سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
خوشنویس فارس

رئیس اداره زکات استان فارس با اشاره به فعالیت 1100 روحانی و مبلغ در امر زکات در استان فارس گفت: روحانیون در جمع آوری زکات استان فارس نقش کلیدی دارند.

حجت الاسلام عبدالرضا خوشنويس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در شيراز گفت: زكات در لغت به معناي رشد و پاكي و در معناي اخص اسلامي به معني اخراج و خارج نمودن بخشي از اموال به قصد قرب الهي است.

رئيس اداره زكات استان فارس افزود: در قرآن كريم 54 تا 59 مورد آيه در رابطه با زكات وجود دارد كه مهم ترين آن ها آيه 60 سوره توبه است كه در اين آيه 8 مورد از مجاري هزينه كرد زكات بيان شده است.

وي ادامه داد: در قرآن كريم زكات مالي با عناوين مختلف از جمله زكات، صدقه، انفاق، حق و ايثار بيان شده است.

اين مقام مسئول اظهار كرد: در فقه شيعه زكات به غلات اربعه شامل گندم، جو، كشمش، خرما و محصولات باغي و زراعي و انعام ثلاثه شامل گاو، گوسفند، شتر و نقدين شامل طلا و نقره در صورتي كه پول رايج كشور اسلامي باشد، تعلق مي گيرد.

حجت الاسلام خوشنويس تصريح كرد: بر اساس قانون زكات كه در 7 ماده و 3 تبصره تصويب شده زكات كشور در قالب شورا پيگيري مي شود كه بر اساس اين قانون، ائمه جمعه سراسر كشور رئيس شوراي زكات، كميته امداد قائم مقام، دبير اجرايي زكات و چارت كميته امداد اداره زكات مشغول به كار در حوزه زكات هستند.

رئيس اداره زكات گفت: در 30 شهرستان استان فارس مركز زكات وجود دارد كه در هر مرکز یک روحاني مستقر است و علاوه بر آن 270 روحاني در ایام پنج‌شنبه و  جمعه و 800 طلبه دیگر به صورت مقطعي كار جمع آوري و هزينه كرد زكات را بر عهده دارند.

وي افزود: استان فارس تا سال 91 در پرداخت و جمع آوري زكات جايگاه چنداني نداشت، اما در سال 92، اين استان با جمع آوري 22 ميليارد و 200 ميليون تومان زكات، از نظر حجمي رتبه اول كشور را به خود اختصاص داد.

حجت‌الاسلام خوشنویس بيان كرد: در بحث تبليغ زكات كارهاي فراواني شامل نصب 5 هزار كتاب ديواري زكات در 5 هزار مسجد، استان  ارائه كتاب ديجيتالي احكام زكات و 40 حديث با موضوع زكات ساخت فيلم كوتاه در مورد زكات با عنوان "در مسير ده" و پرده خواني انيميشن وي‍ژه كودكان با نام شهر پاكي ها است.

وي در پايان افزود: تاكنون از محل زكات استان در ساخت 162 خانه بهداشت مشاركت شده و از سال 87 تاکنون 713 پروژه عمراني شامل مسجد، خانه عالم، خانه بهداشت و جاده سازي تكميل، احداث و تجهيز شده است.

  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha