شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
کد خبر: 329466
۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
حضرت زهرا

حضرت زهرا(س) در دفاع از مقام ولايت که تداوم بخش راه نبوت و رسالت پيامبر(ص) مي‌باشد، جان را در طبق اخلاص نهاد و مقام اولين شهيده راه ولايت را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام موسوی نسب، در نشست «اصول تربیتی حاکم بر زندگانی حضرت زهرا(س)» که به همت مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی در سالن همایش این مؤسسه برگزار شد، با اشاره به الگو بودن حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س)، در تمام ابعاد زندگي الگو و نمونه است و شخصيتي است که در کمتر از بیست بهار عمر خود در دنيا، خود را به چنان مقام و عظمت رسانيد که مايه‌ مباهات خداوند در برابر فرشتگان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کريم، پيامبر اسلام(ص) را الگو معرفي مي‌کند و پيامبر اسلام(ص) با بيانات گوناگون در موارد متعدد، اهل بيتش(علیهم السلام) را به عنوان الگوي امت معرفي مي‌کند و در محور اهل بيت(علیهم السلام)، فاطمه زهرا(س) قرار دارد که رسول خدا(ص) با بيان زيباي«و هي سيدة نساءالعالمين» ایشان را الگو و نمونه‌ زن هاي عالم تا قيامت معرفي نموده است.

این پژوهشگر حوزه اضافه نمود: او که از کودکي، نه تنها به عنوان يک دختر نسبت به پدر، بلکه همچون مادر دلسوز از پدر در برابر اذيت هاي مشرکين، پاسداري و از مقام نبوت حمايت نمود تا آنکه لقب «ام ابيها» برخود گرفت و آن حضرت  که در دفاع از مقام ولايت که تداوم بخش راه نبوت و رسالت پيامبر(ص) مي‌باشد، جان را در طبق اخلاص نهاد و مقام اولين شهيده راه ولايت را به خود اختصاص داد.

فاطمه(س) و مسئولیت پذیری ایشان در تربیت فرزندان؛

حجت الاسلام موسوی نسب، تربیت دینی برای همگان را ضروری دانست و ادامه داد: حضرت زهرا(س) در تربيت فرزندان با بينش الهي و نيايش هاي معنوي و عبادي آن قدر کوشيد تا روح و روان فرزندانش را با عبادت و نيايش شبانه، آشنا و مأنوس گردانيد و آن قدر درس صبر و استقامت را با عمل به فرزندان خود آموخت که قهرمانان صبر در سر زمين کربلا گرديدند و ملائکه‌ آسمان از صبر و استقامت آنان به شگفت آمدند.

وی افزود: فاطمه(س) در تمام ابعاد زندگي آنچنان خداگونه قدم گذاشت تا انوار جلال و تجليات جمال ذات احديت در آيینه جانش انعکاس يافت و مقام والاي عصمت را از خداوند با نزول آيه تطهير دريافت نمود و اطاعت از خدا را آنچنان عجين زندگي خود کرد تا به مقامي رسيد که رضاي او رضاي پيامبر و رضاي خدا و غضب او غضب پيامبر و خشم و غضب خدا گرديد و وجودش چنان مظهر تجلي ذات خدا گرديد که اذيت او اذيت خدا قلمداد گرديد.

نخستین نام در حدیث کساء، نام فاطمه(س) است

این فرهیخته حوزوی احادیث و روایات در شان فاطمه زهرا(س) را مورد توجه قرار داد و گفت: در حديث كساء وقتي خداوند اصحاب كساء را معرفي مي‌نمايد اول نام فاطمه را ذكر مي‌كند "هُم فاطمَةُ و ابوها و بَعْلُها و بَنُوها" و در حديث ديگري آمده است: يا احمد لَولاك  لَما خَلَقتُ الاَفْلاكَ و لَولا عليٌ لَما خَلَقْتُكَ و لَولا فاطمةُ لَما خَلَقتُكُما؛ اي احمد اگر تو نبودي آسمان و زمين را نمي‌آفريدم و اگر علي نبود تو را نمي‌آفريدم و اگر فاطمه نبود تو و علي را  نمي‌آفريدم.

وی با بیان این که بهانه آفرينش فاطمه(س) است، فاطمه يعني جدا شده از آتش، جدا شده از درك و فهم مردم، كسي كه ديگران در شناختش عاجزند، افزود: در بُعد عبادت هم مي‌بينيم كه سراسر زندگي حضرت زهرا (س)حركات و سكنات، همسرداري و فرزندداري و... در همه زندگي حضرت عبوديت خداوند تبارك و تعالي نمايان است. "سيماهُم في وجوهِهِم مِن اَثَرِ السُجود، نشانه آنها اثر سجده هايي است كه بر چهره هايشان است.

نور نماز فاطمه(س)، روشن بخش آسمانهاست

این محقق حوزه ادامه داد: از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده است زماني كه فاطمه(س) به نماز مي‌ايستاد نوري از او ساطع مي‌شود كه آسمان را روشن مي‌كند ملائكه از نور او استفاده مي‌كنند خداوند تبارك و تعالي به فاطمه افتخار مي‌كند مي‌فرمايد: اي ملائكه به  من نظر كنيد به اين بنده من، زهرا(س) را ببينيد چگونه در نهايت خضوع و تواضع در مقابل من ايستاده كه تمام مفاصل او مي‌لرزد. اي ملائكه آگاه و گواه باشيد كه من شيعيان او را از آتش جهنم ايمن مي‌كنم.

14/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha