تا آیات قرآنی و از یادکردی از علمای ربانی عرصه عرفان و سیر و سلوک گرفته تا یادآوری های معرفت آموز.

در بخشی از این مطلب می خوانیم:

«هر کس را که می بینی به جایی رسیده است از شب زنده داری ها و راز و نیازها و عبادات شبانه رسیده است. موقع شب است که دوستان و عاشقان خدا با او درد دل می کنند:

برخیز که عاشقان به شب راز کنند

گرد در و بام دوست پرواز کنند

هرجا که بود دری به شب در بندد

الا در دوست را که شب باز کنند»

نوشتاری جذاب و خواندنی و زیبا که در مجالی هرچند فشرده و موجز و مختصر به دقت و با توجهی ژرف و عمیق به این موضوع توجه شده و جوانب آن در حد وسع مقال تبیین و تنقیح گردیده است.

نشریه نسیم وحی به صاحب امتیازی جامعة القرآن الکریم و مدیر مسئولی دکتر محمد اسعدی و سردبیری داوود قاسمی منتشر شده است.

علاقمندان برای تهیه این نشریه می توانند با کدپستی 16947/37156 مکاتبه و یا با شماره تلفن 02537833450 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha