یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام مسعودی انجمن حدیث

رئیس انجمن علمی حدیث حوزه علمیه قم از برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی در عرصه علوم حدیثی در آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، شب گذشته در سومین مجمع عمومی انجمن علمی حدیث حوزه، در سالن همایش‌های دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، با ارائه گزارشی از فعالیت های این انجمن، گفت: انجمن حدیث حوزه در 14 دی‌ماه 89 با مجوز شورای اعطای مجوز‌های حوزه‌های علمیه، تأسیس شد و در 18 اسفند‌ماه 90 به صورت رسمی ثبت گردید.

رییس انجمن حدیث حوزه ادامه داد: این انجمن دارای 105 عضو پیوسته و 15 عضو وابسته است که همگی از اساتید و فضلای عرصه علوم حدیث مراکز مختلف علمی هستند.

رییس دانشکده علوم و معارف قرآن دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته بیش از 20 جلسه برگزار شده است که حاصل آن سیاست‌گذاری فعالیت‌های انجمن، تصویب ساختار تشکیلاتی، برنامه‌ریزی سالانه، بررسی مسائل جاری،‌ و 93 مصوبه می‌باشد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی از سوی انجمن علمی حدیث حوزه گفت: نقد و معرفی نرم‌افزار جامع الاحادیث با همکاری مرکز کامپیوتری نور و مرکز تخصصی علوم حدیث و نیز معرفی و نقد کتاب «منطق فهم حدیث» با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه  از جمله این فعالیت‌ها می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی اضافه کرد: نشست‌های علمی حدیث‌خوانی روشمند، شناخت و احیای نسخ خطی حدیثی، سبک زنگی ایمانی، تعمیق در مطالعات و پژوهش‌های حدیثی، نقش حدیث‌ در تولید علم با رویکرد روانشناختی، نگرشی نو به سند‌شناسی و علم رجال و همکاری با همایش ملی حدیث رضوی، از دیگر فعالیت‌های این انجمن در دو سال گذشته است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های دروس رجال، اصول کافی و درایه در مدرسه علیمه فیضیه قم از سوی انجمن حدیث حوزه، گفت:‌ راه‌‌اندازی سایت انجمن حدیث حوزه، تدوین طرح نیازسنجی پژوهشی در قلمرو دانش حدیث، طرح ممیزی دانش حدیث، تدوین سرفصل‌های سطح سه علوم حدیث از جمله اقدامات انجام شده و یا در دست اقدام انجمن می‌باشد.

رییس انجمن حدیث حوزه خاطرنشان کرد:‌ در دو سال گذشته دو تفاهم‌نامه همکاری با مرکز تخصصی علوم حدیث و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت امضا شده است.

وی به برنامه‌های آتی انجمن حدیث حوزه اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره سالانه پژوهش‌های حدیثی درباره مرحوم شیخ کلینی، انتشار مجله حدیث و سیره، ارائه آموزش کارگاهی و موردی دانش‌های حدیثی در سطح حوزه از جمله پایان‌نامه نویسی، رجال و درایه و تربیت پژوهشگر، نقدی و بررسی تحلیلی-انتقادی متون درسی و کمک درسی حدیث، تدوین درسنامه مورد نیاز مراکز حدیثی حوزه، تدوین سرفصل‌های سطح4 علوم حدیث و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی از جمله برنامه های در دستور کار انجمن می‌باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha