پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 338191
۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
نهج‌البلاغه

حوزه/ از سه اثر «چاپ نسخه خطی نهج البلاغه به خط یاقوت مستعصمی»، «نامه حضرت علی(ع) به قاضی اهوازی» و «ترازوی احدخو» در قم رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، پیش نشست «همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن» با حضور آیت الله استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی و پژوهشگران و محققان حوزوی در دانشگاه مفید برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی، دکتر میرسعید موسوی قائم مقام دانشگاه مفید در سخنانی غدیر را واقعه ای هویت ساز عنوان کرد و گفت: وصایت و ولایت علی(ع) صرفا واقعه ای مربوط به یک دوره زمانی خاص در چهارده قرن پیش نیست، بلکه ولایت ایشان ماجرای تعیین بشریت می باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شاه آبادی دبیر «همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن» با اشاره به اینکه نشست های مختلف برای برگزاری این همایش بین المللی از یک سال گذشته کلید خورد، اظهار داشت: بیست تن از محققان و پژوهشگران با شرکت منظم در جلسات هم اندیشی به بیان پیشنهادات خود در خصوص موضاعات قابل طرح در این همایش پرداخته اند.

وی تصریح کرد: حدود 400 مقاله شامل 355 خلاصه مقاله و 155 مقاله تفصیلی به دبیرخانه همایش رسید که آثار بلافاصله پس از پایان پیش نشست امروز داوری خواهند شد.

سپس آیت الله استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در سخنانی با بیان این که نسبت به مسائل حکوتی نمی توان احساساتی برخورد کرد و همه مسائل را از روی مطلب خوب بودن پذیرفت ، ابراز داشت: برای ارائه مبانی حکومت حضرت علی(ع) باید منابع قابل استناد داشته باشیم و این گونه نباشد که صرفا بر اساس نقل ها مطالبی را مطرح کنیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا حسینی جلالی محقق شیعی و گردآورنده متن کامل نامه امیرالمومنین (ع) به قاضی اهوازی، ابراز داشت: حقیقت قضا و امور آن، امانت قاضی، علم و فهم قاضی، مشورت قضا، سیره کارگزاران نظام قضایی، روش برخورد با قاضی فاسد، حبس، تعلیم به مردم، کیفیت خصم، احکام ادیان، احکام اهل کتاب، مرتدان، آب، منابع طبیعی، خانواده، تعدد زوجات، محارم، معاملات اموال، مضاربه، فروش آلات لهو، احتکار، صرافی و ربا بخشی از موضوعاتی هستند که حضرت علی(ع) در قالب نامه 140 ماده ای، به قاضی اهوازی نوشته است.

سپس حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با اشاره به این که  محور اکثر آثار در خصوص حضرت علی(ع) الهام گرفته از نهج البلاغه است، اظهار داشت: عالی ترین، آسمانی ترین و معنوی ترین کتابی که انسان تهیه کرده است نهج البلاغه است.

در پایان این همایش از سه چاپ نسخه خطی و نفیس نهج‌ البلاغه به خط یاقوت مستعصمی که تاکنون به‌صورت خطی در آستان قدس رضوی بوده است، رونمایی صورت گرفت.

همچنین متن کامل «نامه حضرت علی(ع) به قاضی اهوازی» که به زبان عربی در خصوص مسئله قضاوت می باشد و به همت حجت الاسلام والمسلمین جلالی گردآوری شده است، رونمایی شد.

از کتاب «ترازوی احدخو» نیز که شامل روایتی از زندگی و سخنان حضرت علی(ع) به قلم مهدی کمپانی زارع می باشد رونمایی صورت گرفت.

انتهای پیام/313 /33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha