یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مصباح

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که باید مراقب باشیم ابزاری برای تحقق اهداف دشمنان نشویم، گفت: امروز برخی با هدف دفاع از تشیع، به ضرر این مذهب فعالیت می کنند و باید در این زمینه از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی ظهر امروز در دیدار با طلاب غیرایرانی جامعة المصطفی که در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزارشد، اهتمام به علم را بسیار مهم دانست و گفت: بدون شک یکی از ویژگی های دین مقدس اسلام؛ علی الخصوص طریقه اهل بیت(ع)، اهتمام به علم، تعلیم، تعلم، مذاکره علمی و مفاهیمی از این قبیل می باشد.

ایشان با بیاناین که در هیچ دین و مذهبی به اندازه اسلام و تشیع، به علم اهمیت داده نشده است با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، ابراز داشت: رسول اعظم(ص) در این روایت فرموده است: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ/ طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد».

*نگاهی بر ابهامات لزوم تحصیل علم

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که در موضوع لزوم تحصیل علم، ابهاماتی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: آیا تحصیل علوم به صورت مجموع لازم است یا باید یادگیری یک علم خاص مد نظر است و در نقطه مقابل، وجوب تحصیل علم، کفایی است یا عینی و اینها همه از مواردی است که در آن ابهام وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما تکالیف شرعی متعینی، همانند نماز، روزه، خمس، زکات و ..... داریم که  مورد احتیاج همه مردم بوده و باید آن را یاد بگیرند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: حال این سوال پیش می آید که آیا علم دیگری به غیر از این تکالیف شرعی متعین وجود دارد که تحصیل آن واجب باشد؟ که در پاسخ باید گفت که برخی از علوم هستند که به صورت فردی برای شخص واجب عینی می شود.

*با فراگیری علوم، با شبهات وهابیت و .... مقابله کنیم

ایشان یادآور شد: امروز از سوی وهابیت، سلفیون، مسیحیت و ... در کشورهای گوناگون بر علیه شیعه تهاجماتی وجود دارد که افرادی که در معرض این شبهات قرار دارند، باید علوم را فراگرفته تا بتوانند دین خود را حفظ نمایند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: یادگرفتن مباحثی که دین انسان را حفظ می کند، واجب بوده؛ اما مصادیق فرق می کند و بر اساس آن باید علوم را تحصیل کرد.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: ما علم دیگری نیز داریم که تحصیل آن واجب کفایی است و آن تحصیل علوم دینی است.

این استاد برجسته حوزه افزود: جامعه اسلامی باید عالمانی داشته باشد که دین را برای مردم تبیین کرده و شبهات را رفع نمایند تا جامعه ای عاری از مشکلات و معضلات اسلامی داشته باشیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، ابراز داشت: پیشوای ششم شیعیان فرموده است،«علماء شیعتنا مرابطون فی الثّغر الذی یلی ابلیس و عفاریته، یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عن أن یتسلّط علیهم ابلیس و شیعته النواصب»/ علمای شیعه، مرزداران مرزهایی هستند که ابلیس و  لشکر او به آنها حمله می‏کنند؛ آنان سپاه ابلیس را از هجوم بردن بر ناتوانان شیعه باز می‏دارند، و از چیره شدن ابلیس و پیروان دشمنخوی او برایشان جلوگیری می‏کنند.

*دین همچون کشور نیاز به مرزبان دارد

ایشان خاطرنشان ساخت: همانطور که هر کشور مرزبانانی دارد تا از آب و خاک میهن دفاع کند، دین نیز نیاز به نگهبانی برای مراقب دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر عالمانی نباشند که از دین مبین اسلام حفظ و حراست کنند، خون شهدای بدر، حنین، کربلا و ..... از بین خواهد رفت؛ چراکه آنان جان خود را دادند، تا دین باقی بماند.

*به تحصیل چه علمی بپردازیم؟

عضو خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با اشاره به این موضوع که چه علمی را باید تحصیل کرد و چه مباحثی را باید تعلیم داد؟ بیان داشت: امروز باید شناسایی کرد که مردم به چه مباحثی نیاز داشته تا بتوان بر اساس آن تحصیل و مشکلات را حل و فصل کرد.

این استاد برجسته حوزه تأکید کرد: به غیر از عرضه علم، عمل نیز بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه کرد.

*نقش حُسن اخلاق در مسلمان شدن مردم اندونزی

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تاریخ کشور اندونزی، اظهار داشت: در تاریخ این کشور آمده که تاجرانی برای تجارت به این کشور رفته و بر اساس حُسن اخلاقی که داشتند، مردم به آنها رغبت پیدا کرده و دین اسلام را پذیرفتند و امروز اندونزی بزرگترین کشور اسلامی است.

ایشان ابراز داشت: امام صادق(ع) در روایتی فرموده است: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم/ با غیر زبان هایتان مردم را دعوت کنید».

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر بصیرت اجتماعی عالمان دینی، خاطرنشان ساخت: بزرگان دینی باید با آشنایی با مسائل سیاسی، اجتماعی، نحله ها و شگردهای دشمنان مراقب باشند تا در دام آنها نیافتاده و طعمه دشمنان اسلام نشوند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که باید مراقب باشیم ابزاری برای اهداف دشمنان نشویم، تصریح کرد: امروز برخی با هدف دفاع از تشیع، به ضرر این مذهب فعالیت می کنند و باید در این زمینه از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده کرد؛ چراکه امروز کسی با بصیرت تر از ایشان به مسائل اجتماعی نداریم.

*با توجه به سرفصل های رهبری، راه راست را پیدا کنیم

این استاد برجسته حوزه در پایان بیان داشت: ایشان بیش از 40 سال از عمر خود را صرف این مسائل کرده و به ما سرفصل هایی را نشان می دهند که باید با مطالعه جامع و دقیق، در راه نشر معارف اسلامی قدم برداریم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha