دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کد خبر: 334731
۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
دعا

دعاهای زیادی برای این ماه که ماه تقرب و نزدیکی با خدا است وارد شده ،البته مومنان در کنار خواندن این ادعیه از تلاوت قرآن همراه با تدبر در مفاهیم آن نیز نباید غافل شوند.

حجت الاسلام علی حق شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه در اصفهان در ارتباط با مضامین دعاهای ماه مبارک رمضان  به ویژه دعای ابوحمزه ثمالی اظهار داشت: مضامین بلند این دعا حاکی از روح عبودیت، بندگی و احسان است و رحمت و کرامت خداوند را می توان در فرازهای روحانی این دعا به خوبی احساس کرد.

وی با اشاره به فرازی از دعای ابوحمزه درباره دلایل عدم استجابت دعا افزود: امام سجاد (ع) در این فراز از دعا به هشت مانع برای مستجاب شدن دعاهای بندگان اشاره می کنند که قلب ناپاک، سوء نیت، ترک تقرب به خدا و نیکی وصدقه، تاخیر در نمازهای واجب به ویژه نماز صبح، ناباوری به استجابت دعا، نفاق و بداخلاقی از جمله این موارد است.

استاد حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: روزه داران باید توجه کنند این خصائل را در  زمان خواندن دعاهای این ماه عزیز از خود دور کنند تا به استجابت دعا نزدیک شویم اما اگر کسی چند مورد از این ویژگی ها را با خود همراه داشت نیز نباید از خواندن دعا و امید به استجابت نا امید شود چرا که نا امیدی از اجابت دعا خود یکی از موانع استجابت است.

وی با اشاره به وفور دعاهای ماه مبارک رمضان بیان داشت: خواندن دعا در واقع راز و نیاز بندگان با پروردگار  عالم است که می تواند رقَت قلبی خاص، روح عبودیت و بندگی و خشوع در برابر خداوند را در انسان برانگیزد و به همین دلیل دعاهای زیادی برای این ماه که ماه تقرب و نزدیکی با خدا است وارد شده و البته مومنان در کنار خواندن این ادعیه از تلاوت قرآن همراه با تدبر در مفاهیم آن نیز نباید غافل شوند.

حجت الاسلام حق شناس بار دیگر به اهمیت قرائت دعای ابوحمزه  در این ماه مبارک تاکید کرد و گفت: لزومی ندارد که عزیزان در خواندن این دعا عجله و سعی در خواندن روزانه این دعا داشته باشند بلکه مومنان در این ماه عزیز سعی کنند دعای ابوحمزه را با دقت ویژه و طمانینه قرائت کنند.

 این محقق وپژوهشگر در ادامه با اشاره به فعالیت های تبلیغی و تالیفی خود در حوزه ابراز داشت: پس از پشت سر گذاشتن سطح چهارم علوم حوزوی در قم و تحصیل در رشته  دکترای تخصصی تبلیغ در طول مدت زمانی که پس از پایان تحصیلات خود در قم  به اصفهان برگشته ام به اموری همچون تدریس، تحقیق، تبلیغ  و تالیف اشتغال دارم.

 حجت الاسلام حق شناس افزود: با توجه به تجربیات تحقیقی خود در طول 20 سال کتابی سه جلدی به نام فنون و مهارت های تبلیغی در ارائه مفاهیم قرآنی و ولایی را در سال 90 به رشته تحریر در آوردم تا اساتید و مبلغان با روش های بیانی جذاب برای ارائه رهنمودهای خود به اقشار مختلف آشنا شوند.

این استاد حوزه گفت: این کتاب در سال 90 جزو پژوهش های ممتاز قرار گرفت و با شرکت در همایش معرفی پژوهش های برتر در نمایشگاه بین المللی کتاب نیز به عنوان یکی از کتاب های برتر حوزه دینی برگزیده شد.

وی اضافه کرد: 110 کلید واژه عفاف و حجاب کتاب دیگری است که در سال 92 چاپ شده و استقبال خوبی از این کتاب انجام شد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha