یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
خبر گزاری حوزه

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: جمهوری اسلامی با قدرت و شجاعت رهبری خود، بزرگ ترین شکست تاریخ سیاسی را در عراق بر امریکا تحمیل کرد بدون اینکه یک تیر شلیک کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، سهراب صلاحی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، روز سه شنبه در همایش بین المللی مشروطیت، قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی که در دانشگاه تبریز برگزار شد،با اشاره به اینکه در کمتر از 75 سال کشور ایران دو اتفاق جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی را شاهد بوده و در کمتر کشوری این اتفاق رخ داده است، ابرازداشت: مشروطه را نمی توان یک انقلاب دانست بلکه مشروطیت یک نهضت است، حتی در تندترین متون مربوط به مشروطه حرفی از سرنگونی رژیم قاجار وجود ندارد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اظهار داشت: به علت ناکارآمدی رژیم قاجار یک سوم اراضی آباد ایران از دست رفت و اگر استقلال ظاهری ایران نیز حفظ شد به خاطر رقابت روسیه و انگلیس بود.

رئیس اتحادیه جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها ادامه داد: تضعیف بنیان های اجتماعی و اقتصادی ایران و حفظ ظاهری استقلال ایران از سیاست های روسیه در ایران بود، چرا که روسیه و انگلستان در سلطه بر ایران و هندوستان رقابت داشتند.

سهرابی ابراز داشت: نوخواهی که از سوی روشنفکران ایرانی طنین انداز شد در راه اندازی نهضت مشروطه موثر بود اما روشنفکران ایرانی نتوانستند روحیه استعمارگران دولت ها و تمدن غربی را آشکار کنند.

وی گفت: حرکت هایی که روشنفکران ایرانی در قانون طلبی راه انداختند غیرقابل انکار است بلکه باید آن را تحلیل کرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین با تاکید بر نقش علما در شکل گیری نهضت مشروطیت عنوان کرد: استعمار بعد از فتوای میرزای شیرازی در نهضت تنباکو به نقش علما و مجتهدان در ایران پی برد.

رئیس اتحادیه جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها در ادامه با تشریح دلایل شکست نهضت مشروطه گفت: روشنفکران دنبال حکومتی مبتدی بر قانون بودند و علما دنبال راه اندازی عدالت خوانه بودند که بعدها به مجلس شورای اسلامی و سپس با تلاش انگلیس به مجلس شورای ملی تبدیل شد و وقتی علما قبول نکردند قرار بر این شد که مصوبات این مجلس به تایید پنج مجتهد برسد.

سهرابی تاکید کرد: در بین برخی علما نیز در نهضت مشروطیت اختلاف ایجاد شد و برخی علما نتوانستند تمایز ماهوی و بنیانی دموکراسی غربی و نظام اسلامی را متوجه شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توطئه استکبار در منطقه تصریح کرد: استکبار دو هدف تضعیف اسلام و قدرت رژیم صهیونیستی را در منطقه دنبال می کند و برای رسیدن به این مهم، باید منطقه خاورمیانه به عنوان مناطق مهم حیاتی جهان را اشغال کنند، قدرت های اقتصادی رقیب و انقلاب اسلامی را مهار کنند.

سهرابی عنوان کرد: جمهوری اسلامی با قدرت و شجاعت رهبری، بزرگ ترین شکست تاریخ سیاسی را در عراق بر امریکا تحمیل کرد بدون اینکه یک تیر شلیک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha